Video Polis vs hojåkare

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Ingen större fara från polisen sida. Stoppar man någon och dom käftar emot direktså tycker jag inte synd om dom. han visar ju redan innan dom stannade vilken nivå han låg på. Man vet ju hur det fungerar där borta så man ska inte jämföra med maktmissmruk på hur det fungerar i tafattiga sverige där polisen blir anmälda så fort dom gör något.


Och där inte bara de som "Anmäler så fort polisen gör något" får någon rätt.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
...

Polisen har rätt att vidta dom åtgärder som dom anser är nödvändiga och använda den mängd våld som är nödvändig för att lagföra.

Eh, nej! Bara för att en polis har dåligt omdöme betyder det inte att det är ok för honom att skjuta dig för en mindre förseelse. T.ex. identifikationsvägran vid nedskräpning.
Nu är filmen visserligen från staterna, men jag är ganska säker på att polismannens bristande omdöme inte heller är hållbart i förhållande till det ringa "brott" och avsaknad av medgörlighet hos killen de stoppat, sett ur polisens direktiv...

...
Det sätt du kommer någonstans är genom att anmäla. Då kommer någon annan att berätta för berörd polis att denne gjorde fel.

Ja just det, för alla poliser som blir anmälda, eller ens ertappade med byxorna nere (bokstavligen) får sona för sina brott. Vakna upp ur din lilla utopi, det här är den riktiga världen vi lever i. Här funkar tyvärr inte allting enligt de lagstadga anvisningarna, även om det borde vara så. Anledningen till det är väl den sociala acceptansen och den svenska "knutna näven i fickan" metoden...
 

Kall3

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Ch Racing WSM 125-05,KTM 625 SMC-05
Kanske dags att jag börjar snickra på den nya regplåtshållaren. :crash
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
men ärligt, dom hade inte allt provocerat snutarna innan.....
nänä.......


heeeelt oskyldiga stackars bikers, deras polare körde 4 små blondiner på pick-up flaket, det är säkert lagligt, en biker stannade och plockade deras leg, en blev upphämtad och ivägskjutsad utan hjälm osv..
stående wheelies i grupp
förhindrande av polisens framfart

killen som blev stoppad körde och gjorde kamoflerade f-you till förbipasserande poliser
när han blev stoppad så förhindrade han säker andras framfart med iom att han vinglade omkring i körfälten betydligt saktare än alla andra trafikander

buhu, alla poliser är dumma, för jag får inte leva rövare och göra som jag vill.


:krama
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Bara ett sido spår? OM man blir stoppad och ska med till stationen vem ansvarar för hojen?
Inte så kul att lämna hojen på väggrenen en natt!
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Bara ett sido spår? OM man blir stoppad och ska med till stationen vem ansvarar för hojen?
Inte så kul att lämna hojen på väggrenen en natt!
Din hoj ditt ansvar. Står den ivägen ringer dom bärgaren o skickar räkningen till dej, om inte var glad om du får låsa den(gör dom oftast), nycklar tas dock alltid med.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Eh, nej! Bara för att en polis har dåligt omdöme betyder det inte att det är ok för honom att skjuta dig för en mindre förseelse. T.ex. identifikationsvägran vid nedskräpning.
Nu är filmen visserligen från staterna, men jag är ganska säker på att polismannens bristande omdöme inte heller är hållbart i förhållande till det ringa "brott" och avsaknad av medgörlighet hos killen de stoppat, sett ur polisens direktiv...

Jag säger inte att en polis har rätt att skjuta dig på fläcken för att du inte vill visa din legitimation.
Visa mig gärna vart jag skrivit det i så fall.
Jag säger att dom har rätt att vidta dom åtgärder som krävs. I fallet med om du skulle vägra att uppge din identitet så ska dom enligt rutinerna ta med dig till stationen för att fastställa din identitet.
Men visst. Dom har under vissa förutsättningar rätt att använda vapnet. Om du flyr är en sådan. Svenska polisen är en av ganska få polismakter i världen som har rätt att göra detta. Detta är dock något som aldrig utövas i praktiken då ingen polis tycker att det är roligt att skjuta på folk.

Ja just det, för alla poliser som blir anmälda, eller ens ertappade med byxorna nere (bokstavligen) får sona för sina brott. Vakna upp ur din lilla utopi, det här är den riktiga världen vi lever i. Här funkar tyvärr inte allting enligt de lagstadga anvisningarna, även om det borde vara så. Anledningen till det är väl den sociala acceptansen och den svenska "knutna näven i fickan" metoden...

Jag säger inte att alla anmälningar leder till repressalier. Även detta får du gärna visa mig vart jag i så fall skrivit.
Det är långt ifrån alla anmälningar som har någon verklig bärighet. Detta beror troligen på att många inte förstår vad polisen har rätt att göra.
Men en del av dom fall som anmäls leder till att polismannen får en tillsägelse eller någon form av repressalie.
Dvs om du anmäler så finns det en chans att du får upprättelse.
Om du käftar med polismannen på plats så kommer det ALDRIG att leda till vare sig något positivt för dig eller att polismannen får en repressalie för sitt felaktiga beteende.

Men om du har sådan koll så får du gärna på något sätt bevisa att det är oftare man får upprättelse när man käftar med polis på plats än om man anmäler ett felaktigt handlande.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag säger inte att en polis har rätt att skjuta dig på fläcken för att du inte vill visa din legitimation.
Visa mig gärna vart jag skrivit det i så fall.
Jag säger att dom har rätt att vidta dom åtgärder som krävs. I fallet med om du skulle vägra att uppge din identitet så ska dom enligt rutinerna ta med dig till stationen för att fastställa din identitet.
Men visst. Dom har under vissa förutsättningar rätt att använda vapnet. Om du flyr är en sådan. Svenska polisen är en av ganska få polismakter i världen som har rätt att göra detta. Detta är dock något som aldrig utövas i praktiken då ingen polis tycker att det är roligt att skjuta på folk.

Nu sköt han inte, men jag vet tillfällen där polisen dragit tjänstevapnet mot en flyende biltjuv, sparkat undan fötterna på denne och satt pistolen i nacken. Den polisen är en feg krake som gillar att missbruka sina rättigheter, men ändock, polis som viftar med tjänstevapnet i tid och otid.
 

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Ort
Malmö
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
......
Men en del av dom fall som anmäls leder till att polismannen får en tillsägelse eller någon form av repressalie.
Dvs om du anmäler så finns det en chans att du får upprättelse.
....

Av 5283 anmälningar ledde 38 till fällande dom --> 0.7%! Enligt DNs artikel.
Det är inte särskilt stor chans till upprättelse / repressalie för Bosse Batong.
Googling av "anmälda poliser" ger rätt skrämmande resultat.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Jag säger att dom har rätt att vidta dom åtgärder som krävs.
Gör du? För det var inte vad du skrev.
...
Polisen har rätt att vidta dom åtgärder som dom anser är nödvändiga ...

Om du käftar med polismannen på plats så kommer det ALDRIG att leda till vare sig något positivt för dig eller att polismannen får en repressalie för sitt felaktiga beteende.
Tvärt emot dig så tror jag att när det käftas och dessutom fångas på bild/film för de stora massorna att se så ger det långt mycket mer effekt än någon anmälan som i regel läggs ned i förundersökningsstadiet. Den stora massan är dock ganska trög med att ta till sig vinkar, så någon kvantifierbar effekt av det hela tror jag inte att det går att dra riktigt än.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top