Polisanmäla singelolycka med bil?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Min bror lyckades smälla med en av mina bilar igår kväll och jag ringde och fixade allt med försäkringsbolag och bärgning idag då jag inte orkade ringa igår efter kontorstider och bilen var bogserad till en parkering ändå.
När jag talade med försäkringsbolaget så ville de bara ha regnummer och personnummer på den som körde och sen fick jag ringa bärgare själv.
När jag sedan talade med bärgaren och frågade lite så sa hon att de kommer kräva in polisrapport samt rapport från verkstad som jag skulle sköta själv om jag ville ha det snabbt avklarat.

Men polisanmäler man alla såna här grejer? Han väjde för en älg och åkte av vägen, inga skador på vare sig älg eller omgivning utan bara bilen (och något träd möjligtvis av fronten att döma) så tanken slog mig inte ens att göra en polisanmälan.

Så vad säger ni, är det en inpräntad uppfattning hos alla att man gör en polisanmälan varje gång man åker av vägen eller dylikt och är det så att jag har missat denna generella tankegång?
Jag ringde 114 14 för att få svar på min fråga och kanske göra en anmälan över telefon men de jävlarna envisades med att låta andra vara före mig i telefonkö så jag la på :mad:
Och på polisens hemsida hittade jag inte mycket nyttigt.

När min sambo krashade in i en stillastående lastbil på motorvägen så kom ju polisen på plats för att utreda det hela men då var det ju andra bilister inblandade och skaderisken var ju klart överhängande.

Nä, jag körde av vägen för några år sen. Vi ringde aldrig nån polis. Bärgarn tog bilen o jag åkte buss hem. Det var enklast så. :)

Polisanmälan behövs väl inte vid singelolyckor, har den orsakat skador är du ersättningsskyldig, men polisen skiter nog högaktningsfullt i det.

Ja, jag tycker också att det låter konstigt men nu när jag tänker efter så kände förvisso inte bärgaren till hur det hela skedde.
Inga personskador och som sagt så kanske det blev lite bark avskrapat från ett träd och det lär ju ingen gråta över.
Värre med bilen däremot, fronten ser ut som ett v och insuget var knäckt och gasspjället satt inte riktigt korrekt (om det nu inte har en inbyggd vattenkylare original) och det var lite dåligt med olja och vatten i den :crash

Då tolkar jag det som att ingen polisanmälan behövs och struntar i att sitta i telefonkö.

Frågan är väl om försäkringbolaget kräver det?

Jag körde av vägen med min gamla räserbil när jag....ehm...väjde för en hare och polisen kom av en slump körandes på samma väg några minuter efteråt. De stannade, frågade vad som hänt, jag förklarade, de frågade om jag skadat mig. Det var inga skador på mig eller något annat, så de bad mig blåsa sen frågade de om jag löste det här själv. Det gjorde jag. Blev inga som helst uppföljningar av polisen.

Inte ens om du krockar med andra fordon är det nödvändigt att blanda in polisen.
Så länge det inte är personskador eller skador på tredjepars egendom kan du lugnt lämna dom utanför.

Jag fick ett par tusen kronor i böter för att jag inte anmälde en singelolycka i Schweiz en sen natt. Endast skador på bilen som var fullt körbar. Ett trasigt halvljus och några sprickor i stötfångaren var allt. Blev omkörd av en polisbil ett stenkast från från min destination och fick veta att det var anmälningsplikt till polisen även om det var en singelolycka utan några som helst skador på annan egendom. Blev skjutsad till en bankomat efter lite google översättning fram och tillbaka på polisens kontor. Nitiska jävlar de där Schweizarna. Jag hade inte en tanke på att anmäla den händelsen till polisen. Tänkte att det var en sak mellan mig och uthyraren. Fick dessutom böter för att halvljuset inte fungerade.

Om jag råkat ut för något liknande i Sverige hade jag inte ringt polisen. Skulle ta det med försäkringsbolaget och om de krävde en anmälan till polisen hade jag ordnat det i efterhand. Så som svar på din fråga hade jag nog inte ringt polisen vid en liknande händelse om det endast var skador på bilen.

Är det helt omöjligt att fråga försäkringsbolaget om de vill ha en polisanmälan?

Ja det skadar ju inte att fråga, och isåfall fråga VARFÖR de vill ha det, om det ej skett några personskador. :dummer

Jag har varit med om liknande och vid ställd fråga till polisen har de då uttryckligen betonat att de EJ vill bli inblandade om det ej har skett några personskador.

Om försäkringsbolagen börjar kräva polisrapport för varje halkolycka och repor i lacken lär nog vårt polisväsende ladda med tjära och fjädrar misstänker jag... :näsblod

Om försäkringsbolagen börjar kräva polisrapport för varje halkolycka och repor i lacken lär nog vårt polisväsende ladda med tjära och fjädrar misstänker jag... :näsblod

Försäkringsbolagen kommer att vilja ha en polisanmälan om någon repar din bil eller backar på den så att du får skador på stötfångaren. Var noga med att fylla i den på rätt sätt för den kommer att ligga som grund för om man tar på sig att återställa bilen. Upptäckte du skadan själv och inte hade något vittne kan försäkringsbolaget mycket väl neka ersättning. Glöm således inte att fylla i ytterligare ett namn på polisanmälan. Eftersom ärlighet inte lönar sig i det här fallet rekommenderar jag alla att fylla i ytterligare ett namn i båda skaderapporten och polisanmälan om ni får bilen påbackad eller repad. Har själv nämligen blivit nekad på grund av att jag saknade vittne efter att ha haft bilen påbackad. Återställde bilen för egna skattade pengar.

Polisväsendet tar upp rapporten men ser det som ett ärende mellan försäkringstagare och försäkringsbolag. Eftersom folk har försäkringar tror jag att effektiviteten att lösa den här typen av anmälningar är väldigt låg. Nu tänker jag i ett större perspektiv som stölder, inbrott samt skador i största allmänhet.

Självklart kan jag ju fråga försäkringsbolaget men saken är ju den att de hade stängt när jag gjorde tråden och jag tänkte om jag skulle göra en polisanmälan över internet så att de inte kan klaga på att jag väntade så länge.
Jag har inte ens fått några skadepapper än så då lär jag inte skynda mig på angående denna fråga heller om inte de skyndar sig på :mad:
Ska det behöva ta TVÅ dagar för att få ut ett papper, man ska väl för i helvete ha papper dagen efter?

Bärgaren kanske tänkte att du vill ha ersättning från någon sorts viltskadeförsäkring, då brukar det krävas en polisrapport.

Försäkringsbolagen kommer att vilja ha en polisanmälan om någon repar din bil eller backar på den så att du får skador på stötfångaren.

I stand corrected. :)

När jag 2009 fick min backspegel smaschad parkerad i stan krävde F-bolaget polisanmälan för att hantera ärendet. Och 1500 kr i självrisk. Backspegeln (kåpan) kostade 560 kr att beställa privat...

När jag 2003 voltade och totalförstörde bilen i en singelolycka på en fjällsemester krävdes dock ingen polisanmälan... Go figure. :rolleyes:

Det råkade inte vara eran Saab han krockade med?
Det skulle ju vara så typiskt.

"...Saken är den att jag går i bilbytartagen då jag är så jävla trött på vår Saab 9-5 så helst skulle jag bara vilja glömma handbromsen och råka putta ut den i ån bredvid huset."
http://www.sporthoj.com/forum/showt...5-kombibilar&p=5398858&viewfull=1#post5398858

Lycka till med fb.

Nej, tyvärr inte :( Men jag kanske ska låna ut den bilen också till honom :)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D