Polisen gjorde hembesök.

Funatic skrev:
Visste killen om att han hade knark i sin lada som brorsan lagt dit hoppas jag fan att får livstid. :mad:

Du kanske bör veta att han och hans familj (barn)blev hotade till livet av brodern innan du vill sätta in honom på livstid.

Funatic skrev:
Visste killen om att han hade knark i sin lada som brorsan lagt dit hoppas jag fan att får livstid. :mad:

Jag tror vi blandar ihop två liknande fall. Den kille jag syftar på hittade knark på sin vind men dröjde för länge innan han lämnade det till snuten. Typ 3 dagar. Bums in i kurran för grovt narkotikabrott...

Ni har så rätt när ni nämner dubbelmoralen om polisen, jag har dock bara saker imot _polisen_ som besökte mig, och bara den ene av dem, flickan som var med honom var inte otrevlig på något sätt alls, och sa ingenting heller.

Idag gick jag till polisstationen och pratade med en Kommisarie och gjorde en anmälan om (på hans inrådan) tjänstefel. Jag blir underrättad om vad som händer i fallet. Internutredningen tar iaf itu med det, det känns tryggt. Kommisarien var mycket trevlig och uttryckte också åsikten om att det antagligen var några yngre, nyare förmågor som hade gjort besöket på eget, illa planerat, initiativ.

Kommer man att vara lovligt byte för poliserna nu? Gäller kanske att se till att alla lampor alltid fungerar och bullernivån är okej samt alltid köra under hastighetsbegränsningarna? :)

stoffer skrev:
Idag gick jag till polisstationen och pratade med en Kommisarie och gjorde en anmälan om (på hans inrådan) tjänstefel.
Helt rätt! :tummenupp

Du har nu följt de lagar som polisen vill att vi ska följa och då får de tåla sånt här. Risken är iofs att den polis du anmälde kommer att ha en tagg i sidan mot dig under en lång tid framöver.

Mr San skrev:
hmmm. vad å fått böter för att ha sjutsat på cykel.. får man inte det ??? :va :va

Nope!
Har en liten berättelse om min kompis & hans flickvän och deras möte med en snut.

Kompis kommer cyklandes på cykelväg, flickvän sitter bakpå.
En trafikpolis dyker upp längre fram, kompis cyklar vidare som vanligt...
Till slut kommer polisen fram till paret och stannar de.

Polis: Varför stannade du inte när du såg mig!?
Kompis:Va..?
Polis: Du såg klart och tydligt att jag kom åkandes här!
Kompis: Jaha..och?
Polis: Vet du inte att det är olagligt att skjutsa på cykel?
Kompis: Näe, det hade jag faktiskt ingen aning om...
Polis: Ok, låt gå den här gången då, men får jag se er göra det igen så tar jag fast er!
Kompis: Ok..bye bye :kocko

Men, vet ni inte att man inte får skjutsa på cykel? :)

Om man ska göra de så måste den som cyklar va över 15 o den som blir skjutsad va under 10.

/ Hannes

Jag tycker att polisen blivit lite väl "macho" och när man ser dom i sina nya uniformer så påminner dom lite om jägarna i lumpen när det gäller stil och uppträdande.
o så har dom blivit väldigt bekväma av sig - behöver man hjälp så skruvar dom besvärat på sig och hänvisar till stationen...

UltraMarine skrev:
Jag tycker att polisen blivit lite väl "macho" och när man ser dom i sina nya uniformer så påminner dom lite om jägarna i lumpen när det gäller stil och uppträdande.
Att de uppfattas som mer macho kan ju också ha att göra med att de klimat de jobbar i ser lite annorlunda ut nu än vad de gjorde för 20-30 år sedan.

sandstream skrev:
Helt rätt! :tummenupp

Du har nu följt de lagar som polisen vill att vi ska följa och då får de tåla sånt här. Risken är iofs att den polis du anmälde kommer att ha en tagg i sidan mot dig under en lång tid framöver.
I så fall får jag väl anmäla honom igen? :)

raceman_peps skrev:
Vad är en fortkörning mot en misshandel?

Trafikpolis måste vara ganska jobbigt att vara. De måste ju plågas själva av att ideligen straffa personer som kör för fort på E4:an eller på andra raka fina säkra vägar med gott om fri sikt, medans personer som misshandlar sin fru/sambo, själ andras hojar eller begår andra brott mot annan person, går fria.

Det finns förhoppningsvis ingen här som Inte tycker att de borde prioritera De flesta andra brott högre än trafikförseelser.

(Vore det inte bättre om man skiljde delade upp polisen lite tydligare mellan typ "vägpatrull" och ordningspolis? jag tror i alla fall det.)

Bra skrivet av Collin. Hoppas bara att någon börjar tänka efter lite också...

Kategoriskt fördömande måste vara ännu jobbigare att vara. Du plågas ju själv av att muntligen och skriftligen dissa en hel yrkeskår. Viktigare saker som till exempel sakligt diskutera polisens agerande eller prioriteringar är tydligen inget för dig.
Om det nu är så att trafikpoliser är samhällets paria och du var fjärde år blir betrodd med en valsedel så kanske det kan vara ett sätt att påverka situationen, eller........
Inte heller jag är nöjd med att tjuvar och banditer får gå lösa och ställa till det för oss andra, även om jag nu inser att du trodde det.

Vad är det som säger att trafikpoliser står på E 4 eller andra förhållandevis säkra vägar med hastighetskontroller. Det är inte en bild av min verklighet du beskriver. Fast sakliga argument intresserar väl inte dig?

Senast igår var jag och kollegorna med och genomförde ett s.k. eftersök efter en försvunnen person i en förort till Stockholm. Den åttaåriga flickan hittades av mig tack vare systematisk sökarbete av många av mina kollegor och tillgången till motorcyklar. Det är ett exempel på de arbetsuppgifter som jag i min yrkesroll har. I din värld pysslar tydligen trafikpoliser endast med trafikövervakning. För min del får du gärna stanna där.

Givetvis finns ingen anledning för mig att försvara kollegor som uppträder oprofessionellt på så sätt att de är otrevliga eller på annat sätt missköter sitt arbete.

Äh, det där var väl inget, jag har blivit pekat på med tjänstevapnet.
"Vi är vana att jaga folk med mausergevär ska du veta!"
sagt av nybakad polis på högvarv.

I övrigt så får väl en otrevlig polis 100ggr mer uppmärksamhet på sånna här forum än en trevlig.

CHROLO skrev:
Vad är det som säger att trafikpoliser står på E 4 eller andra förhållandevis säkra vägar med hastighetskontroller. Det är inte en bild av min verklighet du beskriver. Fast sakliga argument intresserar väl inte dig?

.
..
..

Måste bara säga att det finns n hel del riktigt med den artikeln ang. just östgöta-polisens trafik enhet...

I 9 fall av 10 kan man vara säker på att de sitter i kurvorna på E4 i Norrköping vilket gör att de som passerar där ofta vet det o håller hastighets-gränsen tills man är igenom.. Lika är det också vid mjölby...
Det slår aldrig fel...

De borde stå oftare på de mindre vägarna i länet om de ska ta de riktiga fartsyndarna... (ehh... elller??)

Jag åkte iofs på en fortis på RV34 förra sommarn av en MC-Polle... Men "tyvärr" verkar det som om det är just MC:s på de mindre vägarna..(De åker ju hoj... alla vet hur trist det är att tugga mil på motorvägen)...

Jag tycker att trafikpolisen gör ett bra jobb.. hur skulle det se ut utan dem...

Jag håller med dig i mycket Crolo, poliser ÄR människor, människor gör fel.

Nu är det ju en gång för alla så att trafikpoliser tillsätts för trafikövervakning och andra poliser åker på villainbrott och skadegörelse.
Har man åsikter om att det finns för många trafikpoliser och för få ordningspoliser är det en sak, då ska man angripa det problemet, och inte anklaga polisen för att "heldre stå me lasern än att åka på inbrott".

Däremot ska man inte (vilket du inte heller gjorde) kategoriskt försvara en yrkesgrupp, för visst finns det dom som inte har den riktigt rätta ödmjuka attityden inom poliskåren, likväl som i alla andra yrkesgrupper.

Förmodligen känner nybakta poliser press på sig att alltid göra "rätt", dvs komma åt lagöverträdare, medans dom som har jobbat ett tag ser lite skillnad på en lätt hastighetsöverträdelse samt en medveten idiotkörning.

Så har det då varit för mig, jag har blivit av med körkortet då jag har förtjänat det, men jag har också fått åka vidare efter nykterhetskoll och ett "sänk farten lite nu va" (gick kanske 10 för fort på 90 väg)

Jag har fått hjälp av polisen att hitta min stulna bil, och det var två "färskingar", dom gnodde på som små illrar med fingeravtryckspulver och grejor inne i min bil, så ingen ska säga att dom inte var ambitiösa...

Jag har en hatkärlek till polisen, jag hatar när dom kommer på mig med att göra något olagligt, men jag älskar när dom sätter dit fyra hojtjuvar....

God morgon... Det här hade jag inte riktigt väntat mig kan jag lungt säga...

CHROLO skrev:
Du plågas ju själv av att muntligen och skriftligen dissa en hel yrkeskår. Viktigare saker som till exempel sakligt diskutera polisens agerande eller prioriteringar är tydligen inget för dig.
Nej. Jag dissar INTE en hel yrkeskår. Jag vill bara påvisa lite av orimligheterna i att bryta mot en hastighetsbegränsning och ett brott mot en person.

CHROLO skrev:
Om det nu är så att trafikpoliser är samhällets paria och du var fjärde år blir betrodd med en valsedel så kanske det kan vara ett sätt att påverka situationen, eller........
Jepp och jag har försökt vart fjärde år sen jag vart 18 och långt innan det aktivt delatagit i att försöka frälsa omgivningen till att tänka rätt. Men tyvärr så regerar tokvänstern fortfarande.
Jag ser inte trafikpoliser som samhällets paria. Men man blir lite lätt irriterad av att det runt linköping mest handlar om hastighet när de är ute. Jag blir väldigt gärna stoppad för en nykterhetskontroll eller en flygande besiktning lika ofta som jag blir stopad för fortkörning. Men så är ju inte riktigt fallet.

CHROLO skrev:
Colins artikel bland annat och egna iaktagelser då jag åker där själv. Sen har jag även under ett antal år haft sms tjänsten polisvarning.com inställd på just östergötland och via den fått lite hum om vart och när trafikpolisen är ute. Merparten av rapporterna där kommer från E4 och väldigt ofta på fredagar. Man ser liksom ett mönster av allt detta och kan därför göra vissa slutsatser.

Det skulle visst vara intressant med sakliga argument till varför man jobbar som man gör. Det intresserar mig visst och säkerligen många andra här och kanske till och med skulle öka förståelsen och acceptansen för trafikpolisens jobb.

CHROLO skrev:
I din värld pysslar tydligen trafikpoliser endast med trafikövervakning. För min del får du gärna stanna där.
Självklart vet jag att trafikpolisen inte bara sysslar med trafikövervakning. Har själv en nära släkting som jobbar som polis i KISA. Jag är fullständigt övertygad om att ni så väl som jag vill göra ett bra jobb. Och det gör ni oftast.
Vad jag ser som en möjlig utveckling är att det kanske vore bra om just trafikövervakningen övertogs av vägverk, kommun eller något liknande så att polisens resurser i största utsräckning går till brott mot person. Givetvis skulle dessa också kunna användas i situationer som du nämner typ eftersök mm.

Sorry stoffer om jag spammar sönder din tråd men jag tyckte inte jag kunde lämna detta obesvarat. Lycka till med ärendet.

GuW skrev:
Jag håller med dig i mycket Crolo, poliser ÄR människor, människor gör fel.

Jag har en hatkärlek till polisen, jag hatar när dom kommer på mig med att göra något olagligt, men jag älskar när dom sätter dit fyra hojtjuvar....

Poliser är människor JA, men dom får inte göra fel!
Det är därför dom övar och övar och övar..

I mitt tycke skall dom agera som robotar.. Dom får helt enkelt inte göra FEL...

Jag har precis samma hatkärlek som du :) kappan med vinden kallar några det :

stoffer skrev:
Ni har så rätt när ni nämner dubbelmoralen om polisen, jag har dock bara saker imot _polisen_ som besökte mig, och bara den ene av dem, flickan som var med honom var inte otrevlig på något sätt alls, och sa ingenting heller.

Idag gick jag till polisstationen och pratade med en Kommisarie och gjorde en anmälan om (på hans inrådan) tjänstefel. Jag blir underrättad om vad som händer i fallet. Internutredningen tar iaf itu med det, det känns tryggt. Kommisarien var mycket trevlig och uttryckte också åsikten om att det antagligen var några yngre, nyare förmågor som hade gjort besöket på eget, illa planerat, initiativ.

Kommer man att vara lovligt byte för poliserna nu? Gäller kanske att se till att alla lampor alltid fungerar och bullernivån är okej samt alltid köra under hastighetsbegränsningarna? :)

Du är numer uppsatt i fikarummet under katogorin HARAR.... :)

:kulspruta :kulspruta :kulspruta

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...