Polisen får ny bullermätmetod

Jag har en tvättplugg som jag sätter i ena röret när jag startar hojen i garaget som ligger under ett bostadshus. Eftersom jag har h-rör går då båda cylindrarnas avgaser ut genom det opluggade röret. Den av mig upplevda bullernivån blir då halverad. :D

Är det där mellanröret till för avstämningen? Skulle kunnat gissa på ljuddämpning också men du verkar inte vara lagd åt det hållet...

Tvättplugg! :D Nu kom jag att tänka på en CX500 med ena ljuddämparen sönderrostad som jag hade för några år sedan. CX500 har en 2-cyl V-twin precis som Guzzi och separata rör med en ljuddäpare på varje sida. Samt ett rör på tvären under motorn som förbinder dem.

Som den fattige student jag var så plockade jag bort den rostiga ljuddämparen och svarvade en träplugg till hålet. Avgaserna från bägge cyl leddes alltså ut på den vänstra sidan. Så långt skulle nog denna snikreparation fallit i glömska bland så många andra om det inte vore för den komande besiktningen.

När besiktningsmannen inspekterar hojen från högra sidan och sveper med sladdlampan över hojen så får han ju syn på träpluggen. Så följer han avgasröret upp mot cylindern där röret slutar. Funderar 3 sekunder innan han åter följer röret tillbaka till träpluggen där röret tycks sluta!? Så tittar förvirrat på mig och han såg nog att jag hade svårt att hålla mig för skratt så han frågade närmast lite försynt hur det kunde se ut som det gjorde.

Efter att jag visat honom röret under motorn och han förstått att jag inte hade en tretaktsmotor utan avgastakt så var mitt enda problem att övertyga honom om att jag faktiskt inte körde med raka rör under annan tid.

Är det där mellanröret till för avstämningen? Skulle kunnat gissa på ljuddämpning också men du verkar inte vara lagd åt det hållet...

Jo det är ett utjämningsrör, eller H-rör, eller H-pipe. Kärt barn har många namn.
H-rör brukar förbättrar låg- och mellanregistret på twinnar. Även Termingnioni låter på Ducati de båda cylindrarna kommunisrea på liknande sett innan skiljs åt. I mitt fall vart det lyckat, jag fick bort den backpuls jag tidigare hade vid ca 4000 rpm. Så det var lyckat att införa H-rör.

Men H-rör hjälper till att sänka ljudet en aning också, eftersom båda ljuddämparna kan hjälpas åt att evakuaratryckstöten.

Tvättplugg! :D Nu kom jag att tänka på en CX500 med ena ljuddämparen sönderrostad som jag hade för några år sedan. CX500 har en 2-cyl V-twin precis som Guzzi och separata rör med en ljuddäpare på varje sida. Samt ett rör på tvären under motorn som förbinder dem.

Som den fattige student jag var så plockade jag bort den rostiga ljuddämparen och svarvade en träplugg till hålet. Avgaserna från bägge cyl leddes alltså ut på den vänstra sidan. Så långt skulle nog denna snikreparation fallit i glömska bland så många andra om det inte vore för den komande besiktningen.

När besiktningsmannen inspekterar hojen från högra sidan och sveper med sladdlampan över hojen så får han ju syn på träpluggen. Så följer han avgasröret upp mot cylindern där röret slutar. Funderar 3 sekunder innan han åter följer röret tillbaka till träpluggen där röret tycks sluta!? Så tittar förvirrat på mig och han såg nog att jag hade svårt att hålla mig för skratt så han frågade närmast lite försynt hur det kunde se ut som det gjorde.

Efter att jag visat honom röret under motorn och han förstått att jag inte hade en tretaktsmotor utan avgastakt så var mitt enda problem att övertyga honom om att jag faktiskt inte körde med raka rör under annan tid.

Haha! Jo jag tror att besiktningsmän/-kvinnor nog har sett det mesta :D

:mad: Vad är det för en djefla avatar du har egentligen! :D

/J

Haha! Jo jag tror att besiktningsmän/-kvinnor nog har sett det mesta :D

/J

Min gamla träslöjdslärare besiktade flera år i rad sin Skoda (70-talsmodell) som bara gick på tre cylindrar.
Jag minns inte vad ursprungsfelet var, men han plockade helt enkelt bort stötstängerna till den cylindern så att ventilerna aldrig öppnade, samt tändkabeln.

Den var inte fräsh i övrigt heller, men den gick igenom, varje år...
(jag tror att besiktning tyckte synd om honom, och han körde väl kanske hundra mil mellan besiktningarna, i övrigt cyklade han på en Itera plascykel)

Ljuddämpning

Så här va pricipen på den s.k. "julle-luckan" som tillverkas av lite plåt, svetstråd å en fjäder.
De e bara visat schematiskt insats å spjäll.
Så fanns de olika lösningar hur den kunde hållas öppen å stängas vid behov :D :D :D

Bifogat

• Microsoft Word - jullelucka_1.jpg
    Microsoft Word - jullelucka_1.jpg
    196.6 KB · Visningar: 60
Om man nu i sin iver att ta bort alla konstiga klisterlappar om däcktryck, immobilizer OCH den som det står vilket varvtal det skall mätas på och hur lågt den får låta... vad har lagen att säga om det? Borde ju stå i regbeviset i alla fall.:va

Sporthojs moralkommitté är naturligtvis också välkomna att förmedla sina åsikter även ifall de inta har med lagen att göra.

Om man nu i sin iver att ta bort alla konstiga klisterlappar om däcktryck, immobilizer OCH den som det står vilket varvtal det skall mätas på och hur lågt den får låta... vad har lagen att säga om det? Borde ju stå i regbeviset i alla fall.:va

Sporthojs moralkommitté är naturligtvis också välkomna att förmedla sina åsikter även ifall de inta har med lagen att göra.

Hur HÖGT den får låta är ju samma för alla motorcyklar av samma årsmodellsintervall, det enda som kan bli knepigt för dom är vilket varvtal dom ska mäta vid då det baseras på kolvhastighet.

Det tror jag varken dom ids eller har kompetens att räkna ut, så dom mäter nog när den är som tystast någonstans runt 3000 och friar hellre än dom fäller.

Är den uppenbart över vid alla varvtal skickar dom dig nog på ombesiktning istället, så får dom mäta på korrekt sätt.

Jag tycker samhället kan dela ut gula hörselproppar till "kreti & pleti" :D
De skulle sysselsätta industrin med att producera denna artilkel, och transportsektorn blir sysselsatt me å transportera ut den i svedala, och folk som delar ut den till pöbeln.

Högt ljud skaparsysselsättning :D :D :D

Hur HÖGT den får låta är ju samma för alla motorcyklar av samma årsmodellsintervall, det enda som kan bli knepigt för dom är vilket varvtal dom ska mäta vid då det baseras på kolvhastighet.

Det tror jag varken dom ids eller har kompetens att räkna ut, så dom mäter nog när den är som tystast någonstans runt 3000 och friar hellre än dom fäller.

Är den uppenbart över vid alla varvtal skickar dom dig nog på ombesiktning istället, så får dom mäta på korrekt sätt.

Heltypgodkända motorcyklar skall ha en typgodkännandeskylt/lapp där det står varvtalet som fordonet bullergodkännts för. Sitter på styrhuvet på min, en klisterlapp, som kan försvinna i tvätten kanske :). Fast vad bryr jag mig, SDK har ju bullerfonden för 88 öre om året ;)

Heltypgodkända motorcyklar skall ha en typgodkännandeskylt/lapp där det står varvtalet som fordonet bullergodkännts för. Sitter på styrhuvet på min, en klisterlapp, som kan försvinna i tvätten kanske :). Fast vad bryr jag mig, SDK har ju bullerfonden för 88 öre om året ;)

Precis... men det står ju i regbeviset iallafall. Men MÅSTE lappen sitta kvar?

Får man vara med i SDK med en Suzuki:Bugar :va
Den är röd (okej... pearl men..)och har iallafall Ducati original tillbehörs Sports Classic styrändsspeglar.:yoparty

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka