Polisen fick rätt mot Swedish BikeMeet

Iofs har du en poäng i att det är mycket huliganer på fotbollsarenorna med det är juh begrännsat till ett visst antal inne på en arena, Inte så att de annordnar en stor träff varje år där det kommer huliganer ifrån hela världen.
///Micke

Det kallas fotbolls VM eller OS, men jag lovar dig att ett stockholmsderby drar mer huliganaktiviteter än Swedish Bikemeet.
Finns det ens några belägg för att det har förekommit kriminell verksamhet på själva träffen? (bortsett från miniblinkersar och miniskyltar)
Är inte det bara en träff där folk festar?

Jag tror knappast att polisen tar betalt av svenska kyrkan när det är begravning av medlemmar i "kriminella MC-gäng", och då är koncentrationen av skinnvästar rätt hög.

Det är ju inte Bikemeet's fel att det kommer allt möjligt folk, med och utan västar.
Polisen straffskattar ju touringnissar och guldvingeägare för att det kommer dit folk som polisen vill spana på, då kan dom gott ta betalt av hela fotbollssverige för att huliganer går på fotboll också, eller så får vi helt enkelt se polisiär verksamhet som en separat statsfinansierad verksamhet, och då ska inte MC träffar tvingas betala heller.

Jag tycker det är helt rätt. Klart dom ska pynta.
Om jag fick välja var mina skattepengar skulle gå, så är det inte till säkerheten vid ett vinst drivande event för gubbar och tanter i skinnvästar.

Ska man ordna med ett event kan man inte bara fixa dom vinstgivande godbitarna som ger klirr i kassan. Man måste även bekosta säkerheten.
High Chapparal drar ju in pengar på sitt event, och det tycker jag är helt ok. (Jag är för företagsamhet och att tjäna pengar). Men då får dom faktiskt ordna med säkerheten också, och klarar dom inte det och polisen måste vara där så tycker jag att dom får stå för det med.

Sen tycker jag att det självklart ska gälla andra större evenemang också, som fotboll, hockey, konserter mm

Jag tycker det är helt rätt. Klart dom ska pynta.
Om jag fick välja var mina skattepengar skulle gå, så är det inte till säkerheten vid ett vinst drivande event för gubbar och tanter i skinnvästar.

Ska man ordna med ett event kan man inte bara fixa dom vinstgivande godbitarna som ger klirr i kassan. Man måste även bekosta säkerheten.
High Chapparal drar ju in pengar på sitt event, och det tycker jag är helt ok. (Jag är för företagsamhet och att tjäna pengar). Men då får dom faktiskt ordna med säkerheten också, och klarar dom inte det och polisen måste vara där så tycker jag att dom får stå för det med.

Sen tycker jag att det självklart ska gälla andra större evenemang också, som fotboll, hockey, konserter mm
:fakta

Ursäkta jag kanske e helt ute och cyklar, men betalar vi inte för polisen när vi skattar bort 55% av vår lön, momsar 25%, betalar fordonsskatt, Tv licens, bensinskatt etc etc...

Jag hoppas verkligen att dom pengarna går till att bevaka allmän plats så att jag kan känna mig trygg.

Och att pengarna inte går till att bevaka ett gippo i skogen som inte vill stå för sin egen säkerhet.

Det kallas fotbolls VM eller OS, men jag lovar dig att ett stockholmsderby drar mer huliganaktiviteter än Swedish Bikemeet.
Finns det ens några belägg för att det har förekommit kriminell verksamhet på själva träffen? (bortsett från miniblinkersar och miniskyltar)
Är inte det bara en träff där folk festar?

ÖÖÖÖÖ Hoppas du skojar... Kan visa kort ifrån campen där hela H.A + Bandidos Europa höll till på varsinn sida + Alla hangaround gäng runt dem.
Så jag tor INTE ett derby drar mer "huliganaktivister" än vad denna träff gjorde. + Att små snor ungar som springer och slåss efter en fotbolls match inte har samma tunga ateleri som dessa människor.

Så om din verklighets uppfattning är att t.ex black army eller vad de nu heter har samma power som t.ex H.A eller Wulfpack så vet jag inte om du missat de senaste 10årens nyheter eller något :va

///Micke

Är det någon som vet om dom hade egna ordningsvakter på plats eller det var bara polisen som var där.

Det hade väll ordningsvakter inne på området.

Sen att ta dit en helikopter låter lite väl överdrivet.

Polisen äskar att slå på med muskler vid mc-evenemang, ta första stunt kvällen på Bromma eller custombike show i Norrtälje där de plocka in hojar för flygande vid infarten till stan.

Men sen när ett av de kändare väst gängen kommer så får de poliseskort rakt in på området, inga besiktningar av hojarna där inte.
Och jag kan tro att de kände sig rätt hårda när de får eskort av ordningsmakten som bana väg för dem genom trafikkaoset.

Japp :D

Inte så konstigt att klubbar m.m får betala för extra bevakning MEN de skulle inte behöva betala för det som händer utanför deras område.

Hmm hade Bikemeet egna ordningsvakter?

De måste man ha för att ha koll ¨på allt som polisen inte klarar av;):mad:

ÖÖÖÖÖ Hoppas du skojar... Kan visa kort ifrån campen där hela H.A + Bandidos Europa höll till på varsinn sida + Alla hangaround gäng runt dem.
Så jag tor INTE ett derby drar mer "huliganaktivister" än vad denna träff gjorde. + Att små snor ungar som springer och slåss efter en fotbolls match inte har samma tunga ateleri som dessa människor.

Så om din verklighets uppfattning är att t.ex black army eller vad de nu heter har samma power som t.ex H.A eller Wulfpack så vet jag inte om du missat de senaste 10årens nyheter eller något :va

///Micke

Men frågan är hur ska arrangören göra när dessa gäng kommer, neka dem inträde på campen? Får man enligt lagen göra detta? Vågar man gör det?

Är det arrangörens fel att de väljer att komma till hans evenemang? Om de ej varit där hade det varit lika många poliser, troligen inte.

Kan förstå polisens intresse men det kan ju inte vara arrangörens fel att de kommer vissa dit som polisen är extra intresserade av.

Men frågan är hur ska arrangören göra när dessa gäng kommer, neka dem inträde på campen? Får man enligt lagen göra detta? Vågar man gör det?

Är det arrangörens fel att de väljer att komma till hans evenemang? Om de ej varit där hade det varit lika många poliser, troligen inte.

Kan förstå polisens intresse men det kan ju inte vara arrangörens fel att de kommer vissa dit som polisen är extra intresserade av.

Tror inte det går neka dem något iofs. Och absolut inte på High Chaparall då H.A har ekonomiskt intresse i anläggning (delägare) De köpte juh på slutet av 90-talet ca 30% av det om jag inte minns fel.

Jag tycker att arrangören ska ska stå för en viss del av bevakningen då det är en vinst drivande event. Men då ska det även vara lika för alla, fotboll, hockey osv...Nu när det inte är det så är det juh sjukt att de ska behöva betala detta kan man snacka om dubbelmoral...

///Micke

Den här domen kan få intressanta konsekvenser för tex. för Bilsport och alla deras träffar. En dag på strippen behöver ju minst 50 poliser + 2 helikoptrar, Bilsport action meet 100 poliser + alla tillgångliga helikoptrar, osv.

Nu var det iofs ett tag sen jag var på "En dag på strippen", men varför skulle det behövas 50 poliser där? Vad jag kan minnas så har jag aldrig sett en polis där.

Tror inte det går neka dem något iofs. Och absolut inte på High Chaparall då H.A har ekonomiskt intresse i anläggning (delägare) De köpte juh på slutet av 90-talet ca 30% av det om jag inte minns fel

///Micke

Ska man gynna vissa klubbars affärsintressen??
Har även hört rykten att MC-dagarna i Västervik
är av intesse för vissa MC-grupperingar:gnissla

skall dom börja kräva klubbarna på pengar för varje fotboll,hockey match...

att svea rike ska vara så jävla motor fientliga!

(hörde nu att polisen faktiskt kan och ibland fakturerar klubbarna vid högrisk matcher... men långt ifrån den summan det faktiskt kostar polisen)

Last edited:

///Micke

Slogs dom?
Sålde dom knark?

Näe, dom drack öl på en MC träff, på inhägnat område
Fattar du hur dyrt det skulle kunna bli att anordna Lellesveckan, Hoj-X eller Gotlandsträffen om polisen skulle få för sig att skicka allt dom har även dit.
Man kan alltid motivera insatsen med att man inte kan göra skillnad på MC träffarna och att det är kutym att MC träffar betalar för sig.

Sen så skrev jag inte huliganaktivister utan aktiviteter, men jag klassar inte grovt kriminella MC gäng som huliganer heller, den springande punkten är vilka aktiviteter som förekomer, vid varje jävla fotbollsmatch slåss det och vandaliserar, både på matchen och ute på stan före och efter på Bike Meet är det MC träff.

Nu var det iofs ett tag sen jag var på "En dag på strippen", men varför skulle det behövas 50 poliser där? Vad jag kan minnas så har jag aldrig sett en polis där.
Fulla ungdommar med motorfordon, usch...
Sen kör alla jättefort både där och på väg dit.
Tänk om det blir upplopp....
Om alla bilar krashar mot barnfamiljer så kan ju nästan 40 000 personer dö....(beräknat på 20 000 besökare som krashar mot varsin barnfamilj)

Varför behövdes det så många poliser vid Bikemeet?
Det gjorde det inte. 10-30 hade varit en bra siffra.
Sen hade Bikemeet egna ordningsvakter som skötte sig bra vad jag såg och kommer ihåg.

///Micke

Blev det våldsamheter då???? Huligan o tungt kriminell är 2 skilda grejjer.

Är det bara norrlänningar som tänker rätt guw.. sen som fan

Last edited:
Svensons.....

Det har aldrig varit några problem med de "tunga" gängen på Chappen. Polisen har stått och stoppat svensson, tjatat om ljuddämpare och annat tjafs då de vet att de egentligen inte har något att hämta där. Tror snarare att de vill få stopp på den organiserade brotslighet som finns runt gängen, troligtvis även allt annat runt dem, därav stopp för Bike meet.

Håller med tidigare talande att det är mer oroligheter i de stora sporternas värld. Men det är tydligen mer accepterat....

Tyvärr är det ju mer folk som blir lidande av nedläggningen än HA etc, fast det spelar tydligen ingen roll, vi i MC-kollektivet är väl ligister allihop....

SVERIGE ÄR FANTASTISKT! polisen? vilket skämt... men en god nyhet e ju att dom ska börja maska för att få löneförhöjning, (verkar konstigt men men) alltså vara mindre effektiva, ge färre böter etc, tror dock inte att vi hojåkare kommer lindrigare undan för det...

Ironi mode on

Det förstår ni väl att det är mycket bättre att skicka polisen på människor som kan betala än att använda dom till att fånga riktiga skurkar. Infångade riktiga skurkar är ju bara en kostnad.

Ironi mode off

:gnissla :huvet

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti