Polisen fick rätt mot Swedish BikeMeet

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Är detta ett tidigt April-skämt????

"Det är regeringsrätten som nu slår fast att kammarrättens dom som gav polisen rätt att kräva in kostnaderna för övervakningen av Swedish Bikemeet är korrekt.
Swedish Bikemeet som arrangerades på High Chaparal krävdes på 2,8 miljoner kronor av polisen men den summan minskades ned till 550 000 för 2004 och 1,2 miljoner för 2005.

Dessa krav blev slutet för en mycket trevlig och stor mc-träff.
Swedish Bikemeet är numera nedlagd sedan 2006 och kommer inte komma tillbaka på svensk mark. Åtminstånde inte så länge polisen har rätt att kräva pengar av arrangörerna för övervakning vars storlek dom själva kan bestämma.

Man kan ju fundera vad denna dom kommer att betyda för dom få träffar som finns kvar här i landet…
Är Lelle träffen nästa mål kanske…"

http://www.hojnyheter.se/?p=1293

Det vore ju faan som om man skulle bli tvungen att betala polisens bensinkostnader om man åker dit vid "obestämd" vägkontroll.

SJUUUUUKT :huvet

Sverige, Sverige, Sverige. Staten, staten, staten... Førvånar mig inte dessværre. Skulle inte førvåna mig om ovanstående ang. att man snart får casha før polisens bensin kommer intræffa heller. Staten måste FÅ in pengar ju... :finger :mad:

och när ska dom börja ta betalt av fotbollsföreningarna för huliganbevakning och försök till stoppande av upplopp, kostar inte detta BETYDLIGT mer pengar???

e det inte dax då att alla förbannade fotbollsklubbar betalar för sin egen övervakning/säkerhet som kostar miljoner varje vecka med helikoptrar o ridande grisar? typiskt sossesverige!

lack! :mad:

nä de e inget skämt.. men swedish bikemeet finns typ kvar ändå.. förutom att det inte e arrangerat me alla events.. dom har ett minne till swedish bikemeet varje år på highchapparall.. lite tråkigt att den träffen inte finns kvar.. det brukade va ett jävla ös:yoparty

Jepp endast rättvist att polisen tvingar bevakningskostnader på alla fotbollsklubbar också - då slipper vi ju förhoppningsvis fotboll i TV - när dessa klubbar går omkull!!

och när ska dom börja ta betalt av fotbollsföreningarna för huliganbevakning och försök till stoppande av upplopp, kostar inte detta BETYDLIGT mer pengar???

Jo, lägg ner fotbollen helt och hållet, bättre att ge spelarna varsin boll så slipper de springa efter samma boll!! Pengarna som sparas på detta kan användas för att förbättra mc-vägar runt om i Sverige!

Nämen det går ju inte. Då våra kvoterade trädkramare till poliser måste ju då ta tag i bråk o stök. Intrigiteten kränks och så kan vi inte ha det i sverige :rolleyes:

Får Hockey/fotboll/politiker betala extra för sina grejjer?

Detta har ju öppnat dörren för att polisen ska få ta betalt för alla sorters evenemang.

Det är väl knappast swedish bikemeets fel att polisen ville ha stor bevakning på evenemanget, det är ju inget dom beställt liksom?:gnissla

Undrar hur "lagligt" det är att regeringsrätten öppnat denna dörr!
Hoppas skiten går till EU-domstolen.
kan inte vara rätt!!

Utan att vara överdrivet insatt i lagstiftningen bakom förfarandet ifråga, får man väl närmast utgå från att regeringsrätten har lagstöd bakom sig. Om inte, blir detta ett väldigt konstigt prejudikat, och en överklagan till EG-domstolen isf närmast oundviklig.

OM jag inte har helt fel för mig så får klubbarna betala för polisbevakning på plats MEN inte för det som är utanför arenan.

Alltså inte för det som händer utanför "murarna"

Vet att ambulerande tivoli får betala på vissa platser som ex Kiviks marknad för att det krävs extra polisbevakning, de betalar även till bevakningsföretag så att det finns vakter som kan ingripa.

Jag läste om det senaste Swedish Bike Meet, var visst hundratalet poliser som inhystes i en skola i närheten. Vad trodde de skulle hända egentligen:confused: Full scale riot:huvet

Var kommer detta och leda!? - en privatägd polismyndighet som kan ta betalt, enl eget godtycke, av sina "kunder" för att klara bugeten :gnissla

Va säger man det kommer det också. De betalar för de som händer på arenan inte för det utanför.

Jag var på det senaste/sista Bikemeet.
Helikopter fattade jag aldrig vad den gjorde där första dagen. Det var ju inte direkt så att någon kunde smita och ta sig därifrån utan att passera poliserna som stod vid varje ingång/infart. Men lik förbannat så hovrade den runt området hela dagen.

Bikemeet har ju flyttat till Roskilde och numera döpt om sig till Harley Days. Visar vilken inriktningen den danska träffen har.
Tror inte jag skulle vilja rulla in dit på en sporthoj.

Den här domen kan få intressanta konsekvenser för tex. för Bilsport och alla deras träffar. En dag på strippen behöver ju minst 50 poliser + 2 helikoptrar, Bilsport action meet 100 poliser + alla tillgångliga helikoptrar, osv.

Last edited:
OM jag inte har helt fel för mig så får klubbarna betala för polisbevakning på plats MEN inte för det som är utanför arenan.

Alltså inte för det som händer utanför "murarna"

Vet att ambulerande tivoli får betala på vissa platser som ex Kiviks marknad för att det krävs extra polisbevakning, de betalar även till bevakningsföretag så att det finns vakter som kan ingripa.

Såg inte att du skrivit samma sak! :D PÅ läst flicka;)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph