Polisanmälan vid olycka?

mcflickan

Jordling
Gick med
13 Jun 2013
Hoj
F650GS
Jag är förvirrad... Folk omkring mig talar om att jag ska göra en polisanmälan. När jag ringde polisen och berättade vad som hänt så sa hon bara att jag skulle kontakta försäkringsbolaget, ingenting om ngn anmälan. Hur ska det vara egentligen? :va

Vad som hänt:
Jag stod still vid ett rödljus, en buss kom och körde på mig. :gråta

När jag körde omkull pg a en bilist för ett par år sen så löste mitt och bilförarens försäkringsbolag det där helt utan polisens inblandning. Ring ditt bolag och kolla hur dom vill ha det.

Ska jag gissa så behöver man inte blanda in polisen så länge alla inblandade parter och deras försäkringsbolag är överrens om vad som hänt.

Börja med att kontakta ditt förkringsbolag.
Har du alla uppgifter på motparten?
Vittnen?

När jag blev påkörd vid ett övergångsställ av en bil (jag satt på hoj) så vart polisen inblandad.
Jag vill minnas att de ska bli inblandade vid trafikolyckor där personskador är inblandade.

I mitt fall så blev kontentan att personen i bilen som körde på mig fick böta och blev av med körkortet en kortare period då han inte höll avståndet. Samt att jag tror det var något liknande "vållande till kroppsskada" då jag även bröt armen och gjorde illa foten.

Efter olyckan så var också polisen med på akuten och gjorde utandningsprover på både mig och bilföraren samt att de ville prata med oss båda.

Vad som gäller om polisen inte varit inblandad från början vet jag dock inte.

Edit: Kikade precis in på din blogg och såg att du brutit armen i olyckan :(
Hoppas att det inte är alltför allvarligt och att det läker bra.
Försök hålla igång och använda fingrarna så mycket du kan. Gör givetvis inget tungt men försök att röra på fingrarna istället för att de bara hänger med. Det gör att träningen när du blivit av med gipset går väldigt mycket lättare och fortare.. Sen kan jag även rekomendera det här gipsskyddet då det är lättare sagt än gjort att försöka duscha med gipsad arm..
http://www.eirmedic.se/produkt/armskydd/93

Last edited:
Det beror på. stannade bussen och föraren gick ut och ni gjorde skadeanmälan? eller åkte den bara? för i så fall är det smitning och det skall polisanmälas och en av de vanligaste påföljderna blir indraget körkort + böter?

Edit: som ovanstående: vid personskada skall polisen kopplas in.

Last edited:
Tumregeln är inga personskador ingen polis om inte någon utav parterna är alkohol/drog påverkade eller saknar körkort.
Försäkringsbolagen bestämmer inte över polisens arbete så de kan inte kräva att man ska begära polis till plats eller att polisen ska utreda en simpel trafik olycka. Däremot så har alla rätt att göra en anmälan hos polisen och polisen är skyldig att ta upp en anmälan oavsett om man går in och säger att man har blivit våldtagen av en gul elefant eller att man har blivit misshandlad.
så nej ingen polis till plats om inga personskador och ja du kan göra en anmälan och polisen får INTE neka dig det men anmälan kommer att läggas ned direkt.

Sedan är det alltid bra att tillkalla polis på plats, det blir svårare för inblandade att ändra sina utsagor eller hävda hot...

Klart att du skall göra en polisanmälan. Dessutom så skall polis alltid ta upp anmälan oavsett vad de än tror om utgången av anmälan. Insistera!
Visserligen gör FB:n en egen utredning om skuldläget men en polisenutredning kan vara till stöd för dig och kanske ett sätt att ge busschauffören en nödvändig knäpp på näsan!

Såg lite sent att jag var två på bollen...huruvida din anmälan läggs ned eller inte vet ingen av oss men oddsen brukar peka i viss riktning...

Påkörd bakifrån när du stod stilla vid rödljus? Av en buss? Solklar polisanmälan, bussföraren ska ju naturligtvis lagföras och få någon form av påföljd.

Påkörd bakifrån när du stod stilla vid rödljus? Av en buss? Solklar polisanmälan, bussföraren ska ju naturligtvis lagföras och få någon form av påföljd.
Uppfattat. Står i telefonkö till polisen nu.

Klart att du skall göra en polisanmälan. Dessutom så skall polis alltid ta upp anmälan oavsett vad de än tror om utgången av anmälan. Insistera!
Visserligen gör FB:n en egen utredning om skuldläget men en polisenutredning kan vara till stöd för dig och kanske ett sätt att ge busschauffören en nödvändig knäpp på näsan!

Såg lite sent att jag var två på bollen...huruvida din anmälan läggs ned eller inte vet ingen av oss men oddsen brukar peka i viss riktning...
Vill inte gärna ge chauffören en knäpp på näsan. De brukar ha alldeles för stressiga åkturer och jag tror han blev väldigt skärrad. Jag vill göra rätt, men tror att han känner sig illa till mods så det räcker ändå. =/ men jag fixar polisanmälan nu så att det går "rätt till". Tilt vad långsamt man skriver med en hand.

Sedan är det alltid bra att tillkalla polis på plats, det blir svårare för inblandade att ändra sina utsagor eller hävda hot...
*Note to self till nästa ggn. Fast undrar om jag hade orkat vänta in dem när jag fick så ont, men klart då kunde de kollat av trafiksituationen även om jag inte var kvar. Glad om trafiken fick flyta på omgående dock!

Tumregeln är inga personskador ingen polis om inte någon utav parterna är alkohol/drog påverkade eller saknar körkort.
Försäkringsbolagen bestämmer inte över polisens arbete så de kan inte kräva att man ska begära polis till plats eller att polisen ska utreda en simpel trafik olycka. Däremot så har alla rätt att göra en anmälan hos polisen och polisen är skyldig att ta upp en anmälan oavsett om man går in och säger att man har blivit våldtagen av en gul elefant eller att man har blivit misshandlad.
så nej ingen polis till plats om inga personskador och ja du kan göra en anmälan och polisen får INTE neka dig det men anmälan kommer att läggas ned direkt.
Tack! Bra att veta!

Det beror på. stannade bussen och föraren gick ut och ni gjorde skadeanmälan? eller åkte den bara? för i så fall är det smitning och det skall polisanmälas och en av de vanligaste påföljderna blir indraget körkort + böter?

Edit: som ovanstående: vid personskada skall polisen kopplas in.
En passagerare följde med honom ut efter att två andra passagerare kollat hur det är med mig och en tredje lyft och flyttat hojen till sidan. Tror han blev väldigt chockad, chauffören alltså :(
Nej, ingen smitning.

När jag blev påkörd vid ett övergångsställ av en bil (jag satt på hoj) så vart polisen inblandad.
Jag vill minnas att de ska bli inblandade vid trafikolyckor där personskador är inblandade.

I mitt fall så blev kontentan att personen i bilen som körde på mig fick böta och blev av med körkortet en kortare period då han inte höll avståndet. Samt att jag tror det var något liknande "vållande till kroppsskada" då jag även bröt armen och gjorde illa foten.

Efter olyckan så var också polisen med på akuten och gjorde utandningsprover på både mig och bilföraren samt att de ville prata med oss båda.

Vad som gäller om polisen inte varit inblandad från början vet jag dock inte.

Edit: Kikade precis in på din blogg och såg att du brutit armen i olyckan :(
Hoppas att det inte är alltför allvarligt och att det läker bra.
Försök hålla igång och använda fingrarna så mycket du kan. Gör givetvis inget tungt men försök att röra på fingrarna istället för att de bara hänger med. Det gör att träningen när du blivit av med gipset går väldigt mycket lättare och fortare.. Sen kan jag även rekomendera det här gipsskyddet då det är lättare sagt än gjort att försöka duscha med gipsad arm..
http://www.eirmedic.se/produkt/armskydd/93
Hon sa till mig att jag skulle vara så still jag kan med armen/fingrarna första dygnet, och att jag sedan skulle komma igång och röra på fingrarna precis som du föreslår :) Tror jag fick med ngn lapp med övningar också. Ska kolla fickorna. Tack för tipset på skydd. Har skjutit på att ta min morgondusch... börjar känna mig lite ofräsch.

Börja med att kontakta ditt förkringsbolag.
Har du alla uppgifter på motparten?
Vittnen?
Klantigt, jag missade helt att ta kontaktuppgifter till passagerarna som kom ut och kollade hur det var med mig. Har iaf namn på taxichauffören som var bakom bussen som också kom fram, och även körde mig till sjukhuset. Har antecknat att jag ska komma ihåg att skicka blommor till honom. Grren Cab tror jag firman hette!!! Så Kudos till honom/dem!

De måste gjort ngt tokigt för nu är samtalet uppe i 30 min... och jag hör bara vanliga signaler...
Polisen har tappat bort mig. -__-...
Ohh, nu lät det som att ngn försökte lyfta på en lur/ "koppla upp sig", men så nej, där var signalerna tillbaka. doh!

Alltid lätt att vara efterklok. Som Snowman säger att är det personskador med i bilden ska/bör det anmälas.

Om jag skulle bli påkörd där det är uppenbart inte mitt fel:
1. Polis.
2. Mobil och fota allt samt spela in samtal.
3. Ta uppgifter från motpart. Reg.nummer, namn m.m.
4. Vittnen, namn och nummer. (viktigt)
5. Försäkringsbolag.

Sedan kanske man inte har sinnesnärvaro efter en olycka och göra allt detta, speciellt inte om man har skadat sig. Sedan vet man inte alltid om man är skadad eller inte på grund av adrenalin och chock. Efterspelet blir så mycket enklare ju mer man har dokumenterat och möjligen får hjälp av polis att dokumentera.

Klart att polisen tycker att ni ska ordna det utan deras inblandning (mindre jobb) men när någon kör på en oskyddad då ska det bokföras enligt mig oavsett skador. Föraren av SL-bussen ska ha en lapp med all info (buss nr, reg.nr, kontakt, anst.nr m.m.) som du borde fått vid olyckan. Tycker du ska testa att göra en anmälan, inte säkert att det går igenom nu men det är värt ett försök när 10 ton försöker mörda 50 kilo.

Kämpa på mcflicka

Hon sa till mig att jag skulle vara så still jag kan med armen/fingrarna första dygnet, och att jag sedan skulle komma igång och röra på fingrarna precis som du föreslår :) Tror jag fick med ngn lapp med övningar också. Ska kolla fickorna. Tack för tipset på skydd. Har skjutit på att ta min morgondusch... börjar känna mig lite ofräsch.

Jo precis, jag har brutit samma arm två gånger och efter första gången så insåg jag hur viktigt det var att hålla rörligheten uppe i fingrarna. Andra gången såg jag till att använda fingrarna mer än första gången och då gick rehabträningen mycket bättre.
Ang duschandet så körde jag först med en icapåse och tejp, fast det är väldigt bökigt att tejpa fast påsen samtidigt som man håller fast den när man bara har en hand.. :gnissla

Vad exakt var det som hade hänt med din arm?

Shit, du vekar ju vara med om en olycka i månaden. Hoppas du mår bra efter omständigheterna :crash

Är det inga personskador så behöver inte polis tillkallas. Tänk på att åka till sjukan om du har ont i tex nacken. Även om du inte tycker att det känns något märkvärdigt just nu, så är det bra att ha det dokumenterat ifall du får men senare.

Så länge inte bussföraren nekar (utan deras försäkringsbolag tar det utan krusiduller) och ingen blev skadad behöver du inte göra en polisanmälan eller kontakta räddningstjänsten över huvud taget, såvida du inte vill anmäla honom av moraliska skäl. Är det i vattenskyddsområde ska dock brandkåren komma dit och kolla så man inte spillt ut några vätskor, då måste man ringa 112.

Storytime:
Jag blev påkörd bakifrån med bilen, reparationer för 31000 spänn (hon som körde på mig fick förmodligen sin inlöst, det var helt mosad i fronten), men vi löste det helt utan polisens inblandning, hon erkände sig vållande (svårt att inte göra det iofs, hon körde på mig bakifrån när jag stod stilla vid en stoppskylt) och vi båda gjorde skadeanmälan med vad som hände och hennes försäkringsbolag tog hand om hela skadan.
Det intressanta med det hela var att jag fick lite plast intryckt och tyvärr en icke riktbar skada på bakluckan så dom fick sätta dit en ny, med allt vad det innebär, lackjobb osv, totalt 31000 landade det på. Hur som helst, jag körde en RAV4, hon hade en Fiesta och hennes bil blev fullständigt mosad i fronten, mest troligt blev den väl inlöst, annars lär det ha blivit skärmar och huv och kylare och kondensor och kofångare och strålkastare och förmodligen lite ramriktning, och det tror jag inte en gammal fiesta var värd. Men jag tycker det säger nåt om byggkvaliteten på Ford vs Toyota.. :)
Undrar dock hur en motorcykel skulle stå emot en sån smäll.. För det första hade ju jag allra minst legat på huven och sprattlat och för det andra hade man väl fått sopa upp motorcykeln från gatan efteråt, misstänker jag..

Spårar ut tråden lite, men kan inte låta bli när Tjita berömmer Toyota. TopGear har väl lite samma känsla vad gäller tåligheten...

jag körde en RAV4, hon hade en Fiesta och hennes bil blev fullständigt mosad i Men jag tycker det säger nåt om byggkvaliteten på Ford vs Toyota.. :)

Om tjejen kört en Ford Explorer och du en Toyota IQ, undrar om Toyota haft så bra kvalitet då? :-D

Undrar dock hur en motorcykel skulle stå emot en sån smäll.. För det första hade ju jag allra minst legat på huven och sprattlat och för det andra hade man väl fått sopa upp motorcykeln från gatan efteråt, misstänker jag..

Tack vare moderna bilars krockzoner så blir det väldigt mycket skador i fronten på en bil. Det var en nyare Mazda 6 som körde på mig och bilen såg ut som ett V i fronten. Tydligen hade fronten på bilen kilats in mellan bakhjulet och bakramen på min hoj. Så hela fronten ink kylare och lite annat strök med på bilen. Tydligen hade jag landat på bilens motorhuv och sen rullat ner på asfalten. Då skiljde det ändå bara 10-30km/h mellan fordonen när han körde på mig..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park