Polerade fälgbanor!!

• Thread starter Thread starter Ufo
  • Start date Start date

Ufo

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Honda CBR 900RR Fireblade -96
Har en fundering på att polera fälgbanorna på hojen.Nu undrar jag hur man enklast får bort färgen som sitter på nu?Och vad man använder för polermedel för att få upp den riktigt blank.Tacksam för tips.Mvh Ufo

De flesta kemiska grejjer kladdar mest, kör med en sån där sandpappersrulle på borrmaskin.

Ufo skrev:
Har en fundering på att polera fälgbanorna på hojen.Nu undrar jag hur man enklast får bort färgen som sitter på nu?Och vad man använder för polermedel för att få upp den riktigt blank.Tacksam för tips.Mvh Ufo

Bygg en ställning där du med handkraft eller motor kan få hjulet att snurra (Lagom fart),sen är det väl bara att ligga på med fint papper.Sen polera:=)

Vet inte vad du har för färg på din hoj , men jag polerade min 929:a... Pulverlack ! Hittade inget dundermedel som tog bort det , utan det var bara att slipa. Började med scotch-brite 180 varvad med slipnylon , sen 240 , sen bara slipnylon , våtslip 1200 , 1600 , 2000. Hård lumptrissa + grovt polervax , mjuk lumptrissa + fint polervax o sist lumptrissa + autosol.
Kommer inte ihåg märken på vaxet , men det finns 1000 trådar om det....

Folkezx9r skrev:
Vet inte vad du har för färg på din hoj , men jag polerade min 929:a... Pulverlack ! Hittade inget dundermedel som tog bort det , utan det var bara att slipa. Började med scotch-brite 180 varvad med slipnylon , sen 240 , sen bara slipnylon , våtslip 1200 , 1600 , 2000. Hård lumptrissa + grovt polervax , mjuk lumptrissa + fint polervax o sist lumptrissa + autosol.
Kommer inte ihåg märken på vaxet , men det finns 1000 trådar om det....

Det låter som att han har ett riktigt slavjobb framför sig. Nåväl, med gott om :öl går det mesta...

Ufo skrev:

Jag körde med något lacksläpp som enligt säljaren var bättre än Alcros
ökända bums.
Det löste lätt upp pulverlacken på min fälgar men man fick ta det i omgångar
Kan kolla upp vad det stog på burken som jag köpte..pm:a mig om du vill
ha infon.

sen på med autosol sedan polermaskin.. :tummenupp
/j

bums

TurboVmax skrev:
Jag har nystat fram ett medel från Sea2Sky som funkar på precis allt. Har inte stött på nån färgtyp hitintills som inte släpper.

Läs mer om ämnet i denna tråd på Vmaxforumet.
http://www.vmcs.org/forum/viewtopic.php?t=1178

Jeffrey

Om ni har tur finns det någon färg nisse som har ett bort-tagningsmedel som heter bums.

står det på min stora dunk jag har i garaget iallafall... helt underbart medel, vet ej om det är för att mitt är gammalt, men det är nästan som gelé lägger bara på ett tunt lager sedan väntar man och spolar av med vatten... inget man får på sina händer iallafall... men bra är det... :-)

Det "gamla" Bums är kanon men tyvärr förbjudet numera. De har nu gjort ett vattenbaserat färgborttagningsmedel istället. Så Bums finns fortfarande men är inte alls det aggressiva medel det en gång var. SPC-203 som jag nämner funkar dock lika aggressivt som gamla Bums, trots att det är miljövänligt :)

Jeffrey

Tackar för tipsen!! :tummenupp
Det blir till att beställa lite färgborttagningsmedel och se hur det blir.
Jag rapporterar och talar om hur det går. :squid

Bygg en sån här :tungan så blir du klar till helgen med bägge hjulen :yoparty

Bifogat

• polering.JPG
    polering.JPG
    52.5 KB · Visningar: 601
Åk till en aluminium industri där de har eloxerings bad...
Där har de alltid ett bad de tar bort färg i tar typ max 5min....

///micke

CarlE skrev:
Den där var imponerande! Hur lång tid tog det, var det svårt, vad behövs? Vad är det som du har använt för att driva runt fälgen, e det ett gummiband lr?

6-7 timmar typ.. klar då med lack
driver den med borrmaskin med en remskiva och en rem runt hjulet
på en profil ställning..funkar kanon :banana

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...