Plugga till ingenjör: Svårt att bestämma sig!

Tackar för alla givande svar:tummenupp :tummenupp

Som det ser ut nu så lutar det mest åt högskole främst pga att det verlkar vara en mycket mer praktisk linje vilket passar mig perfekt.

Nästa fråga är nu:

Chalmers eller LiTH:va

Det jag gör är att jag just nu läser till högskoleingenjör (maskiningenjör).
Kände att det var det bästa alternativet, för då har jag både möjligheten att börja jobba efter mina tre år eller fortsätta läsa två år till och skaffa mig en civil.

Stämmer verkligen det?? När jag läste (00-05) så krävdes det 2(!) års extra studier för att läsa upp högskole- till civilingenjörsexamen, och då var civ ing utbildningen 4,5år = ett halvår extra plugg om man valde att först läsa till högskoleingenjör.
Nu är ju förvisso utbildningen förlängd med ett halvår, men det borde ju betyda minst 5,5år för högskole till civilare?!?

Värt att kolla upp iaf om man funderar på att ev. gå den vägen!

Stämmer verkligen det?? När jag läste (00-05) så krävdes det 2(!) års extra studier för att läsa upp högskole- till civilingenjörsexamen, och då var civ ing utbildningen 4,5år = ett halvår extra plugg om man valde att först läsa till högskoleingenjör.
Nu är ju förvisso utbildningen förlängd med ett halvår, men det borde ju betyda minst 5,5år för högskole till civilare?!?

Värt att kolla upp iaf om man funderar på att ev. gå den vägen!
Det är lite olika beroende på vad man som högskoleingenjör väljer att läsa till. Ibland behöver man mer eller mindre förberedande kurser för att kunna gå på master.

Tackar för alla givande svar:tummenupp :tummenupp

Som det ser ut nu så lutar det mest åt högskole främst pga att det verlkar vara en mycket mer praktisk linje vilket passar mig perfekt.

Nästa fråga är nu:

Chalmers såklart! Har ett väldigt bra rykte samt kvalitets utbildningar. Även nära till havet(skönt i sitta vid piren i sommaren o plugga) och moderna och fräscha lokaler (lindholmen).

Gjorde också samma avvägning när jag sökte till Karlstad Universitet mellan hög eller civ. Men tyckte det på alla vis för min skull verkade bättre med högskole utbildningen.

Idag är jag hur nöjd som helst, det roligaste jag någonsin gjort.

Matten är tuff. Som H4 skrev så går det inte glida längre, vi jobbar i studiegrupper och man gör ju dagar som är 8-10 timmar långa.

Tror det skiljer mycket beroende på vilken skola man läser på.

//Maskin-student på KAU som går ut 2an till sommaren

Enligt "Sveriges Ingenjörer" ska man som högskoleingenjör kräva minst 26100 i ingångslön (2008), civilarna ligger drygt 1000kr upp..
De som läser väg/järnväg på LTH har säkert ett betydligt bättre förhandlingsläge än "husbyggarna", åtminstone med dagens konjunktur..

Det gäller inte för stora företagen utan mindre företag. När det gäller stora som Siemens eller Scania så har de fast ingångslön för nya ingenjörer.

Vanligtvis så ligger h-ing på 23-24 medans c-ing ligger 2000 högre.

Har läst Civ-ing i maskinteknik i luleå och börjar bli klar. (gör exjobb nu). Du behöver nog inte vara orolig för matten, den tar man sig igenom på envishet och lite vilja så go for it. Säger som min gamla chef, ska man lix plugga så är det lika bra o löpa hela linan ut. (dvs civ-ing)

Min avdelningschef som är chef över cirka 30-40 personer har en högskoleingenjörs examen från en mindre högskola i mellansverige.

Det är rent nonsens att man måste läsa civil för att det skulle vara bättre för karriären på nått sätt. Hur långt man går det beror på ens personlighet och hur pass "duktig" man är. Jag själv t.ex har mer ansvar på avdelningen än flera av civilarna har, trots deras fancy utbildning.

Visst civilarna har lite högre ingångslön men samtidigt så har en högskoleingenjör jobbat två år längre vilket gör att skillnaden inte blir så stor.

Last edited:
Chalmers såklart! Har ett väldigt bra rykte samt kvalitets utbildningar. Även nära till havet(skönt i sitta vid piren i sommaren o plugga) och moderna och fräscha lokaler (lindholmen).

Så tänker jag också....men samtidigt så känns linköping mer lockade eftersom att det är en "studentstad".

Ska du plugga maskinteknik så skulle jag välja Uppsala eller Lund,
om den utbildningen jag ville läsa fanns i Uppsala hade jag lätt pluggat
här!! Grymt nice med nationer, 20-30kr/öl... gasque ca 350 spänn,
gasque= 3-rätters middag (klädkod, typ kostym) och klubb fram till typ 4
på natten därefter, vill man kan man bara gå på eftersläppet kl1-4 :tummenupp.
Fika kan man göra för typ totalt 30spänn på dagarna. Man kan även
käka lunch och middag billigt på nationerna, grymt nice helt enkelt.
Tråkigt att jag inte kommer kunna förtsätta här :pangihuve

Studentstäder ska ha nationer och billig öl!! :fyllisar
Happy hour hela kvällen :D

Last edited:
Så tänker jag också....men samtidigt så känns linköping mer lockade eftersom att det är en "studentstad".

För mig stod det också mellan Chalmers och Linköping när det begav sig, men chalmers föll ganska så snabbt med tanke på svårigheten att få bra boende.

Hittade man nått boende där i gbg så var det både dyrt och långt till campus. Det är helt annat i linköping, där kan man fixa billigt boende som ligger 1 km från campus.

Jag kan bara rekommendera Linköping, du gör rätt val vare sig du läser civil eller väljer att bli en "låtsas ingenjör".

Jag valde civ.ing pga av att jag inte ville bli en "mekaniker" eller en som "arbetar".
Jag valde det för att jag vill utveckla ny teknik och för att bli tagen på allvar.

Skolan är ju inte mer än ett test, klarar man det har man förhoppningsvis ett IQ över 70.
Och då kan man ju kanske lära sig nånting av dom gamla gymnasie-ingenjörerna
som gick ett extra år för att lära sig derivera lite bättre.

Om man sen blir chef för 20 eller 200 pers har väl oftast inte med utbildningen att göra.
Men vad jag tror att jag förstått så finns det vissa "poster" som mer eller
mindre är reserverade för civilare pga att dom har tränats att lösa komplexa
problem på ett helt annat sätt än vad högskole.ing har gjort.

Och självklart finns det högskole.ing som kan lösa samma problem och likaså löjligt inkompetenta
människor som lyckats knaka sig igenom matten på civ.ing. som inte fattar flaska.

Men som många i min klass och jag själv resonerat.
Varför ska man välja den lätta vägen om man klarar det svåra?

Eftersom jag själv läser till högskoleingenjör i maskinteknik (2:a året) på LiTH så måste jag ju säga att du ska välja LiTH. Jag är nöjd, trivs riktigt bra här. Har du några frågor så är det bara att du skickar ett PM!

Intressant tråd, synd att den verkar ha dött....

Pluggar TB nu och står själv inför valet och kvalet, lutar åt att söka maskin (3år) på uu och lith...

Börjar bli gammal och har redan lån så 5 år är redan uteslutet... :S

Är det någon som vet vad man behöver för snitt eller tar de in alla sökande?

Intressant tråd, synd att den verkar ha dött....

Pluggar TB nu och står själv inför valet och kvalet, lutar åt att söka maskin (3år) på uu och lith...

Börjar bli gammal och har redan lån så 5 år är redan uteslutet... :S

Är det någon som vet vad man behöver för snitt eller tar de in alla sökande?
15 och uppåt ligger det väl på, i genomsnitt.

Som den frälsare från ovan jag faktiskt är så kan jag stolt säga att jag har svaret på frågan om skillnad på civ.ing och högskoledito. (Hur kan jag säga det? Jo, jag har just genomlidit 8h info/föreläsning om de olika programmen på Chalmers och vad det är för skillnader.)

Den första saken vi kan ta död på är att det ena är mer praktiskt än det andra. Det beror i mångt och mycket på vilket program du väljer. (Exempelvis Teknisk Fysik kontra Bygg) Nog får de labba och leka på TF, men det är inte så "praktiskt" orienterat i stort som Bygg är som jag använde i just det här exemplet.

Det som de programansvariga trycker på som största skillnaden de två mellan är att en högskoleingenjör i större grad nyttjar befintlig teknik, medan en civ.ing utvecklar morgondagens. Vad det exakt betyder tror jag inte ens de själva vet helt och fullt, men det kan iaf vara både teoretiskt som praktiskt beroende på yrkesområde. Civ.ing är det som gäller om man vill fortsätta banan som forskare efter plugget, därmed inte sagt att det är den enda vägen att gå när du är klar. Du kan lika gärna bli fast som cad-slav i en skrubb någonstans. Som högskole så är du yrkesfärdig efter dina tre år, något som man inte blir på civ. Dock betyder det inte att man blir cad-slav för det, utan man kan bli en hel del olika. Att civ.ing har större möjlighet till avancemang är väl delvis sant, men man måste även ta med i beräkning att det beror på hur man är som person. Är man inte driftig så kommer man ingenstans oavsett vilken utbildning man kan stoltsera med. Något som verkar vara är att civ.ing får någon tusenlapp mer i början, och har godare möjlighet till löneutveckling, men det är samma här att man måste vara bra på det man gör.

Vad man blir när man har pluggat klart verkar det inte finnas några gränser för, även om det beror lite på vad man har läst. Uppenbarligen kan man bli i stort sett vad som helst, från säljare och konstruktör till forskare och lärare.

Och, som någon skrev, så kan man med vissa kompletteringar ta en master/civ.ing efter att ha avslutat studier till högskole. Detta tack vare det nya bolongasystemet.

Så, kolla upp de olika utbildningarna mer noga och lista ut vad du vill göra, och hur länge du vill plugga. Vill du bli praktisk skulle jag rekommendera maskin ller bygg, tre som fem år. Det finns andra med, som mekatronik med mera. Teoretiker väljer nog helt teknisk fysik, teknisk matte, kemi eller något sådant. Men, även där kan man arbeta med praktiska saker efteråt.

Svårt val dock, ska själv välja nu...

Evangeliet enligt Bus-Bo
Bra översikt. :tummenupp Kan dock skilja en hel mellan olika utbildningar och lärosäten, så att lyssna till vad nuvarande/före detta studenter har att säga om den specifika utbildningen kan vara nyttigt. Man ska även komma ihåg att alla skolor och universitet kryddar presentationen av sig själva då de slåss om studenterna.

Vill bara tillägga att man inte ska stirra sig blind på vad man kan förvänta sig för lön efter utbildningen, välj program efter intresse istället. Tycker man inte det är kul blir man sällan bra, är man inte bra får man dåligt med pröjs.

Som den frälsare från ovan jag faktiskt är så kan jag stolt säga att jag har svaret på frågan om skillnad på civ.ing och högskoledito. (Hur kan jag säga det? Jo, jag har just genomlidit 8h info/föreläsning om de olika programmen på Chalmers och vad det är för skillnader.)

Den första saken vi kan ta död på är att det ena är mer praktiskt än det andra. Det beror i mångt och mycket på vilket program du väljer. (Exempelvis Teknisk Fysik kontra Bygg) Nog får de labba och leka på TF, men det är inte så "praktiskt" orienterat i stort som Bygg är som jag använde i just det här exemplet.

Det som de programansvariga trycker på som största skillnaden de två mellan är att en högskoleingenjör i större grad nyttjar befintlig teknik, medan en civ.ing utvecklar morgondagens. Vad det exakt betyder tror jag inte ens de själva vet helt och fullt, men det kan iaf vara både teoretiskt som praktiskt beroende på yrkesområde. Civ.ing är det som gäller om man vill fortsätta banan som forskare efter plugget, därmed inte sagt att det är den enda vägen att gå när du är klar. Du kan lika gärna bli fast som cad-slav i en skrubb någonstans. Som högskole så är du yrkesfärdig efter dina tre år, något som man inte blir på civ. Dock betyder det inte att man blir cad-slav för det, utan man kan bli en hel del olika. Att civ.ing har större möjlighet till avancemang är väl delvis sant, men man måste även ta med i beräkning att det beror på hur man är som person. Är man inte driftig så kommer man ingenstans oavsett vilken utbildning man kan stoltsera med. Något som verkar vara är att civ.ing får någon tusenlapp mer i början, och har godare möjlighet till löneutveckling, men det är samma här att man måste vara bra på det man gör.

Vad man blir när man har pluggat klart verkar det inte finnas några gränser för, även om det beror lite på vad man har läst. Uppenbarligen kan man bli i stort sett vad som helst, från säljare och konstruktör till forskare och lärare.

Och, som någon skrev, så kan man med vissa kompletteringar ta en master/civ.ing efter att ha avslutat studier till högskole. Detta tack vare det nya bolongasystemet.

Så, kolla upp de olika utbildningarna mer noga och lista ut vad du vill göra, och hur länge du vill plugga. Vill du bli praktisk skulle jag rekommendera maskin ller bygg, tre som fem år. Det finns andra med, som mekatronik med mera. Teoretiker väljer nog helt teknisk fysik, teknisk matte, kemi eller något sådant. Men, även där kan man arbeta med praktiska saker efteråt.

Svårt val dock, ska själv välja nu...

Det stämmer mycket av det du säger.
Pluggar du högskole i lindholmen? Känner iallafall igen dig.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT