Polis som kör fort utan utryckning?

Regleras i 11 kap trafikförordningen.

Sammanfattningsvis delas det in i tre nivåer:

1. Tjänsteutövning
2. Brådskande tjänsteutövning
3. Trängande fall

Tjänsteutövning är vanlig "patrullering", det vill säga att konstplarna åker runt och.. ja.. patrullerar. De får då köra mot enkelriktat, på gång- och cykelvägar med mera. De får inte köra för fort, mot rött ljus eller stopplikt.

Brådskande tjänsteutövning är steget efter. Utöver allt i "tjänsteutövning" får de köra för fort. De får fortfarande inte köra mot rött, stopplikt osv - och de får inte använda larmanordningen.

Steg tre är trängande fall. Här ska det vara fara för liv, hälsa och/eller större ekonomisk egendom. Under trängande fall får larmanordning användas. Under trängande fall finns det tre trafikregler de måste följa: högerregel mot andra utryckande utryckningsfordon, väjningsplikt mot järnvägstrafik samt polismans tecken.

För att få köra trängande fall krävs det att konstapeln har genomgått en utbildning i polistaktisk bilkörning (kallades förr "utryckningsförarkurs"). Trängande fall innebär dock inte med automatik att man måste använda larmanordningen.

Så ja, poliser får köra för fort utan blåljus/sirén. Det handlar då antingen om trängande fall där det är taktiskt fel att köra med blåljus/sirén, trängande fall där de bedömt att man inte behöver larmanordningen för att ta sig fram, eller så handlar det om brådskande tjänsteutövning.

Blev ett långt inlägg men jag känner verkligen att jag bidragit till allmänbildningen här ;)

Är man nån översittare eller inte vill ställa sig i ledet som alla andra och ska göra som man vill som inte andra får göra är det bara bli polis eller politiker

Ähh, du är bara sur för att poliser får fler brudar än frisörer :D

Brådskande tjänsteutövning är steget efter. Utöver allt i "tjänsteutövning" får de köra för fort.

När jag gick utbildningen sa de att där vanliga dödliga blir av med körkortet, där måste ljusen tändas för utryckningspersonal.

Så på 70väg får de köra 100kmh lagligt.

Under trängande fall finns det tre trafikregler de måste följa: högerregel mot andra utryckande utryckningsfordon, väjningsplikt mot järnvägstrafik samt polismans tecken.

Undrar varför det är så :D

När jag gick utbildningen sa de att där vanliga dödliga blir av med körkortet, där måste ljusen tändas för utryckningspersonal.

Det har jag aldrig läst eller hört.
Var skulle detta vara reglerat?

Sen kan man ju röra till det hela med att vi vanliga dödliga får bryta mot lagen i trängande fall också. Tex hamnar jag mitt i ett bankrån får jag använda det våld nöden kräver för att brotta ner rånaren. Kommer han in helt obeväpnad och snällt frågar om han får pengar så får jag snällt be honom låta bli. Kommer han in och skjuter omkring sig så får jag puckla på honom rätt friskt. Samma sak gäller ju i trafiken, har jag en döende polare i baksätet som måste ha vård NU så får jag ju stämpla på för att rädda hans liv. För några år sen så var det ju en kille som körde på fyllan för att rädda en polares liv, han klarade sig ju tex!

Detta är fel...

En polisman får köra över 200 utan blåljus och sirén. I brådskande tjänsteutövning så får man inte använda blåljus och sirén även om man kör över 200. I trängande fall så FÅR man använda blåljus och sirén oavsett om man kör i 10 km/tim eller över 200 km/tim. Men det är inte ett krav att ha blåjus och sirén påslagna, det beror på omständigheterna som t.ex. trafikintensitet, tid på dygnet, vilken typ av jobb man är på väg till m.m. En del kallar detta för "tyst utryckning".

Det är polismannen som avgör om blåljus och sirén ska användas eller inte i trängande fall. I övrigt så hänvisar jag till Martin_08 som har skrivit ett bra svar.

Detta är fel...

En polisman får köra över 200 utan blåljus och sirén. I brådskande tjänsteutövning så får man inte använda blåljus och sirén även om man kör över 200. I trängande fall så FÅR man använda blåljus och sirén oavsett om man kör i 10 km/tim eller över 200 km/tim. Men det är inte ett krav att ha blåjus och sirén påslagna, det beror på omständigheterna som t.ex. trafikintensitet, tid på dygnet, vilken typ av jobb man är på väg till m.m. En del kallar detta för "tyst utryckning".

Det är polismannen som avgör om blåljus och sirén ska användas eller inte i trängande fall. I övrigt så hänvisar jag till Martin_08 som har skrivit ett bra svar.
Oftast har ni ju blåljusen på när ni har stannat någon, eller bara står i vägrenen, men det har väl ingenting med typ av utryckning att göra, det är väl bara för att visa att något står ivägen där det inte ska?

Oftast har ni ju blåljusen på när ni har stannat någon, eller bara står i vägrenen, men det har väl ingenting med typ av utryckning att göra, det är väl bara för att visa att något står ivägen där det inte ska?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Man använder blåljusen när man t.ex stoppat någon, står vid en trafikolycka eller av någon anledning står halvtokigt till för att varna andra trafikanter och förhoppningsvis få dem att sänka hastigheten och hålla avstånd när de passerar platsen. Många gör på det sättet medan andra verkar göra tvärtom... Men som du skriver, det har inget med utryckning eller arbetets art att göra.

Back