Polering för Dummies!!!!!!

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Inspecta skrev:
Har funderat göranågot åt min gixxer ram men finns det något bra medel att få ramen ren som ni vet? Skulle fan inte ha tid at gnugga bort anodiserade ytan.. men jävligt snyggt blev det Ravtrancer, gaddemit!

Du lämnar in ramen till ett ytbehandlingsföretag på morgonen tillsammans med en trehundring. Sen hämtar du den på eftermiddagen då gubbarna har betat av(?).. ja iaf tagit bort eloxeringen i ett bad och köpt upp pengarna du gav dem på fikabröd.

alla blir nöjda och glada, men gladast är nog bagarn. :3freak :tungan
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
vågen skrev:
Du lämnar in ramen till ett ytbehandlingsföretag på morgonen tillsammans med en trehundring. Sen hämtar du den på eftermiddagen då gubbarna har betat av(?).. ja iaf tagit bort eloxeringen i ett bad och köpt upp pengarna du gav dem på fikabröd.

alla blir nöjda och glada, men gladast är nog bagarn. :3freak :tungan

Eller gör du som jag: Nöter ALLT för hand, blir liksom lite roligare då.
Men ärligt, nu är det nog för min del, nästa vecka kommer en R1-sving på posten och den lämnar jag fanimig in för syrabad, enormt mycket tid att spara på det.
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Här är vad som behövs för att få ett hyfsat resultat..glömde snusdosan :)
 

Bifogat

  • S3000007.JPG
    S3000007.JPG
    87.2 KB · Visningar: 1,017

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
chirre< Är det Radiance det där uppe i hörnet till vänster??

För övrigt samma grejer jag har, förutom det där svarta prylen, ölen var rätt märke men det ska vara Sort Guld :) :)
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Chirre skrev:
Har du idér eller förslag på bättre så säg till, jag är inte riktigt nöjd.

Testade för skoj skull att köra med Autosol och lumpskiva i bommul. Och tro det eller ej, men det blev blankare! Lite jobbigt bara att allt annat blir svart kletigt och att det stänker en del. (stänker väl inte mer än vaxet igentligen...)

Ytan blev då flammig. Men ett par strykningar för hand med Autosol och trasa så försvann det.

(min polerade yta innan hade små, små repor kvar, som sedan försvann till stor del)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
En grym uppsättning lumpskivor o liknande.

Har kört med 240-2000 (lite även med abralon 4000(nån som vet var man kan köpa det? (snott från jobbet))) och med autosol.


MEN ÄNDÅ ÄR DET REPOR KVAR!!!!


Hur ska jag få bort dem som kastar helheten i sjön??

(finns det olika grovlekar/typer på autosol?)

Kan man köra med tandkräm? (tänkte det är ju också slipande till viss mån, samt att det lucktar menthol/mint sen:)
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Liten bling bild på min blejd.
Den är föresten nu utbytt till en R1 05.
 

Bifogat

  • POL2.jpg
    POL2.jpg
    123.6 KB · Visningar: 674

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
OKej, bilder:

Samt att om nån har ngt bombsäkert tips för att få bort den satans pulverlacken som är på mina fälgar så tas tipset tacksamt emot!!
 

Bifogat

  • DSCN5022.JPG
    DSCN5022.JPG
    45.4 KB · Visningar: 509

Akilles

Ninja
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Växjö
Hoj
ZX-10 R 04
Ok, det här har inte övermycket att göra med polering, jo lite iofs...men men...

läste i nån tråd för ett tag sen som jag inte hittar hur länge jag än söker :( *känner mig lame* om att tvätta hoj för att hålla den fin.
Där sa nån att Sonax flytande hårdvax var bra och även Sonax Polish, om vi säger att jag vill hålla min hoj fin, varit ute o kört en runda, ska jag då först gå på med Sonax schampo eller vad ska man göra först? Och ska man avsluta med Sonax flytande hårdvax eller Sonax Polish...?

kommer fan inte ihåg vad det stod i tråden..sånt bra minne man har.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Avfettning först sedan vanligt bilschampo, skölj av o sedan på med sonax hårdvaxet, thats it, polishen har ja aldrig provat men den är säkert bra, //p
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
FreddaAbborre skrev:
OKej, bilder:

Samt att om nån har ngt bombsäkert tips för att få bort den satans pulverlacken som är på mina fälgar så tas tipset tacksamt emot!!

Blästra eller gör som jag, slipa bort skiten, tar en jävla tid men det är ju fortfarande vinter: ):):) TÅLAMOD är det bästa tipset ja kan ge! //p
 

Akilles

Ninja
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Växjö
Hoj
ZX-10 R 04
red_ninja skrev:
Avfettning först sedan vanligt bilschampo, skölj av o sedan på med sonax hårdvaxet, thats it, polishen har ja aldrig provat men den är säkert bra, //p

OK, nästan så jag tänkte då...men undrar om man ska avsluta med polishen eller vaxet?..känns nästan som vaxet? eller?
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Akilles skrev:
OK, nästan så jag tänkte då...men undrar om man ska avsluta med polishen eller vaxet?..känns nästan som vaxet? eller?

Avsluta med vaxet.

Jag funderar på att polera kanterna på mina fälgar men funderar på om det är snyggt. Vad tror ni?
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
....vågen< gå in på ninjaklubbens sida "bilder" o kolla så ser du hur det kan bli med polerade fälgkanter, obs bilderna är tagna med en taskig motorola- mobbe
ser faktiskt bättre ut irl mvh
 

CrIlLLe

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2003
Ort
Gävle
Hoj
honda 954, fym 125 å skojter
vart kan man köpa dom finare slip pappren i gbg??? vart runt på flera ställen men jag hittar bara upp till 1200... :4skrika
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top