Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Jag har en tvättplugg som jag sätter i ena röret när jag startar hojen i garaget som ligger under ett bostadshus. Eftersom jag har h-rör går då båda cylindrarnas avgaser ut genom det opluggade röret. Den av mig upplevda bullernivån blir då halverad.![]()
Är det där mellanröret till för avstämningen? Skulle kunnat gissa på ljuddämpning också men du verkar inte vara lagd åt det hållet...
Tvättplugg!

Som den fattige student jag var så plockade jag bort den rostiga ljuddämparen och svarvade en träplugg till hålet. Avgaserna från bägge cyl leddes alltså ut på den vänstra sidan. Så långt skulle nog denna snikreparation fallit i glömska bland så många andra om det inte vore för den komande besiktningen.
När besiktningsmannen inspekterar hojen från högra sidan och sveper med sladdlampan över hojen så får han ju syn på träpluggen. Så följer han avgasröret upp mot cylindern där röret slutar. Funderar 3 sekunder innan han åter följer röret tillbaka till träpluggen där röret tycks sluta!? Så tittar förvirrat på mig och han såg nog att jag hade svårt att hålla mig för skratt så han frågade närmast lite försynt hur det kunde se ut som det gjorde.
Efter att jag visat honom röret under motorn och han förstått att jag inte hade en tretaktsmotor utan avgastakt så var mitt enda problem att övertyga honom om att jag faktiskt inte körde med raka rör under annan tid.