Polisen gjorde hembesök.

69:an skrev:
...om det nu inte är så att de gripit någon mc-tjuv nyligen; då övergår samma personer från att vara grisar/snutjävlar/svin/whatever till att vara fullblodshjältar och samhällets stöttepelare.

Visst är världen förunderlig? :va
välkommen till sporhoj's underbara värld av dubbelmoral... :hej

Santo skrev:
Sätter en mille på att det var samma dryga snut som gav min polare böter för att ha skjutsat på cyckel :rolf

Det var en tystlåten kvinlig polis och en dryyyg jävla snut med attitydproblem som tjatade om att lägga ner attityden...

Undrar vad de skulle göra om man hade ett fickminne med sig för att spela in samtal med dem... de kanske skulle tagga ner lite...
hmmm. vad å fått böter för att ha sjutsat på cykel.. får man inte det ??? :va :va

...om det nu inte är så att de gripit någon mc-tjuv nyligen; då övergår samma personer från att vara grisar/snutjävlar/svin/whatever till att vara fullblodshjältar och samhällets stöttepelare.
Det är den dubbelmoralen hos vissa som får en att betvivla deras intelligens.

Tyvärr så verkar inställningen till polisen vara ungefär densamma i resten av samhället. När någon får något stulet ska polisen vara på plats nyss, när samma person blir stoppad efter att ha kört som ett svin så är polisen inte vatten värd.

Ger man sig in i leken får man leken tåla...

Va irriterade de ska ha blivit när de hoppas möta en livrädd stackare som pinkar på sig när polisen kommer å så är det en uppkäftig Stoffe som kan svara för sig och trycker tillbaka :hihi

Robert Colin har skrivit kanonbra om polisen i era trakter, verkligen underhållande att läsa men samtidigt skrämmande sant.

Om man nu inte skulle gilla att ha polisen springande i trapphuset så fungerar hojen precis lika bra utan regplåt.(man kan ha den i kutsen) Om man då blir stoppad på stan i en rutinkontroll när man i övrigt kört lagligt och därför är trevlig å stannar så blir det i värsta fall 400 kr i böter. *tipsar*

Undrar om polisen som besökte dig tror att du blir mer benägen att stanna nästa gång han vill prata med dig och du sitter på hojen nu efter ha presenterat sig med den där attityden?

Å ja, poliser är jättebra när de fångar hojtjuvar, låser in våldtäktsmän och barnmisshandlare...

Är det inte såhär:

Polisen: "Vem körde hojen igår eller för fem minuter sen"
Du: "Någon som är bekant till mig på ett sånt sätt att jag inte behöver uppge vem det är" (man måste inte tjalla på polare, släkt osv). Denna är bra att komma ihåg. Sen spelar det ingen roll vad du gjort med kamelen, det är ganska svårt att binda dej till händelsen.

"Nu hänger ditt körtkort löst"
"Har inget körkort..." alternativt:
"Om ni inte bara käkat munkar och spöat uteliggare så hade ni väl kunna tagit det och nu duger det att stå här men när skurken står med kobenet i tändningslåset, var fan är ni då?".

Tycker det var bra gjort, rötägg ska ner under stenen som de kom ifrån.

Då ska ni se när polisstudenterna/aspiranterna är ute och festar på studentpubarna. Snacka om attitydsproblem när de är lite på fyllan. Bäst är när de går ut i sina träningsoverallsjackor med polissymbolen på ryggen :hihi
Ser ut som ett gäng campare som kommer och vandrar.

Maxxi skrev:
Då ska ni se när polisstudenterna/aspiranterna är ute och festar på studentpubarna. Snacka om attitydsproblem när de är lite på fyllan. Bäst är när de går ut i sina träningsoverallsjackor med polissymbolen på ryggen :hihi
Ser ut som ett gäng campare som kommer och vandrar.

:hihi

Efter oerhörda problem med bensinslangning, bilinbrott, vandalisering på nätter mm. har vi startat en Trygghetsförening. Det innebär att vi kör runt i samhället på nätterna och bevakar. Eftersom det är en liten ort så vet man vilka man ska ha koll på. Kan ju bara säga att polisen här hemma har en helt annan attityd nu än förut. :D Håller dock med om att en del poliser beter sig underligt... :va

Vad är en fortkörning mot en misshandel?

Trafikpolis måste vara ganska jobbigt att vara. De måste ju plågas själva av att ideligen straffa personer som kör för fort på E4:an eller på andra raka fina säkra vägar med gott om fri sikt, medans personer som misshandlar sin fru/sambo, själ andras hojar eller begår andra brott mot annan person, går fria.

Det finns förhoppningsvis ingen här som Inte tycker att de borde prioritera De flesta andra brott högre än trafikförseelser.

(Vore det inte bättre om man skiljde delade upp polisen lite tydligare mellan typ "vägpatrull" och ordningspolis? jag tror i alla fall det.)

Bra skrivet av Collin. Hoppas bara att någon börjar tänka efter lite också...

Visst är världen förunderlig? :va

69:an...det där resonenmanget, som för övrigt återkommer med jämna mellanrum på forumet, känns relevant om det är så att samma person som uttrycker två emotsägelsefulla åsikter under en kortare tidsperiod.

Detta är ett forum med väldigt många medlemmar med mycket varierande åsikter. Vissa hyllar polisen i allt de gör andra gör det omvända.

/Olzki

heinz_p skrev:
That's what he said, bro :confused:

No bro, he said that man inte behöver tjalla på polare och släkt. Och jag sade att man behöver inte heller tjalla på någon över huvud taget om man inte vill.

Olzki skrev:
Detta är ett forum med väldigt många medlemmar med mycket varierande åsikter. Vissa hyllar polisen i allt de gör andra gör det omvända.
Och de flesta i samhället vänder kappan efter vinden och älskar polisen när deras dotter sprungit bort i skogen men hatar dem när de blir tagna för fortkörnig :rolleyes:

Min erfarenhet av polisen är att man blir bemött som man förtjänar, men det finns säkert poliser som borde slappna av lite och bemöta folk på ett annat sätt.

Markus skrev:
Du behöver inte tjalla på någon, det är inte brottsligt att inte samarbeta.

Tydligen är det det. Har ju varit snck på nyheterna lite då och då det senaste året om killen vars bror förvarade stöldgods i hans lada.
Han skulle få fängelse för passivitet eller nått sånt pga att han inte hade ringt polisen och tjallat.
Han hade själv bett brorsan att ta bort prylarna men ville inte blanda in bängen.
Dock så har ju domen överklagats men sånt tar ju tid så han har gått under jorden.

Visst är snutar bra att förutom när man åker dit för något(dubbelmoral jag vet) :)
Men är det något jag blir rasande på så är det fuckade snutar med översittarstil :kocko
De är fan inte värda att pissa på, Bra att du stod på dig!

Liraren med knarket åkte väl inte dit för att han inte golat, han åkte dit för innehav. Han hade ju trots allt haft drogerna hemma i flera dagar utan att ha meddelat snuten...
Fast jag hörde nyligen att han fått fallet nerlagt i hovrätten (ej helt hundra på riktigheten i det, men jag hoppas det stämmer).

För något år sedan gjorde jag ett projekt på universitetet där vi samarbetade med polisen i Kronoberg. Efter antal intervjuer och och läst i deras egen tidning samt pratat med dåvarande polischef så kom vi fram till att det fanns väldigt stora attitydsproblem inom kåren, vilket man även visste om själv. Det pågick en debatt(iaf då) vad man skulle göra åt problemen. När vi talade med främst äldre närpoliser så uttryckte dom att det fanns ett attitydsproblem generellt bland yngre poliser. De äldre poliserna var besvikna eftersom under deras yrkesperiod har yrkets karaktär skiftat starkt. Tidigare hade poliserna(enligt dem) en närmre kontakt med samhället, dom var ute och patrullerade i samhället, pratade med äldre, lite halvkriminella, moppegäng osv osv för att skapa kontakt med människor. Idag menar dem att det fanns inte samma tid och framförallt hos vissa yngre poliser ingen vilja att göra detta.

Det finns ju en polishögskola här i Växjö och jag uttryckte i en annan tråd att dom var ganska töntiga(lite dum kommentar men jag utvecklar det här). Min personliga uppfattning av de polisstudenter som gör sig synliga här på campus är lite snedvriden. Alla ser ut som träningsnarkomaner med attitydsproblem(det är ju dessa som syns mest). Vid samtal med några polisstuderande på studentpuben så sa dom att det fanns en viss skara som helst och så ofta som möjligt gick omkring i deras uniformer för att visa upp sig. Så är det, ofta kommer det in studenter med sina mössor och hela jävla bältet med kompass o ficklampa och så många prylar du kan hitta, ingåendes i den lokala restaurangen för att ta en FIKA!

Tråkigt nog så verkar det som att utbildningen är så pass komprimerad att man missar en stor del av den socialkompetensbit som verkligen behövs som snut. Jag röstar för att vi utökar utbildningen med ett år för att få trevligare, bättre och framförallt poliser som är närmare vårt samhälle.

Slutsats: Det är skillnad på polis och polis och kommer att vara så i framtiden. Man kan ju alltid hoppas på att man stöter in i dom trevliga. :gnissla

Visste killen om att han hade knark i sin lada som brorsan lagt dit hoppas jag fan att får livstid. :mad:

Pyton skrev:
Liraren med knarket åkte väl inte dit för att han inte golat, han åkte dit för innehav. Han hade ju trots allt haft drogerna hemma i flera dagar utan att ha meddelat snuten...
Fast jag hörde nyligen att han fått fallet nerlagt i hovrätten (ej helt hundra på riktigheten i det, men jag hoppas det stämmer).

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti