Polisen har gjort tillslag mot tti.nu!

Hur kommer det sig att piratbukten är uppe fortfarande, dömdes inte ägarna och tvingades stänga ner? Har inte följt med i alla turer.

Som sagt tur att de röjer upp bland buset...

vad sägs om att styra upp lite nattliga gruppkörningar till Ponten :D
Var det inte makarna Ponten som vanns Allt om Mcs tävling för några år sedan. Den där som man skulle skriva en reseberättelse man ville uppleva.

Så de kör nog hoj båda två med andra ord, de kanske vill åka med...?

Annars kanske vi kan fråga Rouge ifall han kan bjuda in dem igen....
Han gjorde det ju så bra första gången så han fick betalt för det också & ett nytt jobb hos APB :brinnerup

Antar att sidan ligger nere nu, vad är det för något?
Aldrig hört talas om tti...

Bra att dom koncentrerar sig på det riktiga buset.....

Håller med. För en rånare, ganster mm ställer ju till med problem och kan skjuta polisen.
En fildelare är en halvnörd som blir skrämd när polisen knackar på dörren och varken flyr eller slåss.

Lägg krutet på fildelarna. Det är det verkliga buset, dom snor ju från en stackars svinrikrik artist som kanske måste börja ge sig ut på turne. Eller från en skådis som får 100miljoner för en film.

Värdetransport rånarna i det här landet är ju snälla laglydiga invånare.

Man blir lite nyfiken på bevisföringen i sådana här fall.

Kan dom enbart med hjälp av deras server åtala fildelare, eller måste dom ha fildelarens disk oxå?

Hur kommer det sig att piratbukten är uppe fortfarande, dömdes inte ägarna och tvingades stänga ner? Har inte följt med i alla turer.

Som sagt tur att de röjer upp bland buset...

De tre herrar som drev/skapade Piratbukten äger inte eller har nån kontroll över den längre. Först var de väl den där sk. It miljonären som skulle köpa de eller köpte de (Hans Pandeya aka. Global Gaming X) efter de vet jag inte vart de hamnade (limbo?!) sen var de några nya eldsjälar som tog över och driver vidare...

Piratebay har väll blivit för stor för att sänka, så man ger sig på de mindre aktörerna istället?

Man blir lite nyfiken på bevisföringen i sådana här fall.

Kan dom enbart med hjälp av deras server åtala fildelare, eller måste dom ha fildelarens disk oxå?

Det är väl dom som driver siten som dom har tagit och inte bara några random killar som har suttit hemma och tankat. Är nog inte så vanligt att dom ger sig efter vanliga användare.

Håller med. För en rånare, ganster mm ställer ju till med problem och kan skjuta polisen.
En fildelare är en halvnörd som blir skrämd när polisen knackar på dörren och varken flyr eller slåss.

Lägg krutet på fildelarna. Det är det verkliga buset, dom snor ju från en stackars svinrikrik artist som kanske måste börja ge sig ut på turne. Eller från en skådis som får 100miljoner för en film.

Värdetransport rånarna i det här landet är ju snälla laglydiga invånare.
Och sedan så vänder jag mig fortfarande mot att antipiratlobbyn säger att det är stöld att kopiera. Inget försvinner ju. Inte ens pengarna ur artisternas fickor. För kopieringen innebär ju på sin höjd minskad förutsedd vinst och inte att man är inne på deras bankkonton och tar pengar som redan ligger där. Vilket artisterna å andra sidan tar igen på att kräva högre gager så att det blir svindyrt att gå på deras konserter.

De som driver torrentsidor och liknande borde vara mer som de grövre kriminella. Alltså i den mån att de borde blåneka angående sin egen skuld och skylla på "Mollgan".

"Nej nej, det var inte jag som ställde den där servern där. Det var en kompis till en kompis som jag inte vet vad han heter eller hur han ser ut. Jag vet inte ens vad min kompis heter. Och jag har ingen aning om vad servern har för funktion."

Hur bevisar man att den som tankat hem en fil också gjort sig skyldig till att sprida den?
Den fil jag får hem kan ju bestå av delar från tusentals datorer :va

Artisterna (i den mån det handlar om musik) brukar få väldigt liten förtjänst på skivförsäljningen. Det är skivbolagen som drar in vinsterna där. Artisterna har alltid tjänat mest på att spela ute bland folk. Undantagsvis möjligen de fåtal artister som sålde miljontals skivor.

Jag har hört (källa en musikintresserad kompis) att inte heller skivbolagen går dåligt idag. De tjänar visst multum på tex Spotify. Idag är det fler som betalar för att lyssna på musik än vad det var när CD-försäljningen var som allra störst (enligt samme kompis). Detta gör att skivbolagen tjänar mer än någonsin på musiken, men mindre än någonsin på själva skivförsäljningen. Som inbiten skivköpare hoppas jag att man fortsätter sälja skivor, men det är väl bara en tidsfråga innan de tar bort detta nöje för mig...

Varför Antipiratbyrån ens finns när bolagen drar in rekordsummor är en gåta för mig! Men det kanske inte ser lika ljust ut för filmbranschen... Fast även där kan man undra. Hur många personer köpte filmer förr jämfört med idag? Jag skulle tro att försäljningen av film också ligger högt idag med SF on demand, Blueray och DVD jämfört med för 15 år sedan när man krängde VHS:er och kanske någon enstaka DVD.

Jag tror helt enkelt att musik och filmbranschen får spelet på att det finns folk som kan se deras filmer och lyssna på deras musik utan att betala. Det ska under inga omständigheter få ske! Omedelbara åtgärder är nödvändigt! Nu när vi tjänar mer än någonsin kan vi satsa halva vinsten på att få fast dessa vidriga snyltare!

Jag tror helt enkelt att musik och filmbranschen får spelet på att det finns folk som kan se deras filmer och lyssna på deras musik utan att betala. Det ska under inga omständigheter få ske! Omedelbara åtgärder är nödvändigt! Nu när vi tjänar mer än någonsin kan vi satsa halva vinsten på att få fast dessa vidriga snyltare!

Jag tror du ska sluta lyssna på dina kompisar. :tummenupp

Men ja, de stora skivbolagen och artisterna förlorar inte jättemycket på fildelning, de drar in stora summor ändå men det är små och medelstora artister som förlorar mest på det. Du tjänar inte ett skit på att göra spelningar, ännu mindre idag när varenda klubb går på knäna för att folk hellre sitter hemma och glor på Let's Dance.

Spotify, WiMP, Last.fm och liknande sidor betalar ungefär €0.00005 per spelning, du kan ju räkna själv hur många spelningar det krävs per månad för att man (som, säg, ett tremannaband) ska kunna leva på det - nåt som faktiskt rätt många artister faktiskt kunde för femton år sen (inte blir rika men åtminstone betala sin lilla etta och nudlarna på bordet).

Film är en helt annan femma. De förlorar gigantiska summor på fildelning (jämfört med vad de tidigare tjänat dvs) och med tanke på hur enorma summor det faktiskt kostar att spela in en film så slår det ganska hårt. Att de inte gått i bräschen för On Demand-streaming eller köpta nedladdningar fattar jag verkligen inte, snacka om att gräva sin egen grav. (Jag har inte så bra insikt i filmbranchen, det mesta film jag gjort var en 4-min musikvideo).

Att det sedan är storföretagen som driver målen, ja, tänk på att det är de som fortfarande får in pengar. Små skivbolag har fullt nog att få ihop tillräckligt med likvida medel för att kunna betala ett av sina bands studiotid och eventuell marknadsföring så det har varken tid eller råd att ens tänka på nån form av rättegång.

Så bryr ni er om era små eller medelstora artister och vill att de ska spela in mer musik, köp plattan (fysiskt eller digitalt spelar mindre roll). För även om artisten i fråga bara får mellan 5 och 10% i reda pengar går resten av inkomsterna till artistens framtida musicerande i form av studiotid, videoinspelningar, liveframträdanden (det är inte ovanligt att man själv får betala för att få spela på ställen, åtminstone resa och övernattning), marknadsföring och merchandise. Vill ni att artisten ska få alla pengar själv, köp plattan av dem på spelningar eller via hemsidan, där har man oftast fått (eller köpt till produktionspris alternativt mot royaltyavdrag) exemplaren för att själv sälja.

Steffo K
Väldigt bra inlägg. Precis vad jag hört och vad jag tycker.:tummenupp

Film är en helt annan femma. De förlorar gigantiska summor på fildelning (jämfört med vad de tidigare tjänat dvs) och med tanke på hur enorma summor det faktiskt kostar att spela in en film så slår det ganska hårt. Att de inte gått i bräschen för On Demand-streaming eller köpta nedladdningar fattar jag verkligen inte, snacka om att gräva sin egen grav. (Jag har inte så bra insikt i filmbranchen, det mesta film jag gjort var en 4-min musikvideo).

Nu är det väl inte jätte synd om filmbolagen, en bra film har väl i stort sett betalat sig efter premiär helgen på bio..

Har svårt att tänka mig att dom kommer försöka gå efter gemene man.
Skulle krävas enorma resurser...

Däremot har jag läst lite på flashback och det verkar som att säkerheten på sidan inte varit den bästa, tyvärr.

Blir att försöka få som vana att alltid ha igång VPN:en om man vill vara extra hemlig. :)

För övrigt så använde jag inte TTi regelbundet, måste ha loggat in precis innan snutten drog ner servrarna dock.. :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...