Som den frälsare från ovan jag faktiskt är så kan jag stolt säga att jag har svaret på frågan om skillnad på civ.ing och högskoledito. (Hur kan jag säga det? Jo, jag har just genomlidit 8h info/föreläsning om de olika programmen på Chalmers och vad det är för skillnader.)
Den första saken vi kan ta död på är att det ena är mer praktiskt än det andra. Det beror i mångt och mycket på vilket program du väljer. (Exempelvis Teknisk Fysik kontra Bygg) Nog får de labba och leka på TF, men det är inte så "praktiskt" orienterat i stort som Bygg är som jag använde i just det här exemplet.
Det som de programansvariga trycker på som största skillnaden de två mellan är att en högskoleingenjör i större grad nyttjar befintlig teknik, medan en civ.ing utvecklar morgondagens. Vad det exakt betyder tror jag inte ens de själva vet helt och fullt, men det kan iaf vara både teoretiskt som praktiskt beroende på yrkesområde. Civ.ing är det som gäller om man vill fortsätta banan som forskare efter plugget, därmed inte sagt att det är den enda vägen att gå när du är klar. Du kan lika gärna bli fast som cad-slav i en skrubb någonstans. Som högskole så är du yrkesfärdig efter dina tre år, något som man inte blir på civ. Dock betyder det inte att man blir cad-slav för det, utan man kan bli en hel del olika. Att civ.ing har större möjlighet till avancemang är väl delvis sant, men man måste även ta med i beräkning att det beror på hur man är som person. Är man inte driftig så kommer man ingenstans oavsett vilken utbildning man kan stoltsera med. Något som verkar vara är att civ.ing får någon tusenlapp mer i början, och har godare möjlighet till löneutveckling, men det är samma här att man måste vara bra på det man gör.
Vad man blir när man har pluggat klart verkar det inte finnas några gränser för, även om det beror lite på vad man har läst. Uppenbarligen kan man bli i stort sett vad som helst, från säljare och konstruktör till forskare och lärare.
Och, som någon skrev, så kan man med vissa kompletteringar ta en master/civ.ing efter att ha avslutat studier till högskole. Detta tack vare det nya bolongasystemet.
Så, kolla upp de olika utbildningarna mer noga och lista ut vad du vill göra, och hur länge du vill plugga. Vill du bli praktisk skulle jag rekommendera maskin ller bygg, tre som fem år. Det finns andra med, som mekatronik med mera. Teoretiker väljer nog helt teknisk fysik, teknisk matte, kemi eller något sådant. Men, även där kan man arbeta med praktiska saker efteråt.
Svårt val dock, ska själv välja nu...