Polis friad för mc-krasch

bmwjohan skrev:
..... i dom tio år jag har haft körkort har jag kört precis hur fort jag vill hela tiden och jag har aldrig ens varit i närheten av att utsätta några andra trafikanter för någon ökad olyckrisk. och jag kan verkligen garantera att jag inte hållt igen för fem öre.

Det där låter bara dumt :kocko , hoppas att du inser själv att det inte är sant. Hur skärpt och duktig du än är så ökar riskerna drastiskt med hastigheten. Oväntade saker som du inte har kontroll över kan alltid hända och kör du för fort och inte reder ut situationen kan du mycket väl döda någon.

Gissar att vissa här inne INTE kommer att bli dödspolare..... När man läser inläggen blir man ju nästan rädd för att skriva om sina åsikter och erfarenheter om trafikpoliser och lagar m.m. Tror jag håller de för mig själv :hihi För att skriva något om polisjakter så kommer följande:

Detta är en sann berättelse om en kille på en Gsxr1100 som jag hade sett tidigare på stan. En dag när det regnade så kommer frugan hem från sitt jobb och berättar att hon hade sett 1100an bli jagad av en polisbil i bra fart. Djungeltelegrafen meddelar även att killen har blivit sedd lite över allt med både bil och mcpoliser efter sig. Får höra av en kille på jobbet som hade sett nämnda 1100a att killen kom i en jävla fart med fullt hjulspinn, kom ihåg att det regnade, efter kom 2 mc-poliser samt ett antal målade bilar + civilen åkandes.

Jobbarkompisen får sedan syn på fågelblå samt ytterligare polisbilar... när han berättar detta för mig så blir jag inte så lite upprörd över att polisen sätter såna resurser efter en kille som har kört för fort!!! Men när jag senare får hela historien klart för mig så fattar man varför de var så kåta på att ta han!

Han åkte på en stulen hoj :mad: och hade :machinegu hotat någon person tidigare. Vapnet slängde han ifrån sig under körningen, polisen hittade det. Iaf blev killen fasttagen sedan han försökte gömma sig i något buskage senare. Så man bör nog veta fakta bakom polisjakter, men man tror ju först iaf jag gjorde det att polisen är helt :kocko Sen en grej bara - det är väl tur att alla personer inte tycker samma saker om allting, för fy fasen vad tråkigt det skulle vara då... TREVLIG HOJSOMMAR för övrigt

Som Gixxer 1 skriver ovan, hojen var "felreggad" och kunde därmed vara stulen. Skulle ni säga samma sak om det var en mc-tjuv som blev prejad?
Nu borde iofs snuten veta att många hojåkare skyltar sina hojar på många olika vis, men om det nu var HELT fel, dvs fel regnr eller dyl så kanske snuten antar att den är stulen.

Jag undrar om ni skulle va lika lacka om det var en hojtjuv som vart mejjad.

BlueNote skrev:
Som Gixxer 1 skriver ovan, hojen var "felreggad" och kunde därmed vara stulen. Skulle ni säga samma sak om det var en mc-tjuv som blev prejad?
.

Nu vänder du dig inte till mig men "felreggad" är högst troligt bara en miniregskylt och/eller att den är felmonterad på hojen.
Som vi ju känner till är nog en rätt hög procent av SHs hojar "felreggade".

bmwjohan skrev:
nej då så menar jag inte, men jag anser att poliserna inte får göra fel någon gång överhuvudtaget. dom ska vara förebilder och då räcker det med att dom agerar felaktigt någon gång ibland och ljuger i rätten någon enstaka gång för att man ska tappa respekten för dom fullständigt

nej men dom e nog en rätt utsatt yrkeskår att gör en polis fel så får alla amdra poliser ta det också om du förstår vad jag menar?
o sen vet inte jag vad du har haft för upplevelse av polisen att dom ljuger o så jag har aldrig varit med om det ,men e det så att du har upplevt det så är det ju mkt tragiskt att lagens långa arm inte kan tala sanning,då kan jag förstå att man tappar respekt för dom men sen tycker jag inte att man ska dra alla över samma kant! :)

Swedie skrev:
Rätt tragiskt att vid rån så måste polisen köra 4-5 mil innan de kan vara på plats.
Ger ju rånarna rätt lätt att välja sin stad där de ska utföra sitt rån.

Haha, hördu Swedie...ring upp till polisen i Kiruna (världens till ytan största kommun) och fråga dom hur stort distriktet dom täcker är. Tror det är runt 20 000 kvadratkilometer. Typ som Skåne, Blekinge och Halland tillsammans. Polisstationen i Kiruna och runt 30 000 invånare. Tufft...! Du får gångra dina siffror med tio där uppe. Tar en dag för dom att rycka ut till en del samhällen! :D

Och jag som tycker det är polisglest bara här i Luleå :hihi

Om bara snön kunde försvinna nu så man får ta fram hojen :huvet

Bifogat

• Jagochhojen.jpg
    Jagochhojen.jpg
    47.7 KB · Visningar: 42
Last edited:
Åberg skrev:
Haha, hördu Swedie...ring upp till polisen i Kiruna (världens till ytan största kommun) och fråga dom hur stort distriktet dom täcker är. Tror det är runt 20 000 kvadratkilometer. Typ som Skåne, Blekinge och Halland tillsammans. Polisstationen i Kiruna och runt 30 000 invånare. Tufft...! Du får gångra dina siffror med tio där uppe. Tar en dag för dom att rycka ut till en del samhällen! :D

Och jag som tycker det är polisglest bara här i Luleå :hihi

Om bara snön kunde försvinna nu så man får ta fram hojen :huvet

Äh, där inte civilisationen finns behövs heller ingen polis... :tungan

Nr:18 skrev:
Nolltolerans på polismisstag kan inte krävas förren det införs nolltolerans på alla trafikantmisstag oxå. Poliser är faktiskt bara mäniskor! Vilken chock det måste vara att få höra det, eller hur?

Ingen fara, nr 18. Jag vet att poliser är mäniskor de också, och mäniskor gör fel ibland. Men jag tycker inte att det är rätt utgångsläge att acceptera en felmarginal.

Är det ok att en apotekare blandar fel, eller att en läkare kapar fel ben, eller att en domstol dömmer en oskyldig bara för att det inte händer så ofta?

supernaut skrev:
Ingen fara, nr 18. Jag vet att poliser är mäniskor de också, och mäniskor gör fel ibland. Men jag tycker inte att det är rätt utgångsläge att acceptera en felmarginal.

Är det ok att en apotekare blandar fel, eller att en läkare kapar fel ben, eller att en domstol dömmer en oskyldig bara för att det inte händer så ofta?
En målsättning måste man ha, noll fel, självklart! Det var det jag försökte visa. Däremot måste man acceptera att mäniskor gör fel, det händer hela tiden. Vi har inga robotpoliser, när dom ska bedömma en situation kommer dom alltid att göra fel då och då. Det är inte ok att dom gör fel, men det kan vi inte påverka. Däremot ska vi heller inte acceptera att hojåkare ställer till en situation med vilje och sedan klandrar polisen för att dom inte löser den händelsen på ett bra sätt. Jämför med din doktorliknelse; om jag säger åt doktorn att han ska kapa högerbenet men inte talar om att jag menar höger från hans håll, kan jag isåfall anklaga doktorn för att ha kapat fel ben?

supernaut skrev:

Nej, det är inte ok men det händer i alla fall pga den mänskliga faktorn.

Om man kunde få honom fälld i domstol redan under jakten så skulle det väl va ok. Problemet är att man inte kan det, eftersom domstolarna inte jobbar så fort.

Så länge man är misstänkt är man oskyldig, och oskyldiga trafikanter ska väl inte prejjas omkull ? En vacker dag kanske man blir misstänkt för mord för man åker på fel hoj med fel skinnställ, då vill inte jag bli omkullkörd.

BlueNote skrev:
Nu borde iofs snuten veta att många hojåkare skyltar sina hojar på många olika vis, men om det nu var HELT fel, dvs fel regnr eller dyl så kanske snuten antar att den är stulen.

Jag undrar om ni skulle va lika lacka om det var en hojtjuv som vart mejjad.

Pejo skrev:
Om man kunde få honom fälld i domstol redan under jakten så skulle det väl va ok. Problemet är att man inte kan det, eftersom domstolarna inte jobbar så fort.

Så länge man är misstänkt är man oskyldig, och oskyldiga trafikanter ska väl inte prejjas omkull ? En vacker dag kanske man blir misstänkt för mord för man åker på fel hoj med fel skinnställ, då vill inte jag bli omkullkörd.
Men med den inställningen skulle polisen ju inte få använda sina tjänstevapen mot någon som skjuter på dom, eftersom skytten ännu inte är dömd.

Naturligtvis borde polisen få använda de medel som situationen kräver. Med våld som sista utväg.

Precis, och deras arbeta skall granskas, och när dom gör fel ska dom dömas i domstol precis som alla andra.

Om du eller jag hade skulle prejja omkull någon för att vi vet att den kört för fort, och ska hålla kvar honom tills polisen kommer, tror du vi också frias för det tilltaget ?

Nolltolerans på polismisstag kan inte krävas förren det införs nolltolerans på alla trafikantmisstag oxå. Poliser är faktiskt bara mäniskor! Vilken chock det måste vara att få höra det, eller hur?

Pejo skrev:
Precis, och deras arbeta skall granskas, och när dom gör fel ska dom dömas i domstol precis som alla andra.

Om du eller jag hade skulle prejja omkull någon för att vi vet att den kört för fort, och ska hålla kvar honom tills polisen kommer, tror du vi också frias för det tilltaget ?
Nej, envarsgripande är inte tillåtet eftersom fortkörning inte har fängelse i straffskalan.

Den som kapar har det slutgiltiga ansvaret. Kan man inte ta det ansvaret - byt jobb.

Är doktor vid benkapning osäker skall doktor vidtaga åtgärd så doktor blir säker.
Jämför med din doktorliknelse; om jag säger åt doktorn att han ska kapa högerbenet men inte talar om att jag menar höger från hans håll, kan jag isåfall anklaga doktorn för att ha kapat fel ben?

Visst är det så.

Vill du vara offer för en godtycklig bedömning och därmed beskjuten ? Ett tu tre är du misstänkt - vilka befogenheter skall polisen ha då, på ganska lösa grunder ?

Frågan här gäller om domstolen som friade polisen som prejade / hade omkull en misstänkt fortkörare / smitare / felskyltad mc gjorde rätt bedömning. Eftersom domstolen friade herr polisman (eftersom alla gör fel, som några här har sagt), så är risken att domen blir prejudicerande - polismän kommer kanske att tro att det är ok att fälla motorcyklister i trafiken enbart på misstankar om relativt lätta brott.

Bra eller anus ?

Ugluk skrev:
Naturligtvis borde polisen få använda de medel som situationen kräver. Med våld som sista utväg.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT