Saxat från www.bt.se.
Efter den senaste tidens svåra olyckor skärper trafikpolisen nu övervakningen av motorcykel-förarna.
Borås. Sedan den 31 maj har två motorcyklister omkommit och en skadats mycket allvarligt.
- Jag blir både ledsen och arg, säger mc-polisen Jorma Jingland. Det är så onödiga olyckor.
I två av olyckorna en i Hajom den 31 maj och den i Borås i fredags har bilister varit inblandade. Dödsolyckan natten till lördagen var en singelolycka.
Allvarlig utveckling
Christer Fransson utreder båda dödsolyckorna och ser, liksom sin kollega, en allvarlig utveckling.
Det handlar om höga farter och brist på förutseende och insikt om att andra trafikanter kan bli livsfarliga för motorcyklister.
- Privat har jag ofta sett hur man drar på på bakhjulet till exempel. För att dra på så krävs det många års erfarenhet. Det får ju inte bli en tragisk händelse bara för att man blir till sig. En hög hastighet kan man aldrig hämta hem om något händer.
Jorma Jingland är av samma åsikt.
Han specialkontrollerar nu motorcyklar, speciellt de som drar förbi bilköer och har dålig respekt för fartgränserna.
- Det som är skrämmande är att man inte tycks ha någon respekt för de hastigheter som dagens muskelmaskiner skapar, säger Jorma Jingland. Man förstår inte heller hur otroligt oskyddade man är.
Och orsaken till olyckorna är klar för honom.
- Det handlar om rena förarfel - inget annat.
Kör förbi bilköer
Ett farligt beteende som resulterade i fredagens svåra olycka är, enligt Jorma Jingland, när motorcyklisterna drar förbi en bilkö i hög hastighet.
När det gäller olyckorna i Borås så har utredningarna i förstadiet.
När det gäller olyckan vid Brotorp, där en ung motorcyklist skadades mycket allvarligt, sedan han kört om en bilkö och kört in i en bil som korsade hans väg, har föraren ännu inte kunnat höras. Han fick bland annat mycket svåra benskador.
Tappade kontrollen
När det gäller olyckan på Göta, där en ung man omkom, vet man bara att föraren på något sätt tappat kontrollen över motorcykeln och slungats in i en elstolpe.
- Vi letar efter eventuella vittnen som kan ha sett olyckan eller motorcyklisten innan olyckan hände, säger Christer Fransson.
http://www.bt.se/bt/inc/article.asp?artId=159937
Bäst att passa sig både för bilister, riskmoment och poliser. Som vanligt alltså.
Efter den senaste tidens svåra olyckor skärper trafikpolisen nu övervakningen av motorcykel-förarna.
Borås. Sedan den 31 maj har två motorcyklister omkommit och en skadats mycket allvarligt.
- Jag blir både ledsen och arg, säger mc-polisen Jorma Jingland. Det är så onödiga olyckor.
I två av olyckorna en i Hajom den 31 maj och den i Borås i fredags har bilister varit inblandade. Dödsolyckan natten till lördagen var en singelolycka.
Allvarlig utveckling
Christer Fransson utreder båda dödsolyckorna och ser, liksom sin kollega, en allvarlig utveckling.
Det handlar om höga farter och brist på förutseende och insikt om att andra trafikanter kan bli livsfarliga för motorcyklister.
- Privat har jag ofta sett hur man drar på på bakhjulet till exempel. För att dra på så krävs det många års erfarenhet. Det får ju inte bli en tragisk händelse bara för att man blir till sig. En hög hastighet kan man aldrig hämta hem om något händer.
Jorma Jingland är av samma åsikt.
Han specialkontrollerar nu motorcyklar, speciellt de som drar förbi bilköer och har dålig respekt för fartgränserna.
- Det som är skrämmande är att man inte tycks ha någon respekt för de hastigheter som dagens muskelmaskiner skapar, säger Jorma Jingland. Man förstår inte heller hur otroligt oskyddade man är.
Och orsaken till olyckorna är klar för honom.
- Det handlar om rena förarfel - inget annat.
Kör förbi bilköer
Ett farligt beteende som resulterade i fredagens svåra olycka är, enligt Jorma Jingland, när motorcyklisterna drar förbi en bilkö i hög hastighet.
När det gäller olyckorna i Borås så har utredningarna i förstadiet.
När det gäller olyckan vid Brotorp, där en ung motorcyklist skadades mycket allvarligt, sedan han kört om en bilkö och kört in i en bil som korsade hans väg, har föraren ännu inte kunnat höras. Han fick bland annat mycket svåra benskador.
Tappade kontrollen
När det gäller olyckan på Göta, där en ung man omkom, vet man bara att föraren på något sätt tappat kontrollen över motorcykeln och slungats in i en elstolpe.
- Vi letar efter eventuella vittnen som kan ha sett olyckan eller motorcyklisten innan olyckan hände, säger Christer Fransson.
http://www.bt.se/bt/inc/article.asp?artId=159937
Bäst att passa sig både för bilister, riskmoment och poliser. Som vanligt alltså.