Polisen får ny bullermätmetod

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Läste på SMC:s hemsida att polisen ska ta till nya metoder/utrustning för att mäta buller på bla MC.
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=5278

Kanhända blir det nu som förr igen, dvs att Polisen ånyo har lagrum bötfälla på egna bullermätningar? Som det var på 80-talet och en bit in på 90-talet.

Hilsen
J

De ökar bara chansen att fler väljer att gasa än att stanna ifall man ser blåljus! Så mycket nu, höga böter och det kommer verkligen inte gå i rätt riktning om man är realistisk.

Tänk dig själv Jörgen ifall du till slut måste sätta på sådana rör så din hoj låter som en kinafiddy. Halva nöjet försvinner :(

De ökar bara chansen att fler väljer att gasa än att stanna ifall man ser blåljus!

Jag fattar inte vem som blir stannad eller varför, jag har kört sedan 2004 och över huvud taget inte blivit stannad av sheriffen. Vad gör ni, står och burnar på McDonalds? :confused:

Jag fattar inte vem som blir stannad eller varför, jag har kört sedan 2004 och över huvud taget inte blivit stannad av sheriffen. Vad gör ni, står och burnar på McDonalds? :confused:
Samma här. Sen jag tog mitt första körkort 97 har jag blivit stoppad 3 ggr när jag körde bil och en gång när jag körde hoj. Med bil var det 1 rutinnykterhetskontroll och två fortkörningar. När jag körde hoj var det också rutinkontroll. Fast å andra sidan, både hoj å bil är tämligen lagliga, har regplåt och inte enbart 3"-rör... :rolleyes:

De ökar bara chansen att fler väljer att gasa än att stanna ifall man ser blåljus! Så mycket nu, höga böter och det kommer verkligen inte gå i rätt riktning om man är realistisk.

Tänk dig själv Jörgen ifall du till slut måste sätta på sådana rör så din hoj låter som en kinafiddy. Halva nöjet försvinner :(

Fast personligen har inte blivit stoppad för buller ens på 80-talet, trots att jag har haft bullriga hojar. Men om jag skulle dra ur hojen eller åka på bakhjulet (om jag kunde) framför donken en onsdagskväll så skulle jag nog få hojen noggrannt hämdbesiktigad av Polisen. Så var det iaf tidigare, att polisen använde sin mätutrustning mot de som körde helt skamlöst inne i stan.

Jag kanske får ngt dampryck ibland inne i stan om man hamnar bredvid en hoj vid ett rödljus, men annars tar jag det helst lugnt. Jag tror det är därför jag klarat mig.

Inga fiddyrör här inte! :D

Tjaaa, innan bullermätningen kom så gjorde "poppo" i Västmanland rena subjektiva bedömningar och skrev ut böter till höger å vänster (skrivningen i lagtexten gav dom rätt å göra så). Dom kunde luta sig tillbaka på att många avgassystem inte var orginal vilket också kunde räcka.
Men deras kunskap i VAD som var orginal visade sig DÅLIG :arsele när hojar kom från fabrik med 4-1 system som GSX750R , FZ750, GSX1100R, CBR600/1000F. Där fick dom backa i flera fall :D :D :D

Åsså kom de första utrustningarna kring 1988/89. Och då visade sig knappt NÅGON hoj klara oavsett orginal eller inte... Inte speciellt tillförlitlig metod vilket givetvis av myndigheterna tyckdes vara bra rättssäkerhet i vårt demokratiska "Norra Europas Albanien" :gnissla

Och JA!!! "poppo" avdelning för trafik hade inte så mycket annat för sig än att jaga MC å bötfälla för hög ljudnivå, avsaknande av "älgläppen" baktill, avsaknad av godkänd reflex baktill, om de bakre fotpinnarna var borttagna (ombesiktning), fortkörning.
Gissa om hojåkare under 80-talet måste bidragit till statestiken över hur kriminellt samhället var då :D :D :D

Jusstja.... en upmätning av nån underlig anledning 1989.... gav :rolleyes: ..typ 127 db.... Sucka 1230 hotstreet + Kerker megafon med raceinsats=tunt :D

Last edited:

Känner igen mig i det du skriver, inte heller blivit stannad denna säsong förutom första omgången av S&s kvällarna i barkarby precis utanför i deras fint uttänkta rutinkontroll. Klarade mig undan då. Och haft B-kortet sen 6år tillbaka och blivit stannad 3ggr i rutinkontroller och klarat mig fint.

Men man läser och tänker att detta händer aldrig mig, men rätt som det är så kommer man starta en tråd här på SH och vilja gråta över en axel och käfta lite med brorduktig.

Jag blir stoppad i Tullinge vid 0430 tiden på mornarna typ varannan månad för nykterhetstest. Och sista gången gav båda snutarna mig komplimanger för att det var så skönt ljud på hojjen. :-)

Känns inte som ngt problem. De flesta som har varit på bankörningar vet om 95db gränsen vid förbifart och det borde räcka även i detta fall.

Eftersom mätaren ska uppfylla vissa kalibreringskrav även vid flygande besiktning, kan aldrig motorcykelns egna varvräknare (om sådan nu finnes...) vara tillförlitlig. Således behöver de montera en "pick-up" på tändkabeln. Lycka till, då de flesta idag har separata sk. Coil-on-plug spolar :D

Märkligt. Snart får de väl stå vid vägkanten och avgöra hur fort man kör förbi.

Eftersom mätaren ska uppfylla vissa kalibreringskrav även vid flygande besiktning, kan aldrig motorcykelns egna varvräknare (om sådan nu finnes...) vara tillförlitlig. Således behöver de montera en "pick-up" på tändkabeln. Lycka till, då de flesta idag har separata sk. Coil-on-plug spolar :D

Det där låter väldigt konstigt att dom skulle behöva, om så är fallet så tror jag att hela grejen skulle falla ganska direkt.
Jag skulle iaf aldrig låta vemsomhellst montera på en pick-up på min hoj?

Om du följer länken/länkarna i första inlägget så står det ju dock att Polisen tydligen nu får bötfälla enbart på underlag av vad polismannen uppfattar med sitt öra.

Det skulle ju isf innebära att det tidigare prejudikatet (från ett gammalt överklaganden på 90-talet som sade att polisens mätutrustning inte kan anses tillförlitlig pga den okända reflektionen/bidraget från kringmiljön vid mätplatsen) upphävs. Det var ju med resonemanget att polisens bullermätningar på plats var otillförlitliga som Polisen i praktiken vart av med möjligheten att bullermäta på det vis som de gjorde på 80-talet.

Sedan den prejudicerande domen har ju polisen mig veterligan "enbart" kunna skicka hoj till ombesiktning. Ett nog så kännbart straff ändå :D

Last edited:
Det skulle ju isf innebära att det tidigare prejudikatet (från ett gammalt på 90-överklagande, som sade att polisens mätutrustning inte kan anses tillförlitlig pga den okända reflektionen/bidraget från kringmiljön vid mätplatsen) upphävs. Det var ju med resonemanget att polisens bullermätningar på plats var otillförlitliga som Polisen i praktiken vart av med möjligheten att bullermäta på det vis som de gjorde på 80-talet.

Sedan den prejudicerande domen har ju polisen mig veterligan "enbart" kunna skicka hoj till ombesiktning. Ett nog så kännbart straff ändå :D

Så om man blir stoppad så är det bara att ta fram en kopia på den domen, o säga att polisen kan stoppa undan sitt öra, så ska man kunna klara sig undan...eller???

Så om man blir stoppad så är det bara att ta fram en kopia på den domen, o säga att polisen kan stoppa undan sitt öra, så ska man kunna klara sig undan...eller???

Det har ju i praktiken varit så. Iaf fram tills nu. Länken i tråden förstainlägg ger ju intrycket av ngt annat. Men kanhända är det ingen skillnad mot tidigare. :va

:näsblod

På min nya "ljuddämpare" står det Vance & Hines Competition Only.

Och den ÄR ny!
Motospeed hade en liggande på en lagerhylla någonstans tydligen.:kär
Passar bra på en retrohoj... hade ett "vanligt" v&h på min GSXR1100 -88 då det begav sig... 126dB/A

Månntro om man klarar sig?

Ligger man och fiser som om man kørde en dt50 blir man ju såklart inte stannad, men kør man en r1 som den ær gjord att køras så ..

skillnaden är väl att dom kan mäta med en nokia med db mätare... Dom måste mäta med något som visar db iaf... 45 gr (+/-10gr) vinkel på det horisontella planet 0gr i det vertikala och 50cm från utblåset...

EDIT: Felmarginalen är 5db så dom måste dra av 5db på det högsta värdet samt att dom måste göra 3 mätningar som inte får diffa mer än 2db mellan mätningar för att det ska gillas.

Men ja... dom får även skicka dig på ombesktning för att dom tycker den låter för mycket... :huvet

Men det är bara att göra som vanligt, tvärneka och åk till SBP och få den uppmätt, naturligtvis efter att du proppat skiten full med stållull, ta med underskrivet papper till rättegång och lägg fram som bevis på att polisen gjort fel...

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...