Polisen hårdkollar mc-förare

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Saxat från www.bt.se.

Efter den senaste tidens svåra olyckor skärper trafikpolisen nu övervakningen av motorcykel-förarna.

Borås. Sedan den 31 maj har två motorcyklister omkommit och en skadats mycket allvarligt.

- Jag blir både ledsen och arg, säger mc-polisen Jorma Jingland. Det är så onödiga olyckor.

I två av olyckorna en i Hajom den 31 maj och den i Borås i fredags har bilister varit inblandade. Dödsolyckan natten till lördagen var en singelolycka.

Allvarlig utveckling
Christer Fransson utreder båda dödsolyckorna och ser, liksom sin kollega, en allvarlig utveckling.
Det handlar om höga farter och brist på förutseende och insikt om att andra trafikanter kan bli livsfarliga för motorcyklister.

- Privat har jag ofta sett hur man drar på på bakhjulet till exempel. För att dra på så krävs det många års erfarenhet. Det får ju inte bli en tragisk händelse bara för att man blir till sig. En hög hastighet kan man aldrig hämta hem om något händer.
Jorma Jingland är av samma åsikt.

Han specialkontrollerar nu motorcyklar, speciellt de som drar förbi bilköer och har dålig respekt för fartgränserna.

- Det som är skrämmande är att man inte tycks ha någon respekt för de hastigheter som dagens muskelmaskiner skapar, säger Jorma Jingland. Man förstår inte heller hur otroligt oskyddade man är.

Och orsaken till olyckorna är klar för honom.
- Det handlar om rena förarfel - inget annat.

Kör förbi bilköer
Ett farligt beteende som resulterade i fredagens svåra olycka är, enligt Jorma Jingland, när motorcyklisterna drar förbi en bilkö i hög hastighet.

När det gäller olyckorna i Borås så har utredningarna i förstadiet.
När det gäller olyckan vid Brotorp, där en ung motorcyklist skadades mycket allvarligt, sedan han kört om en bilkö och kört in i en bil som korsade hans väg, har föraren ännu inte kunnat höras. Han fick bland annat mycket svåra benskador.

Tappade kontrollen
När det gäller olyckan på Göta, där en ung man omkom, vet man bara att föraren på något sätt tappat kontrollen över motorcykeln och slungats in i en elstolpe.

- Vi letar efter eventuella vittnen som kan ha sett olyckan eller motorcyklisten innan olyckan hände, säger Christer Fransson.

http://www.bt.se/bt/inc/article.asp?artId=159937

Bäst att passa sig både för bilister, riskmoment och poliser. Som vanligt alltså.

Det är nog "tyvärr" de följder vi får räkna med när det sker så många olyckor runt om i landet.

Märker polis o.s.v. att det inte hjälper med fartkameror, skyhöga försäkringspremier m.m. så måste de hitta på något annat.

Det är ju vi som åker hoj som kan få ner olyckstalen. Genom att tänka först och gasa sen... :mattias

Och mitt i allt detta har kommer jag med nytaget körkort. Det känns inget vidare, faktiskt. Antingen kommer jag krascha och dö, eller så blir jag av med körkortet. Köra lugnt är ett alternativ känns avlägset, tyvärr. Självbevarelsedrift är ingen utmärkande egenskap hos motorcyklister. Inte hos mig i alla fall. Förlåt, mamma.

Mattias650 skrev:
Det är ju vi som åker hoj som kan få ner olyckstalen. Genom att tänka först och gasa sen... :mattias

Så sant, så sant. Man vill också göra det, men det verkar som om vettet liksom trycks ut ur bakhuvudet så fort man drar lite på gasen.

Macho Woman skrev:
Och mitt i allt detta har kommer jag med nytaget körkort. Det känns inget vidare, faktiskt. Antingen kommer jag krascha och dö, eller så blir jag av med körkortet. Köra lugnt är ett alternativ känns avlägset, tyvärr. Självbevarelsedrift är ingen utmärkande egenskap hos motorcyklister. Inte hos mig i alla fall. Förlåt, mamma.

Vi kör väl ganska lugnt när vi är ute? :hej

McB skrev:
Vi kör väl ganska lugnt när vi är ute? :hej

Ursäkta?! Påstår du att jag kör makligt? Jämfört med vem då? Beakta även gärna mina förutsättningar: liten erfarenhet, gammal sur-Gixx. Med det i åtanke tycker jag att jag kör på rätt bra, faktiskt. :hej

De berömda hornen växer ut...

Tyvärr är det så, man kan bli så förståndig och tänka att nu ska man köra med marginaler osv när man läser om någon olycka eller blir vittne till en, men när man väl sätter sig på hojen är det puts väck. "Åh, här kommer favoritkurvan, nu måste jag dra på" eller "Kör jag bara om de här bilisterna får jag fritt nästa sköna vägparti" osv. Man har nån sorts känsla av kontroll som antagligen inte är lika hög i verkligheten.

Men det är ju så, är man biten av att köra sporthoj kommer man att köra på ett sätt som bryter mot regler och, i ett antal fall, förnuft. Jag tror det är ofrånkomligt. Den största tjusningen i ens liv är troligtvis också den största faran för ens liv, ironique n'est pas?

Singelolyckor kommer alltid att hända, vi kör fort
och nångång kommer det gå för fort, jag har kört för fort.

Men att köra för fort i bilköer är bara korkat, jag kör alltid
så fort så jag ser vad som händer, tror jag i alla fall... ;)

Sant som polisen säger, rena förarfel, samt att man inte har koll på älgarna. Visa er i backspeglarna, väldigt ofta numer som jag faktiskt blivit omkörd av hojar som inte synts bakom mig fast jag alltid kollar bakåt när jag byter fil. Döda vinkeln finns, och den lasten kan man inte lägga på bilförarna, den biten ligger faktiskt på hojförarna.
Köra om i bilköer/korsningar är farligt. Sen måste folk inse att de inte kan skylla på rullgrus året runt, den faran finns i stort sett bara på vårkanten, kör man i gruset ändå, ligger man i fel spår och det är ens eget ansvar..

Macho Woman skrev:

Börja köra bana MW. :)
Då kör man av sig det värsta. Inte allt, men kanske just det där lilla extra som man inte ska göra i trafiken gör man inte pga att man kan hålla sig till nästa bankörning. :)

Kör lungt. :) :hej

PutteLiten skrev:
Börja köra bana MW. :)
Då kör man av sig det värsta. Inte allt, men kanske just det där lilla extra som man inte ska göra i trafiken gör man inte pga att man kan hålla sig till nästa bankörning. :)

Kör lungt. :) :hej

Då får man bosätta sig på banan....

Macho Woman skrev:
Ursäkta?! Påstår du att jag kör makligt? Jämfört med vem då? Beakta även gärna mina förutsättningar: liten erfarenhet, gammal sur-Gixx. Med det i åtanke tycker jag att jag kör på rätt bra, faktiskt. :hej

Lugna ner sig flicka lilla, jag menade inget illa. Jag menar bara att det tempo som vi håller när vi är ute och kör är relativt lugnt, jämfört med hur mankan köra.

Inget ont om dig och Dolly, jag vet ju inte hur hon är att köra. Kanske är det så att man måste anstränga sig för att hålla samma tempo som jag och Goofball gör, och i så fall gör du ett bra jobb. :)

soppatorsken skrev:
Lag om skyddskläder kommer garanterat i snar framtid och sen kommer... nr. plåt fram?

Lika självklart som att använda bra skyddskläder, lika självklart skall vi inte acceptera en lag om skyddskläder, då vi redan har alldeles för mycket meningslösa regler i vårt land.

Lagar är bara dåligt insatta politikers grepp när de tror att de kan påverka något som de inte begriper sig på.

Om vi bortser från olyckor i samband med stöld, fylla och annan olovlig körning ( som man ändå inte kommer åt med lagar ) så är det en mycket liten grupp som kör utan skyddsklädsel.

Därför skulle en sådan lag vara ett slag i luften.

Jag hoppas att detta inlägg inte missförstås, men jag är ytterligt trött på politiker som basunerar ut sina åsikter om Motorcyklar utan att ha koll

Lord Melchet skrev:
Lika självklart som att använda bra skyddskläder, lika självklart skall vi inte acceptera en lag om skyddskläder, då vi redan har alldeles för mycket meningslösa regler i vårt land.

Lagar är bara dåligt insatta politikers grepp när de tror att de kan påverka något som de inte begriper sig på.

Om vi bortser från olyckor i samband med stöld, fylla och annan olovlig körning ( som man ändå inte kommer åt med lagar ) så är det en mycket liten grupp som kör utan skyddsklädsel.

Därför skulle en sådan lag vara ett slag i luften.

Jag hoppas att detta inlägg inte missförstås, men jag är ytterligt trött på politiker som basunerar ut sina åsikter om Motorcyklar utan att ha koll

Lika självklart som att hajarna bajsar i havet har de flesta politiker dålig koll på våran hobby.
Men argumentet om att vi inte ska ha en lag om att man måste ha skyddskläder användes nog av våra päron när de tvingades ha en såndär ful hjälm på sig...

Thundercat skrev:
Undrar om Göteborg är omnejd.

De går under olika jurisdiktion, så det tror jag inte. Borås MC-poliser patrullerar inte Göteborgsområdet och vice versa. Däremot har de befogenhet att förfölja någon in i ett annat län och utföra kontroll/gripande. Inte som i USA alltså, där du kan fly till en annan stat och bara stå och peka finger åt polisen. :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti