Polisen har gjort tillslag mot tti.nu!

Spotify, WiMP, Last.fm och liknande sidor betalar ungefär €0.00005 per spelning, du kan ju räkna själv hur många spelningar det krävs per månad för att man (som, säg, ett tremannaband) ska kunna leva på det - nåt som faktiskt rätt många artister faktiskt kunde för femton år sen (inte blir rika men åtminstone betala sin lilla etta och nudlarna på bordet).

Finns många "konstnärer" som inte kan leva på sin konst.

Film är en helt annan femma. De förlorar gigantiska summor på fildelning (jämfört med vad de tidigare tjänat dvs) och med tanke på hur enorma summor det faktiskt kostar att spela in en film så slår det ganska hårt. Att de inte gått i bräschen för On Demand-streaming eller köpta nedladdningar fattar jag verkligen inte, snacka om att gräva sin egen grav. (Jag har inte så bra insikt i filmbranchen, det mesta film jag gjort var en 4-min musikvideo).

Film går tokbra.

Tillomed SF slår nya rekord år efter år.

Vill ni att artisten ska få alla pengar själv, köp plattan av dem på spelningar eller via hemsidan, där har man oftast fått (eller köpt till produktionspris alternativt mot royaltyavdrag) exemplaren för att själv sälja.

Gör jag, då kan man eventuellt på en signatur och ett personligt möte med en artist vilket ger skivan ett ökat värde.

Orkar inte sätta in en CD mer än en gång i computtern (då vid rippning) så plasten har inget värde för mig.

Nu är det väl inte jätte synd om filmbolagen, en bra film har väl i stort sett betalat sig efter premiär helgen på bio..

Nej, det håller jag med om. Synd om dem sa jag inte... ;)

Sista Harry Potter-filmen är den som dragit in mest över sin premiärhelg och den drog ungefär $480 milj i hela världen. Det då mot en budget på $250 milj som delades med näst sista filmen. Om den var 50/50 har filmen alltså spelat in 384% av budget bara på första helgen. Rätt sjukt.

Dock ska man tänka på att det är ganska få så stora filmer som släpps och nu jagar väl filmbolagen med ljus och lykta efter nästa succé efter att Star Wars, Harry Potter och snart Twilight har blivit avslutade...

Orkar inte sätta in en CD mer än en gång i computtern (då vid rippning) så plasten har inget värde för mig.

Jag äger skivor som jag har lyssnat massor på som fortfarande är inplastade i orginalplasten.

Jag har inte ens en CD läsare i datorn, så antingen får jag rippa på min gamla stationära dator eller koppla till en läsare med USB.

Då är det enklare att fildela hem det jag nyss har köpt så att jag får det i det format jag vill använda direkt.

Finns många "konstnärer" som inte kan leva på sin konst.

Det är helt sant. Många slutar också när de inte ens kan få tillbaka ens lite grann mot vad de själva lagt ut.

Gör jag, då kan man eventuellt på en signatur och ett personligt möte med en artist vilket ger skivan ett ökat värde.

Jag önskar att band (även mitt :D) börjar tänka på lite på ersättningsmerch som man kan signera. Det börjar kännas tråkigt att sälja skivor nu. Bättre med nån snygg tändare/ljusstake/coaster eller nåt man kan signera och skicka med nedladdningskod till skivan.

Jahopp :mad:... Nån som sitter på invites till nån annan bra tracker t.ex TL?Renodlad speltracker (typ BCG), främst för X360 vore oxå trevligt... Som grädde på moset har ja inget å byta med heller :huvet...

Jag önskar att band (även mitt :D) börjar tänka på lite på ersättningsmerch som man kan signera. Det börjar kännas tråkigt att sälja skivor nu. Bättre med nån snygg tändare/ljusstake/coaster eller nåt man kan signera och skicka med nedladdningskod till skivan.

Billys Bokhylla ;)

Det skulle behövas något föreningsalternativ för bättre studios,
alltså inte fritidsgårdens 20 000krs anläggning, utan stor skala.

Som inbiten skivköpare hoppas jag att man fortsätter sälja skivor, men det är väl bara en tidsfråga innan de tar bort detta nöje för mig...

Jag tror det kommer att fortsätta finnas en marknad för att köpa plattor fysiskt även fortsättningsvis. Men det kommer nog inte finnas så många ställen att göra det fysiskt på utan man får nog beställa från CDON och Amazon och dylikt. Tittar man in i några av de få skivbutikerna som finns kvar ser man ju att t ex vinyl har kommit tillbaka. Man ska nog inte underskatta att det finns dem som gärna vill ha det de köpt i fysisk form.
Senast för ett par dagar sedan läste jag en artikel där man förutspådde CD-skivans död. Det finns dock en äldre generation där ute och jag tror de fortfarande köper skivorna fysiskt.

Ett stort misstag skivbolagen gjorde när det begav sig var att man tog hutlöst betalt för musik i fysisk form och marknadsförde en rad talanglösa artister. Om det råkade finnas några guldkorn spelades låtarna sönderpå radio. Fanns väl inga egentliga skäl att köpa skivan tillslut.

Det här gav ungdomar en väldigt god anledning att hitta alternativa vägar att komma över musik billigt på bekostnad av kvalitet. Vem vill betala 189 kr för att man gillar ett fåtal låtar på en platta? I realiteten är det ett ett rätt begränsat antal plattor som folk är villiga att betala för om vi ska vara ärliga. Jag tror det blir svårt att vrida tillbaka klockan nu när tjänster som Spotify har kommit.

Iom att man har betalat kopieringsavgift på nya hårddisken så anser jag att det är grönt ljus? :confused:

Det förklarar varför jag hade 20 stycken röda torrenter i min utorrent :gråta

Bästa sidan helt klart, åtminstone på länge. Någon som har någon annan att tipsa om?

Personligen så tycker jag bara detta är ett jävla slöseri på skattepengar. Folk som laddar ner kommer inte sluta, man bytar tracker och ler. Inte så att myndigheterna kommer att komma någonvart med att jaga små ungar med datorer.

Folk har ju för fan laddat ner musik och film i 10-15 år nu! :D Give it a rest, haha.

Det är väl dom som driver siten som dom har tagit och inte bara några random killar som har suttit hemma och tankat. Är nog inte så vanligt att dom ger sig efter vanliga användare.

Nä, som jag fattat det hela så var inte informationen om användarna krypterade. Men sparade på så vis att man inte kan urskilja vem som laddat ner vad.
Men som Reinfeldt sa så skulle inte polisen ägna sig åt att jaga en hel ungdomsgeneration. Så man får hoppas han håller sitt ord. Vore intressant att se hur det ska gå till att åtala "25 000 personer". TTI låg ju på runt den gränsen.

Det förklarar varför jag hade 20 stycken röda torrenter i min utorrent :gråta

haha mjo, men det finns andra internationella trackers som har större utbud :D
Bästa sidan helt klart, åtminstone på länge. Någon som har någon annan att tipsa om?

Får man lov att tipsa om sånt här? Eller blir man bannad? haha

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...