Polisen får ny bullermätmetod

"En polisman har rätt att avgöra om din motorcykel låter för mycket genom att enbart lyssna på den."

Intressant, är samtliga "polisöron" kalibrerade enligt vedertagen metod? :D


Liknelse: jag tycker Per Gessle är outhärdlig redan vid mycket låg volym, denna uppfattning delas inte av grannkärringen som således måste vara mindre känslig!?

.
 
Last edited:
Ligger man och fiser som om man kørde en dt50 blir man ju såklart inte stannad, men kør man en r1 som den ær gjord att køras så ..

Ja om man väljer att köra runt i förorten eller i innerstan i hög fart så kommer man med all rätt förhoppningsvis bli stoppad.
Jag har i princip aldrig sett en polis på en trevlig hojväg.
Hur kör du med din hoj förresten? :lol
 
"En polisman har rätt att avgöra om din motorcykel låter för mycket genom att enbart lyssna på den."

Intressant, är samtliga "polisöron" kalibrerade enligt vedertagen metod? :D


Liknelse: jag tycker Per Gessle är outhärdlig redan vid mycket låg volym, denna uppfattning delas inte av grannkärringen som således måste vara mindre känslig!?

.

Ja det klart att dom måste vara kalibrerade... :hörselkontroll
Gäller att komma in i fållan efter att ett HD gäng passerat... :hihi

Skulle dock vilja se den snut som försöker hävda att han tycker saker i en rättegång... Lite bevis måste dom faktiskt ha... Även om dom är jävligt små så kan man inte tycka sig igen en rättegång...
 
Ja om man väljer att köra runt i förorten eller i innerstan i hög fart så kommer man med all rätt förhoppningsvis bli stoppad.
Jag har i princip aldrig sett en polis på en trevlig hojväg.
Hur kör du med din hoj förresten? :lol

Jag kør øverallt! Med føretagets och familjens hojar :lol
 
Här står det lite om vad som behövs vid kontroll-besiktning samt för en flygande inspektion.
2 kap. Kontrollutrustning
8 § Ljudnivåmätare för mätning av bullernivå vid kontroll-besiktning ska vara av precisionstyp (typ 1 eller bättre) som uppfyller kraven inklusive kalibreringskraven i ”International Electrotechnical Commission” publikation 651 ”Precision sound level meters”. Ljudnivåmätare för mätning av bullernivå vid flygande inspektion ska vara av precisionstyp (typ 2 eller bättre) som uppfyller kraven inklusive kalibreringskraven i ”International Electrotechnical Commission” publikation 651 ”Precision sound level meters”.
Om det skulle räcka med en polismans öron när man blir stoppad borde det ju även räcka med enbart öron om man hamnar i ovanstående flygande inspektion.
 
Här står det lite om vad som behövs vid kontroll-besiktning samt för en flygande inspektion.

Om det skulle räcka med en polismans öron när man blir stoppad borde det ju även räcka med enbart öron om man hamnar i ovanstående flygande inspektion.

Hehe kommer ihåg att en forumsmedlem blev stoppad och polisen mætte buller med hans mobiltelefon :rofl
 
De ökar bara chansen att fler väljer att gasa än att stanna ifall man ser blåljus! Så mycket nu, höga böter och det kommer verkligen inte gå i rätt riktning om man är realistisk.

Höga böter? Om det är för dyrt för plånboken att hålla på med små skyltar, högljudda pipor och annat så kanske det är dags att montera på orginalsakerna så slipper du problemet. Javisst är det tråkigt men det är ju knappast skäl nog att dra konstapeln för att du har valt en för dyr hobby. Inge vidare bra tänk bakom en sådan manöver.

Och vad är rätt riktning? Slopa böter helt? Eller ska det bara kosta en hundring att bränna genom centrum med öppna rör i autobahnhastighet?
 
Bra att dom blir lite hårdare med ljudet. Dom flesta hojåkare jag känner har hojar som låter för mkt. men vet ingen som åkt dit för det. Det är ju ljudet som folk stör sig mest på.

Uch va tråkig jag känner mig nu. :näsblod
 
Jag fattar inte vem som blir stannad eller varför, jag har kört sedan 2004 och över huvud taget inte blivit stannad av sheriffen. Vad gör ni, står och burnar på McDonalds? :confused:

Jag förstår det inte heller riktigt. Antagligen är det nog så att polisen stannar individer som har ett visst störande beteende.

Om jag ska vara helt uppriktig har jag inget emot att man tar i med hårdhandskarna. Kan själv irritera mig på motorcyklar såväl som bilar som bullrar för mycket mitt inne i tätbebyggda områden i tid och otid sommartid. När det gäller motorcyklar är det oftast en custom med raka rör som drar på eller en outlaw på sporthoj som drar genom hela varvregistret på sin tjutande rad fyra utan hänsyn omgivningen. Så länge man sköter sina kort rätt har man nog inget att frukta från polisens ökade befogenheter. På sin höjd kan man ha oturen att bli stoppad i en rutinkontroll. Då får man stå sitt kast.

Trots ovan nämnda är det rätt trevligt att starta upp Duccen och höra mullret ur termignoni piporna. De gånger man kör genom en smal gata med hus tätt inpå vägen kan man ibland höra larmet tjuta från någon bil man just passerat. I backspegeln ser man varningsblinkers påslagna. Trots att man kört försiktigt på låga varv för att minska störningsmomenten för omgivningen. Man tycker det är lite pinsamt, men kan inte låta bli att små le för sig själv. Väl uppe i fart hör man mest vindsus. Någon större nytta av det ökade mullret har man inte där. Undra hur de som bor intill populära krokvägar upplever det när motorcyklister passerar deras bostäder i hög som låg fart beroende på om de sitter på en sporthoj eller custom hoj?

Som sagt tror jag inte att det är fel att ge polisen ökade befogenheter när det kommer till att stoppa oljud eller välljud beroende på vem betraktaren är även om man själv drabbas vid en eventuell kontroll.
 
Bra att dom blir lite hårdare med ljudet. Dom flesta hojåkare jag känner har hojar som låter för mkt. men vet ingen som åkt dit för det. Det är ju ljudet som folk stör sig mest på.

Uch va tråkig jag känner mig nu. :näsblod

:D Du va inte mä på 80-talet va? :D
 
Bra att dom blir lite hårdare med ljudet. Dom flesta hojåkare jag känner har hojar som låter för mkt. men vet ingen som åkt dit för det. Det är ju ljudet som folk stör sig mest på.

Uch va tråkig jag känner mig nu. :näsblod

Att du är tråkig visste jag redan. :D Men jag håller med, och inte...vissa ljud är för mig ren musik (lagomt arg 4-t enstånka med rätt pipa, eller italienska/österrikiska twinnar, man är jävig...) - medan andra ljud kan vara rent plågsamma.
Det trista är att alla är olika, och det finns människor som inte uppskattar en ducce/mille på öppna spjäll, eller en husabergare med bra attack genom skogen (hur underligt det än må vara).
Högst troligen kommer herr Haffa använda det här som ett verktyg att jävlas tillbaka lite med, det skulle jag göra i deras sits.

Mina bågar låter, men lagomt mulligt (akrapipa på båda), Millen tyckte jag lät så man skämdes när man rullade in på gatan hemma, men den är i alla fall tystare än grannens Tiller, och alla grannarna ler brett när man rullar in (hjälper att det är mcfolk åt alla håll på gatan).
Även pojkarna på SBP gav tummen upp med breda smajl när den besiktades för ett par månader sedan, får hoppas vännerna i blått är lika vänligt inställda i framtiden..

/J
 
Om du följer länken/länkarna i första inlägget så står det ju dock att Polisen tydligen nu får bötfälla enbart på underlag av vad polismannen uppfattar med sitt öra.


jo, jag läste detta. Men samtidigt så blir det "drygt" för herr konstapeln när man promt säger "Nej" till att skriva på lappen(precis som det också står i länken). Det är då han tar sin lilla isterbuk och knallar till skuffen på sin loppätna gamla Sne70. Där rotar han fram sitt ece-4929439xx24 godkända instrument.

Följande utspelar sig;

--Maka på sig, jag ska mäta här
- varsågod
--Men, din varvräknare funka inte
- Nej, och varför behöver den det för att vara trafikduglig?
-- Trodde du va smart nu va, jag kopplar in min lilla mojäng här istället...
... Men, du har ju inga tändkablar!?
- Nej, behövs det för att vara trafikduglig
-- Vagörjanu,vagörjanu
-So long sheriffen! :hojraket

(I själva verket funkar varvräkaren på din hoj, om man väljer att slå till den brytaren...)

Sund civil olydnad...

Jag menar inte att man ska uppvigla till regelvidrig handling, jag anser enkom
att Herr Scheriff skall använda adekvat utrusting och mätmetoder. Ställer de kravet på mig att "göra rätt", är jag lika god i gengäld. Att endast lyssna och anse att det är godtagbart, ja det kommer jag släpa till rätten per omgående.
Så enkelt är det.
 
Hehe kommer ihåg att en forumsmedlem blev stoppad och polisen mætte buller med hans mobiltelefon :rofl
Det har hänt mig. Han var hundraprocentigt säker på att den lät alldeles för mycket även innan han mätte med sin telefon.

Till saken hör att jag hade besiktigat med det sliponet på men det vägrade han tro på. Hade jag blivit bötfälld för att hans öra och telefon ansåg att det lät för mycket när SBP mätt upp det till godkänd nivå hade jag blivit rejält förbannad.
 
Hittade du några uppgifter om hur dom mäter varvtalet?

Tänkte om det kanske lönar sig att trimma varvräknaren i vinter... :va

Nej jag har ingen aning.
Vet bara att Bilprovningen går på kolvhastighet, min hoj ska upp i 3000 rpm nånting.

Jag har en tvättplugg som jag sätter i ena röret när jag startar hojen i garaget som ligger under ett bostadshus. Eftersom jag har h-rör går då båda cylindrarnas avgaser ut genom det opluggade röret. Den av mig upplevda bullernivån blir då halverad.

Blir det urskiljningslös polisiär massmätning av hojar i innerstan i sommar kommer jag att förse pluggen med en fånglina säkrad till hojen och trycka dit pluggen när jag kör innanför tullarna under högriskkvällar :D
 

Bifogat

  • IMG_0187.JPG
    IMG_0187.JPG
    91.1 KB · Visningar: 75
  • IMG_0179.JPG
    IMG_0179.JPG
    127.5 KB · Visningar: 80
Last edited:
när jag besiktigade min vtr firestorm så sa besiktningsmannen surt att den här låter alldeles för mycket så han gjorde en mätning, men han blev förvånad :va när db mätaren stannade precis på gränsen för vad som var tillåtet.

De jag menar är att inte ens en besiktningsman kunde avgöra om ljudet var för högt som endå kontrollerar många hojar om året.

Tolf
 
2-t fjoll-variator-tjej-scooter-moppar som alla envisas med att åka på numera, sådana kunde faktiskt polisen få lite extra resurser att hacka ned på, maken till högljutt skit med enerverande ton får man leta efter. :D

Är det något jag stör mig på så är det sådana...de är i nivå med den där myggjäveln man inte får död på när man skall försöka sova en ljummen sommarnatt...

/J
 
Tjaaa, innan bullermätningen kom så gjorde "poppo" i Västmanland rena subjektiva bedömningar och skrev ut böter till höger å vänster (skrivningen i lagtexten gav dom rätt å göra så). Dom kunde luta sig tillbaka på att många avgassystem inte var orginal vilket också kunde räcka.
Men deras kunskap i VAD som var orginal visade sig DÅLIG :arsele när hojar kom från fabrik med 4-1 system som GSX750R , FZ750, GSX1100R, CBR600/1000F. Där fick dom backa i flera fall :D :D :D

Åsså kom de första utrustningarna kring 1988/89. Och då visade sig knappt NÅGON hoj klara oavsett orginal eller inte... Inte speciellt tillförlitlig metod vilket givetvis av myndigheterna tyckdes vara bra rättssäkerhet i vårt demokratiska "Norra Europas Albanien" :gnissla

Och JA!!! "poppo" avdelning för trafik hade inte så mycket annat för sig än att jaga MC å bötfälla för hög ljudnivå, avsaknande av "älgläppen" baktill, avsaknad av godkänd reflex baktill, om de bakre fotpinnarna var borttagna (ombesiktning), fortkörning.
Gissa om hojåkare under 80-talet måste bidragit till statestiken över hur kriminellt samhället var då :D :D :D

Jusstja.... en upmätning av nån underlig anledning 1989.... gav :rolleyes: ..typ 127 db.... Sucka 1230 hotstreet + Kerker megafon med raceinsats=tunt :D

Jag måste tillägga att en annan skojig sak på 80-90talsskiftet så klarde inte polisens :3freak Bumsar reglerna!
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top