Det är möjligt att du skulle kunna ha framgång i dina löneförhandlingar om du argumenterade utifrån sänkta arbetsgivaravgifter, jag har ingen uppfattning om din förhandlingsvana...
Det är förvisso vad min tjänst går ut på, så jämförelsen blir orättvis i mitt fall.
Det krävs dock ingen kärnfysiker för att förstå att en önskad lönehöjning ska motiveras mer än att "jag vill ha en ny plasma - giff mer stash"
Men jag kan garantera dig att det stora flertalet företag skulle räkna hem en sådan förändring direkt som ökat TB istället. Låt vara att det i nästa led skulle stimulera företagandet och gagna både företag och i förlängningen kanske också svenska anställda - men inte som lönepåslag.
Visst är båda bitarna beskattning, och visst har de båda med löntagarens arbete att göra - absolut. Och jag vill precis som du behålla så mycket av mina pengar som möjligt. Men att hävda att "löntagaren betalar 55% löneskatt" är att göra det litet för enkelt för sig i debatten IMHO.
In the end of the day, så ska vårt arbete generera en vinst som efter vår kostnad ska lämna bolaget en viss behållning.
Ökar marginalen i ena änden, ökar också möjligheterna att styra upp lönerna. Vi (där jag jobbar) söker med ljus och lykta nya medarbetare. Problemet är att marknaden är arbetstagarens och att lönekraven är tuffa att möta, men vi betalar så mkt vi kan utan att hämma forskningsbidrag etc (intern kostnad för vidareutveckling mm).
Skulle bolaget slippa arbetsgivaravgiften skulle detta nästan okortat hamna på våra lönekonton. Förvisso delvis genom nyanställningar, men det sätter press på hela marknaden och som alla vet så följs trender tämligen fort överallt. Höjs min lön 50%, så höjs grannens med 30%, hans grannes med 10% osv.. Nu kanske inte IT-branschens lönelyft påverkar turismnäringen direkt.. Men skulle ett serviceyrke starta trenden följs övriga i ett fint led bakom.
Jag var litet frågande till ditt tillägg till Gard_Grit förut, han menade att vi skattar bort 55% av vår lön och du flikade in att vi dessutom betalar 37% i arbetsgivaravgifter. Nog inkluderar de 55% arbetsgivaravgiften, om vi tittar på hela arbetsgivarens lönekostnad? För att skatta 55% enligt tabell krävs en månadslön som överstiger ca 250.000 i min kommun, en mer normal månadslön beskattas med ca 25-29%.
Nej.. Nu ska jag erkänna att mina siffror här är ca 10 år gamla..
Då betalade en normal/låginkomsttagare ca 80% i skatt, allt sammantaget.
Arb.giv.avg., inkomstskatt, moms, fastighetsskatt, bensin-/fordonsskatt osv..
Man kan snurra den siffran och hävda att kostnaden är nån annans med argument om vems konto den belastar hur mkt man vill. Så länge min arbetsinsats / konsumption genererar en kostnad så anser jag kostnaden vara min.