Polisen fick rätt mot Swedish BikeMeet

Ursäkta jag kanske e helt ute och cyklar, men betalar vi inte för polisen när vi skattar bort 55% av vår lön, momsar 25%, betalar fordonsskatt, Tv licens, bensinskatt etc etc...

Ursäkta jag kanske e helt ute och cyklar, men betalar vi inte för polisen när vi skattar bort 55% av vår lön, momsar 25%, betalar fordonsskatt, Tv licens, bensinskatt etc etc...

Och innan dess betalar vi 37% i arbetsgivaravgifter/sociala avgifter.. Glöm inte det!

:mattias

Och innan dess betalar vi 37% i arbetsgivaravgifter/sociala avgifter..
Nja, skall man vara rättvis så är det ju arbetsgivaren som betalar den kostnaden för att ha oss anställda. Vi kan inte gärna säga att det är löntagaren som betalar den biten; det är inte pengar som skulle komma löntagaren tillgodo om avgifterna sänktes.

Om de media jag konsulterat inte ljuger för mycket så var en stor anledning till att man skulle ta betalt att det var ett "vinstgivande arrangemang".
Que? Fotbollsträffarna med huliganer och annan dynga är bara små stillsamma ideella familjefester?
Var väl föresten längesen man med gott samvete kunde ta med små barn på fotboll?
Ska bli kul att se vad som blir avgiftsbelagt härnäst. Är det det ett sätt att "bromsa intresset" kanske?
Vad är annat att vänta i ett land där 45% av statsbudgeten är bidrag i olika former..

Sverige, Sverige, Sverige. Staten, staten, staten... Førvånar mig inte dessværre. Skulle inte førvåna mig om ovanstående ang. att man snart får casha før polisens bensin kommer intræffa heller. Staten måste FÅ in pengar ju... :finger :mad:

ja precis de är ju fan skrämmande hur det funkar...
snart kommer vi säkert behöva göra det om vi vill ha någon polis, så jävla sjukt usch o fan och som någon sa då kan dom väl börja kräva fotbolls klubbar på pengar för att de är huliganer som slåss varenda jävla match... kostar nog en del MER än vad de gör på bikemeet, och att dom där jävla huliganer slår sönder saker o så de betalar jag ju med mina förbannade skattepengar men inget av dom går till polisens insatts på bikemeet alltså... förjävligt:mad:

Nja, skall man vara rättvis så är det ju arbetsgivaren som betalar den kostnaden för att ha oss anställda. Vi kan inte gärna säga att det är löntagaren som betalar den biten; det är inte pengar som skulle komma löntagaren tillgodo om avgifterna sänktes.

Men visst hade det lämnat ett utrymme för lite mer rörlighet i lönesättningen? Kanske nödvändigt med tanke på vad som då kommer bekostas av den enskilde?

Ang trådämnet;
Sånt där måste ju stävjas. Någon förryckt individ kan ju få för sej att okynnesvarva sin maskin utan någon som helst motivering ute i den småländska skogen, vansinne! Båååååpopbåååååpopbååååp, (basigt register).
Hur mycket bråk är det på det däringa bajkmiität eg. Garvade festprissar som vet hur man tar hand om varandra när man supit bort sej, trodde jag.

Tycker parallellen till idrottsevenemangen är högst relevant. Dock genererar ju fotbollsanhängarna en mängd arbetstillfällen. Städa upp skiten de lämnar, stadens krogar får ju sälja, sjukvården får plåstra om dem som håller på fel lag/inte vet om att de borde hålla på ett lag och att laget de isf väljer, per definition är fel. Därtill kommer allt som skall repareras efter hordens framfart. Glöm inte allt för staten inkomstbringande bränsle som säljs för att folk hängivet transporterar sej land och rike kring för att bevista dessa evenemang. Detta i sin tur gör att ortens leverantörer/hantverkare/reparatörer av olika slag får leva. Att försäkringsbolagen får lämna några sekiner ifrån sej är väl bara.....sunt.

Så visst bidrar de till bnp!

Vad gäller bikemeet och liknande tror jag det handlar om rekreation för utleda poliser som behöver andas lite småländsk lantluft. Flyga helikopeter är väl trevligt, imponatoreffekten inte att förglömma. Dessutom är det nog, som ngn redan skrivit, en gaaaanska ofarlig syssla. Folk tar väl tom familjen med på träffen?

/O. Kunnig

Visst kanske det känns skumt att polisen vill ha betalt. Men hur många poliser rörde det sig om och hur länge varade Bikemeet. två dagar eller mer?

Kom ihåg att det här ändå stör polisens ordinarie verksamhet särskilt om det är helg. Att låsa upp 50 poliser vid en och samma punkt tär ju på den resterande verksamheten. Det är ju trots allt 50 poliser som skulle jagat rattfyllor och gripit både våldtätktsman och hustrumisshandlare. Polisen vill väl för övrig ha betalt när det pågår andra idrottsarrangemang likaväl men det är visst svårt att få räkningen betald alla gånger.
Det är ju samma för annan vård/räddningspersonal. Lika ofta kostar det när olika tillställningar vill ha en stående ambulans med personal under beredskap i tre dagar. Jag tycker inte det är så konstigt.

Det är å andra sidan inte du som betalar din inkomstskatt heller, så vi kanske bara ska räkna momsen?

ALLA kostnader som är kopplade till din inkomst/konsumption är DIN skatt. Det finns inget annat sätt att se det rakt på.

och jo.. Skulle Arb.giv.avg sänkas med 50% kan du ge dig fan på att det blir ett argument på min nästa löneförhandling.

Det är ett sånt idiotiskt jäkla sosseperspektiv att hävda att det inte kommer löntagaren tillgodo om arbetsgivarens kostnader sänks, varifrån tror du dina pengar kommer?

Kom ihåg att det här ändå stör polisens ordinarie verksamhet särskilt om det är helg. Att låsa upp 50 poliser vid en och samma punkt tär ju på den resterande verksamheten. Det är ju trots allt 50 poliser som skulle jagat rattfyllor och gripit både våldtäktsman och hustrumisshandlare. .
OT men..
50 poliser ett par dagar? So what?
Det är 35 poliser allokerade som sen ett par veckor tillbaka enbart ser till att vissa "censur" inte sabbar de tre sista T-banestationerna på Blå linjen.
Fast, dom får ju inte åka helikopter förstås...

Edit: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12180 Intressant...

Last edited:
Det är ett sånt idiotiskt jäkla sosseperspektiv att hävda att det inte kommer löntagaren tillgodo om arbetsgivarens kostnader sänks, varifrån tror du dina pengar kommer?
Efter drygt 15 år som egenföretagare har jag ganska bra koll på varifrån mina pengar kommer - och vart de går.:tungan
Det är möjligt att du skulle kunna ha framgång i dina löneförhandlingar om du argumenterade utifrån sänkta arbetsgivaravgifter, jag har ingen uppfattning om din förhandlingsvana... :) men jag kan garantera dig att det stora flertalet företag skulle räkna hem en sådan förändring direkt som ökat TB istället. Låt vara att det i nästa led skulle stimulera företagandet och gagna både företag och i förlängningen kanske också svenska anställda - men inte som lönepåslag.
När det gäller inkomstskatten är den både formellt och i praktiken intimt knuten till löntagaren, varifrån den balanseras via skattekontot. Arbetsgivaravgiften är knuten till arbetsgivaren, och är just en avgift för att vara arbetsgivare.

Visst är båda bitarna beskattning, och visst har de båda med löntagarens arbete att göra - absolut. Och jag vill precis som du behålla så mycket av mina pengar som möjligt. Men att hävda att "löntagaren betalar 55% löneskatt" är att göra det litet för enkelt för sig i debatten IMHO.

Jag var litet frågande till ditt tillägg till Gard_Grit förut, han menade att vi skattar bort 55% av vår lön och du flikade in att vi dessutom betalar 37% i arbetsgivaravgifter. Nog inkluderar de 55% arbetsgivaravgiften, om vi tittar på hela arbetsgivarens lönekostnad? För att skatta 55% enligt tabell krävs en månadslön som överstiger ca 250.000 i min kommun, en mer normal månadslön beskattas med ca 25-29%.

Eh. Det måste ju i sin tur innebära att Polisen är en utomstående verksamhet frånsatt staten som också skall gå med vinst? Eller?
I mina öron lät inlägget väldigt mycket som att det öppnade upp för kompis politik och korruption.

Är man förvånad över att detta sker i Sverige. Nej.
Jag hoppas innerligt att Pollisen debiterar varenda jäkla fortbollsevenemang på
Råsunda och liknande platser så det inte bara riktas åt motorburna evenemang.

Det borde lämna utrymme i löneförhandlingen, ja. Att arbetsgivaren skulle tycka att det motiverar löneförhöjningar i löntagarledet, tror jag inte för ett ögonblick på. Snarare ett hierarkiskt grundat synsätt oberoende av politisk färg.

Hur sätter sossarna löner, menar du?

Det är möjligt att du skulle kunna ha framgång i dina löneförhandlingar om du argumenterade utifrån sänkta arbetsgivaravgifter, jag har ingen uppfattning om din förhandlingsvana... :)

Det är förvisso vad min tjänst går ut på, så jämförelsen blir orättvis i mitt fall.

Det krävs dock ingen kärnfysiker för att förstå att en önskad lönehöjning ska motiveras mer än att "jag vill ha en ny plasma - giff mer stash"

Men jag kan garantera dig att det stora flertalet företag skulle räkna hem en sådan förändring direkt som ökat TB istället. Låt vara att det i nästa led skulle stimulera företagandet och gagna både företag och i förlängningen kanske också svenska anställda - men inte som lönepåslag.

Visst är båda bitarna beskattning, och visst har de båda med löntagarens arbete att göra - absolut. Och jag vill precis som du behålla så mycket av mina pengar som möjligt. Men att hävda att "löntagaren betalar 55% löneskatt" är att göra det litet för enkelt för sig i debatten IMHO.

In the end of the day, så ska vårt arbete generera en vinst som efter vår kostnad ska lämna bolaget en viss behållning.

Ökar marginalen i ena änden, ökar också möjligheterna att styra upp lönerna. Vi (där jag jobbar) söker med ljus och lykta nya medarbetare. Problemet är att marknaden är arbetstagarens och att lönekraven är tuffa att möta, men vi betalar så mkt vi kan utan att hämma forskningsbidrag etc (intern kostnad för vidareutveckling mm).

Skulle bolaget slippa arbetsgivaravgiften skulle detta nästan okortat hamna på våra lönekonton. Förvisso delvis genom nyanställningar, men det sätter press på hela marknaden och som alla vet så följs trender tämligen fort överallt. Höjs min lön 50%, så höjs grannens med 30%, hans grannes med 10% osv.. Nu kanske inte IT-branschens lönelyft påverkar turismnäringen direkt.. Men skulle ett serviceyrke starta trenden följs övriga i ett fint led bakom.

Jag var litet frågande till ditt tillägg till Gard_Grit förut, han menade att vi skattar bort 55% av vår lön och du flikade in att vi dessutom betalar 37% i arbetsgivaravgifter. Nog inkluderar de 55% arbetsgivaravgiften, om vi tittar på hela arbetsgivarens lönekostnad? För att skatta 55% enligt tabell krävs en månadslön som överstiger ca 250.000 i min kommun, en mer normal månadslön beskattas med ca 25-29%.

Nej.. Nu ska jag erkänna att mina siffror här är ca 10 år gamla..

Då betalade en normal/låginkomsttagare ca 80% i skatt, allt sammantaget.

Arb.giv.avg., inkomstskatt, moms, fastighetsskatt, bensin-/fordonsskatt osv..

Man kan snurra den siffran och hävda att kostnaden är nån annans med argument om vems konto den belastar hur mkt man vill. Så länge min arbetsinsats / konsumption genererar en kostnad så anser jag kostnaden vara min.

Last edited:
Jo, lägg ner fotbollen helt och hållet, bättre att ge spelarna varsin boll så slipper de springa efter samma boll!! Pengarna som sparas på detta kan användas för att förbättra mc-vägar runt om i Sverige!

Tror iofs inte det är oss vanliga hojåkare de vill stoppa utan de mer organiserade klubbarna med tung kriminalitet. Om de kunde hålla sig borta ifrån sådana här event så skulle de nog slippa betala.

Men du resonerar lite fel där, att lägga ner all fotboll är juh som att de skulle helt förbjuda alla mc på alla vägar i Sverige. Iofs håller det med på att ske iomed de sjuka skatterna man ska betala på sin trafik försäkring. Känns som man bara tar emot deras höjningar här i Sverige och lyfter på hatten.

Iofs har du en poäng i att det är mycket huliganer på fotbollsarenorna med det är juh begrännsat till ett visst antal inne på en arena, Inte så att de annordnar en stor träff varje år där det kommer huliganer ifrån hela världen.

Men vist tycker man det är helt jävla sinnes sjukt, Va på träffen 2ggr och det va riktigt trevligt.

///Micke

Last edited:
Någon som hört talas om projekt Alcatraz?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=682733

Kan väl finnas en liiten anledning till polisens bevakning där
skinnvästar förkommer!

Men varför skall detta drabba arrangören till en mc träff?
Eller är arrangören med på denna Alcatrazlista?

Blir så jävla arg när polisen börjar ta betalt för något det redan fått betalt för att göra.

Ne j utegångsförbud efter kl17 vardagar och under helger det är vad polisen vill ha, så att även de kan vara lediga och slippa jobba nätter och helger. :huvet

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti