Plugga till ingenjör: Svårt att bestämma sig!

Om det bara handlar om stålar, ska man inte lägga tid på universitet.. Det finns gott om "sjuka jobb" därute..
Har en polare som gör 80000 svenska/mån på att slakta får i Norge.. Känner människor som rengör/murar ugnar i Norrland för en ansenlig penning..
Frågan är dock hur länge de orkar, hur stor livskvaliteten är..

Jag vill kunna åka hem efter arbetsdagens slut, full av energi och längtan till min familj.. Känslan av att ha skapat något betydelsefullt, känns förbannat angeläget..

Men som sagt, var och en till sitt :)

Jo precis det jag menade..

Läser fjärde året på Maskinteknik i Linköping, har inte ångrat mig en sekund :tummenupp men vet inte så mycket om 'låtsas-ingenjörerna'... :-p
Det har varit mycket matte, det har inte varit lätt, men det är inte det som är meningen heller :arsele

Ang praktik vs teori så håller vi på o bygger motorcyklar i en projektkurs nu i vår :D
Men mitt hetaste tips är att välja något man tycker är roligt, annars kan både tre eller fem år kännas som en evighet :)

//Memmsan

Last edited:
personligen tycker jag att civilingenjörsutbildningen borde skrotas helt, och helt gå efter kandidat examen, och sedan om man vill eller arbetsmarknaden kräver --> master examen. Så man inte behöver låsa upp sig 5 år ovetande om man får jobb eller inte. Sen så är det internationellt gångbart med med bachelor(kandidat) och sedan master examen. Personligen har jag läst både högskole o civil kurser, och tycker att civilare läser lite mer onödig teori, vilket man inte behöver om man inte tänker forska inom det området. Känns att man får mer praktiska kunskaper vid högskole. Sen bäst av allt är ju att det kommer vara större brist av högskoleingenjörer i framtiden, så d gött.

Ett tips för er med matte-ångest, leta efter studiematerial skrivna av Andrej Dunkels som jobbade på LuleåTekniskaHögskola.
Då kan man spola ner "calculus" som ja undrar vilken idiot som tillåtit denna överhuvud taget med så mycke fel i så de ges ut rättningar fortfarande...

En fördel med å bli civilare ska vara att löneutvecklingen ska vara bättre än en högskole. Men det beror helt på inriktning och vilken position man sedan får på jobbet.
De finns typ gymnasieingenjörer på höga poster oxå, så de kan vara svårt att förutsäga utfallet alla gånger.
Läser man typ till högskoleingenjör å fixar C-kurser så brukar man kunna läsa (D-kurser, master & civ.-nivå) oxå om man vill fördjupa sig mera. De e bara å kolla vilken behörighet kurserna har.

De finns mycke möjligheter bara man kommer in på nå program.

Jag började maskinteknik på chalmers. Hade inte så stor lust att plugga till maskinteknik, utan tänkte ja - kommer att glida igenom utbildningen, rätt så kort och borde inte vara några större problem.

Gissa om jag fick några problem. Gick inte på alla föreläsningar, chillade... lyssnade inte ens på dem föreläsningarna jag gick på. Och försökte plugga sista veckan. Gick bra med algebran och några till kurser, men när man kom till matematiska analysen tog det stopp.

Man måste alltså plugga kontinuerligt och gå på föreläsningar. Många i min klass pluggar 2-3 timmar varje dag i skolan. Om man som jag inte är speciellt förtjust i den utbildningen kommer man inte att kunna plugga 2-3 timmar om dagen utan att må piss. Det är mängden och tempot som är det svåra egentligen... och det är därför det krävs att man ska plugga kontinuerligt från dag ett.

En fråga riktad mer till dig då, från mig, du får gärna svara i pm om du känner för det.
Vart pluggade du till byggingenjör, vad kan du söka för jobb med den utbildningen, var den svår, var krävdes av dig sedan tidigare, kan man kombinera utbildningen med deltidsjobb etc?
Om jag inte minns fel så finns det en byggingenjörs-linje på västra mälardalens högskola och jag är grymt sugen på att plugga MEN måste samtidigt kunna jobba minst 100h i månaden. Nu har jag inga problem att köra skiten ur mig, men måste man plugga 12h per dag så är det genast ett problem :(

För övrigt så pluggar en kompis till mig till högskoleingenjör på Chalmers men jag tror han är inne på 4:e eller 5:e året och blir klar nu i vår. Har de längre utbildning där, eller har han bara "omplanerat" sin kursplan tills sin fördel månntro?
Så, nu ska jag inte stjäla mer tråd!

Jag kan svara här!:tummenupp
Som alla ingenjörsutbildningar krävs att man gått natur på gymnasiet, annars måste man gå tekniskt basår och det kan vara rätt tufft har jag hört (en del säger att det är värre än ing. utbildningen då alla naturämnen från gymnasiet ska läsas på ett år)
Jag jobbade deltid i samband med studierna, det är främst de två sista veckorna innan tenta som kräver mycket tid, all vaken tid :hihi .
Jag läste på KTH i sthlm, en före detta arbetskamrat till mig pluggade i västerås till byggingenjör. Tycker hans utbildning verkade vara riktigt bra, men så var han smart som fan också.
Tycker det är en klockren utbildning och man kan söka i stort sett allt inom bygg efter utbildningen. Jag fick jobb som byggnadskonstruktör med rekommenderad ingångslön, riktigt kul jobb och fick utbildningen att verka enkel i jämförelse. Sedan vart det lågkonjunktur och halva företaget fick gå.
Nu jobbar jag som snickare men har förhoppningsvis fått jobb som projektledare inom ledningsbyggnad. Men är öppen för förslag om någon här är i behov av en byggingenjör.

Last edited:
Jag kan svara här!:tummenupp
Som alla ingenjörsutbildningar krävs att man gått natur på gymnasiet, annars måste man gå tekniskt basår och det kan vara rätt tufft har jag hört (en del säger att det är värre än ing. utbildningen då alla naturämnen från gymnasiet ska läsas på ett år)

En annan är ju kabelapa på skolnivå så det lär bli ett år på komvux isåfall :(
Jag ska nog ta och kolla närmare på utbildningen i Västerås, en vacker dag kanske man får ett ryck och vill bli nåt inom bygg. Jag har en kompis som gick någon liknande utbildning i Västerås, kanske var det till och med, och klarar han av den så klarar vem som helst av den antar jag :D
Tack för ditt svar, jag blev genast liiiite klokare :tummenupp

Jag tänkte läsa civ. ingenjör då det känns som att det ger fler jobbmöjligheter och jag tycker dessutom att de utbildningarna verkar mer intressanta.
Tänkte plugga med design och produktutveckling/teknisk design som inriktning, men ska även söka farkostteknik hade jag tänkt.
Är man civ. ing. borde man kunna göra högskoleingenjörens jobb men inte tvärtom = mer jobb att välja på.

Civ. ingenjör lär även ge större möjligheter till eget företag och chefsjobb.
Det som gör det nästan mest intressant tycker jag är att civilare jobbar
med att hitta på nya "uppfinningar", högskoleingenjörer utvecklar befintliga.
Det är iallafall vad jag har fått höra, men skiljer sig säkert till viss del också.

Jag går tekniskt basår i Uppsala nu. Är på andra terminen, och tycker det har varit enkelt. Är ledig 1-2dagar i veckan och förövrigt är det oftast halvdagar :D
Men å andra sidan så läser jag bara MaC-E, FyA-B och KemiA då det endast är dem jag behöver för att söka vidare.

Läser fjärde året på Maskinteknik i Linköping, har inte ångrat mig en sekund :tummenupp

Jag tänkte söka till chalmers och kth i första hand, men funderar på om jag inte ska klämma in linköping också, är det en bra skola? Har du någon aning om vad man får göra på design och produktutvecklings inriktningen?

Ang praktik vs teori så håller vi på o bygger motorcyklar i en projektkurs nu i vår :D
Nice!!!! Är ju precis det jag vill göra :D

Last edited:
Jag ställde mig själv frågan om jag var en teoretiker eller en praktiker.
Gillar jag att sitta på ett kontor/lab och såsa bort hela mitt liv? Eller vara ute i verkligheten och verkligen göra saker? Ta inte illa upp nu för guds skull..

Kritade tankarna på civilingenjörsutbildning då jag var intresserad av att komma ut och börja arbeta snarast möjligt. Kirrade en byggingenjörsutbildning och arbetar idag 2 år senare som projektledare, ett hopp på sisådär 10 år i karriären. Det finns många olika vägar att nå det målet man strävar efter, studier är en bra början, men garanterat inte en universallösning på "problemet".

Just my point of view :)

Lycka till med pluggandet!

Jag tänkte söka chalmer och kth i första hand, men funderar på om jag inte ska klämma in linköping också, är det en bra skola? Har du någon aning om vad man får göra på design och produktutvecklings inriktningen?

Nice!!!! Är ju precis det jag vill göra :D

Jag trivs väldigt bra i Linköping, det är 25000 studenter så det händer mycket runt om skolan också :yoparty

Design o Produktutveckling (Deltaprogrammet) är Maskinteknik i grunden men är fler design och formgivningskurser :) så man slipper inte bredden i civiling. ( som tex mekanik hållf och matte) så man ska inte tro att det bara är formgivning på schemat. Jag läser 'ren' maskin (men det är inga problem att välja in designkurser) och har valt specialiceringen Produktutveckling/Maskinkonstrukton.

När jag skulle söka fick jag intrycket att Linköping hade det bästa Maskinprogrammet, men försök få tag på folk som pluggar/har pluggat på Chalmers o KTH för att ställa frågor!
Lycka till med valet:tummenupp

//Memmsan

Last edited:
Har själv pluggat tekn. fysik i Lund och är mycket nöjd med mitt val. Matte har jag rätt så lätt för så jag tyckte inte att just matten var några större problem. Såklart att dom högre kurserna som man läste i slutet av 3an var lite tuffa, men SÅ mycket matte är det inte på maskin.
När jag var klar -05 så såg det lite halvtasktigt ut på arbetsmarknaden, kändes som att det var ett enormt överutbud av nyutexade civilare.. Fick mitt första jobb med en ingånglön på 20000 -05. Det jobbet hade jag klarat även som högskoleingenjör, men det var bara ett sätt att komma in i arbetsmarknaden och få den så viktiga ARBETSLIVSERFARENHETEN som alla arbetsgivare söker efter.
Efter ett år sökte jag mig vidare och sitter nu som beräkningsingenjör på ett företag och trivs mycket bra! Lönen har stigit med över 50% och jag trivs och har användning för mina studier. Min nuvarande arbetsgivare sållar automatist bort alla med lägre utbildning än just civilingenjörer... så som någon tidigare så, som civ.ing. har man en större/bredare arbetsmarknad.

Sen om du ska välja högskole eller civ.ing. beror såklart på hur sugen du är på att plugga?! Jag anser att det lätt är värt ett par extra år!!

Jag trivs väldigt bra i Linköping, det är 2500 studenter så det händer mycket runt om skolan också :yoparty

Design o Produktutveckling (Deltaprogrammet) är Maskinteknik i grunden men är fler design och formgivningskurser :) så man slipper inte bredden i civiling. ( som tex mekanik hållf och matte) så man ska inte tro att det bara är formgivning på schemat. Jag läser 'ren' maskin (men det är inga problem att välja in designkurser) och har valt specialiceringen Produktutveckling/Maskinkonstrukton.

När jag skulle söka fick jag intrycket att Linköping hade det bästa Maskinprogrammet, men försök få tag på folk som pluggar/har pluggat på Chalmers o KTH för att ställa frågor!
Lycka till med valet:tummenupp

//Memmsan

Sökte Industri design (umeå) tidigare men kom inte in, och tycker egentligen om både teknik och formgivning. Det är därför jag tänkte söka den civ. ing. utbildningen, är ju intresserad av att få "bredden" och sedan jobba mig åt det håll jag vill. Men har fått känslan av att design är maskiningenjör med ett lite mer "fancy name" men ska helt klart kolla upp utbildningen. 2500 lät ju ganska lite jämfört med Uppsala där det är nästan 10ggr så många :tungan.

Det jag gör är att jag just nu läser till högskoleingenjör (maskiningenjör).
Kände att det var det bästa alternativet, för då har jag både möjligheten att börja jobba efter mina tre år eller fortsätta läsa två år till och skaffa mig en civil.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!