polisanmäla preem???

Nu får du lägga ner. Det går ju inte att jämföra att sno en hoj och tanka billig bensin. Skriver du att du vill ha 20000 för din hoj är det ju 20000 den ska kosta du kan ju inte komma dan efter och begära 10000 till efter jag köpt hojen. ELLER?

Självklart inte, men skulle du komma med din giriga lilla plånbok och hävda din rätt om någon råkat annonsera ut med decimalfel? Det är väl din rättighet för jag antar att du är född på 80-talet, ni vet minsann.

Preem har gjort ett misstag, och enligt marknadsföringslagen kan de inte göra så mycket åt det, och att gå in i efterhand och dra pengar är inte rätt.as

Vad har marknadsföringslagen med det hela att göra?
Tänker du på konsumentköplagen?

En vara är utbjuden till ett pris, sen är det upp till kunden att acceptera eller inte.

Formellt sett inte, nej. En vara är annonserad, köparen erbjuder sig att köpa den - först när säljaren accepterar att sälja så anses avtal vara slutet.

Jag hade så klart också tankat men hade fan inte gnällt som en god pizzabagare i Aftonhoran när jag åkte dit. Pizzabagaren visste mycket väl att bensin inte kostar 4kr i hans nya hemland, om han inte ens fattar det borde han utvisas direkt för vi behöver inte så korkade pizzabagare och inte tjuvaktiga dito heller.

Last edited:
Vad har marknadsföringslagen med det hela att göra?
Tänker du på konsumentköplagen?
Givetvis inte, då hade jag skrivit det.
Det har med saken att göra eftersom det är ett marknadsföringsbrott att erbjuda ett pris, sälja varan för det priset, sen komma på att det var fel och ta ut resterande summa man vill ha ut för varan från en del av kunderna som handlat.

Har man erbjudit en vara till ett pris och sålt den för det priset så får man stå sitt kast även om man har gjort fel.

Om det är tvärtom, att du handlar i en butik och det står på hyllan att mjölken kostar 8.90kr litern och den går in för 15.90kr i kassan, säger du ifrån då? Eller du tycker att det är helt okej? Du kanske går tillbaka dit efter ett par dagar och tar en godisbit för 7kr med dig ut?
Vilket av alternativen låter mest fel?

Den stora skillnaden är väl huruvida man säger till FÖRE eller EFTER köpet. Om säljaren skriver fel pris men påpekar det INNAN köp är det sin sak. Om säljaren inte påpekar det utan bara drar extra pengar från kontot EFTER köpet är det en helt annan sak.

Det borde tom de mest diskussionskåta personerna här inse istället för att komma med löjliga liknelser som inte ens stämmer med verkligheten.

Givetvis inte, då hade jag skrivit det.
Det har med saken att göra eftersom det är ett marknadsföringsbrott att erbjuda ett pris, sälja varan för det priset, sen komma på att det var fel och ta ut resterande summa man vill ha ut för varan från en del av kunderna som handlat.

Har man erbjudit en vara till ett pris och sålt den för det priset så får man stå sitt kast även om man har gjort fel.

Om det är tvärtom, att du handlar i en butik och det står på hyllan att mjölken kostar 8.90kr litern och den går in för 15.90kr i kassan, säger du ifrån då? Eller du tycker att det är helt okej? Du kanske går tillbaka dit efter ett par dagar och tar en godisbit för 7kr med dig ut?
Vilket av alternativen låter mest fel?

Äh, du kan ju inte halv sju om det här. :lol
Var är Preems uppsåt? Bevisa det i din marknadsdomstol du. :rofl

T.o.m Preem säger ju i artikeln att det är priset på pumpen som gäller och skall betala tillbaka pengarna. Riktigt beklagligt att dom går och drar pengar utan att ö.h.t meddela kunderna.

Jag tycker alla bensinbolag skall ha en person ståendes på varje mack som kan acceptera de pris köparen vill betala och avsluta avtalet. :-)

PS.
Att någon ens orkar diskutera med Markus är helt bortom min fattningsförmåga. Större narcisstisk människa får ju man leta efter.

Äh, du kan ju inte halv sju om det här. :lol
Var är Preems uppsåt? Bevisa det i din marknadsdomstol du. :rofl

Oj, skrattar du åt mig så måste det ju betyda att jag har fel. :rolleyes:

Kunde du inte svara på frågan? Eller det skulle bli för uppenbart att Preem har gjort fel då?

PS.
Att någon ens orkar diskutera med Markus är helt bortom min fattningsförmåga. Större narcisstisk människa får ju man leta efter.

Mormor sa nåt om att tomma tunnor bullrar mest, jag börjar ana att hon hade en poäng där.. :D

Last edited:
"Tillitsprincipen är en juridisk princip som rör tolkningen av avtal. Principen tillämpas i det svenska rättssystemet vid så kallade förklaringsmisstag. Förklaringsmisstag innebär att en viljeförklaring fått ett annat innehåll än åsyftat. Det kan till exempel vara en säljare som erbjuder cyklar för 200 kr/st istället för (åsyftade) 2 000 kr/st. Tillitsprincipen medför att motpart, som är i god tro, skyddas genom 32 § första stycket Avtalslagen så att han eller hon kan hävda att det avtalade priset gäller. [1] Principen innebär helt enkelt att en motpart ska kunna fästa tillit till en avgiven viljeförklaring och kunna lägga den till grund för sitt fortsatta handlande.

God tro innebär att en köpare inte förstått eller borde ha förstått att priset blivit felaktigt. Köparen kan med fog hävda att det inte är ovanligt med lockpriser av detta slag, att köparen trott på erbjudandet och därför i god tro beställt en cykel för 200 kr.

Hade säljaren istället erbjudit dem för 2 kr/st vore det så uppenbart att ett misstag skett att ingen torde kunna med framgång hävda god tro. I detta fall är säljaren inte bunden och inte skyldig att leverera."

Kunde du inte svara på frågan? Eller det skulle bli för uppenbart att Preem har gjort fel då?

Det är väl ingen som påstår att Preem gjort rätt, inte ens de själva.
Vad är det du vill ha svar på, om Hassan trodde bensinen kostade 4kr och nu känner sig kränkt? Nej det trodde han inte men han är ändå kränkt för han vet minsann sina rättigheter.

Det har inte ett jävla dyft med marknadsföringslag att göra i alla fall så vida inte Preem gjort det med flit för att få PR, tror du det? För övrigt tycker jag det är elakt mot apan på din avatar att ha den där.

Det är väl ingen som påstår att Preem gjort rätt, inte ens de själva.
Vad är det du vill ha svar på, om Hassan trodde bensinen kostade 4kr och nu känner sig kränkt? Nej det trodde han inte men han är ändå kränkt för han vet minsann sina rättigheter.

Det har inte ett jävla dyft med marknadsföringslag att göra i alla fall så vida inte Preem gjort det med flit för att få PR, tror du det? För övrigt tycker jag det är elakt mot apan på din avatar att ha den där.

Men varför kommer du med en massa konstiga liknelser om stulna hojar då? Det är fortfarande inte de som handlade som gjorde fel, och de stal ingen bensin, så vad ältar du om?

Eller det är bara så att dina åsikter måste synas överallt om allting?

Den sista meningen i artiklen, gör ju att det inte är direkt upprörande tycker jag

...stämmer bra det...men det är så väldigt svenskt att få gnälla av sig, helst varje dag...kolla bara tongångarna i den här tråden...

Last edited:
Men varför kommer du med en massa konstiga liknelser om stulna hojar då? Det är fortfarande inte de som handlade som gjorde fel, och de stal ingen bensin, så vad ältar du om?

Eller det är bara så att dina åsikter måste synas överallt om allting?

Nja, man kan väl inte riktigt säga att dom som handlade gjorde rätt för sig heller. Telia annonserade förut ut mobiltelefoner för 299 kr/st, vilket egentligen skulle vara 2999 kr/st. Det fanns folk som beställde 40-100 st var, vilket tyder på att folk förstod att det var ett felaktigt annonspris.

Likaså luktar det en hund begraven om Achmed från Norsborg vanligtvis tankar en fjärdelstank helt plötsligt tankar 2000 liter.

Men jag påstår heller inte att preem har gjort rätt heller.

...men det är så väldigt svenskt att få gnälla av sig, helst varje dag

Är det verkligen det? Ena dagen får man hör att svenskar inte vågar säga vad de tycker och andra dagen att de älskar att gnälla. Ofta av samma person. Hur man än vänder sig har man arslet bak :confused:

Nja, man kan väl inte riktigt säga att dom som handlade gjorde rätt för sig heller. Telia annonserade förut ut mobiltelefoner för 299 kr/st, vilket egentligen skulle vara 2999 kr/st. Det fanns folk som beställde 40-100 st var, vilket tyder på att folk förstod att det var ett felaktigt annonspris.

Likaså luktar det en hund begraven om Achmed från Norsborg vanligtvis tankar en fjärdelstank helt plötsligt tankar 2000 liter.

Men jag påstår heller inte att preem har gjort rätt heller.

Jaa, men det är också skillnad på att göra rätt och på att göra rätt för sig.

Det blev en jäkligt olycklig händelse där, och det var Preems "fel" att det hände. Det är väl inte olagligt att tanka fast man förstår att det var för billigt, men det betyder inte att det är rätt att göra det bara för att det är lagligt.

Som jag skrev tidigare så handlar det mest om moral (eller brist på det).

Är det verkligen det? Ena dagen får man hör att svenskar inte vågar säga vad de tycker och andra dagen att de älskar att gnälla. Ofta av samma person. Hur man än vänder sig har man arslet bak :confused:

...våga säga, är en sak. gnälla en annan.

men visst, kanske tycker och tror de flesta att det är samma sak...

...våga säga, är en sak. gnälla en annan.

men visst, kanske tycker och tror de flesta att det är samma sak...

Okej, vem är det som gnäller och vem vågar säga? Är det Vaselek som börjar med "gnället" menar du och Sanel i artikeln som vågar säga ifrån? :confused:

Eller ville du bara ha nåt att komma med som vanligt? Utan substans.

Tillitsprincipen är väl inte tillämpbar i detta fall?

Preem har här gett ett anbud som köparen antar och genom att Preem sedan accepterar betalning har ett avtal ingåtts och uppfyllts.

(Så uppfattade i alla fall jag att denna del av civilrätten fungerar men det var ju ett tag sedan...)

"Tillitsprincipen ..."

Jaa, men det är också skillnad på att göra rätt och på att göra rätt för sig.

Det blev en jäkligt olycklig händelse där, och det var Preems "fel" att det hände. Det är väl inte olagligt att tanka fast man förstår att det var för billigt, men det betyder inte att det är rätt att göra det bara för att det är lagligt.

Som jag skrev tidigare så handlar det mest om moral (eller brist på det).

Jo, men till saken hörde att Telia menade på förklaringsmisstag och kunde därför bryta sin del av avtalet. Trots kvitto och bekräftelse. Så man ska inte vara så säker på att man kommer undan.

En kille som har haft samlag med en tjej som har utgett sig för att vara 18 men i själva verket varit 10. Det är ingen tvekan om att tjejen är i 10 årsåldern, när man tittar på henne. Vad skulle man anse om detta?

Eller ville du bara ha nåt att komma med som vanligt? Utan substans.

einstein; ditt problem är att du upprepar dig själv och den vanligaste upprepningen är just 'Eller ville du bara ha nåt att komma med som vanligt? Utan substans.'

har inte du lärt dig något av markus? :va

einstein; ditt problem är att du upprepar dig själv och den vanligaste upprepningen är just 'Eller ville du bara ha nåt att komma med som vanligt? Utan substans.'

har inte du lärt dig något av markus? :va

Svara på de andra frågorna i mitt inlägg istället och bevisa att du har någon substans i ditt gnällresonemang. Nu gnäller ju världsvane du (Chania, Rhodos stad mm) på mig. Lite svennigt..

Eller du kanske bara vågar säga ifrån. :lol

Svara på de andra frågorna i mitt inlägg istället och bevisa att du har någon substans i ditt gnällresonemang. Nu gnäller ju världsvane du (Chania, Rhodos stad mm) på mig. Lite svennigt..

einstein, tänker du överhuvudtaget?

spelar det någon roll vad jag tycker och säger, när du för länge sedan, redan har bildat en uppfattning om mig, som du står fast vid, oavsett vad?

var åtminstone ärlig, inte mot mig utan mot dig själv...

PS.

...sluta hacka på honom. dessutom är det inte hans fel att han är en motvalls-kärring utan hanses mor & far.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...