Plugga till ingenjör: Svårt att bestämma sig!

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
Har haft som mål att plugga till maskiningenjör ända sedan jag började gymnasiet (tog studenten förra året). Har jobbat ett år nu och känner att det är dags att börja plugga till hösten:tummenupp
Problemet är dock att jag har vädligt svårt att bestämma mig för om jag ska plugga till högskole eller civilingenjör:va vad är för och nackdelarna med högskole respektive civil? Hur ser arbetsmöjligheterna ut? Är mest sugen på civil men matten är jag lite orolig för, hur jävlig är den igentligen? Den matten jag läst hittintills på gymnasiet (MaA-MaE+diskret/breddning) har jag inte haft några större svårigheter att klara av.
En annan sak som jag tänker på är ju det faktum att civilingenjörsutbildningen är 5 år medans högskoleingenjörsutbildningen är 3 år....man vill ju ut och jobba såfort som möjligt!

Civilingenjör är ju 1½ år längre än högskoleingenjör. Känner du att du orkar med den tiden tycker jag du ska satsa på det.
Jag är själv byggingenjör (3år) och det passade mig bra. Jag skulle börjat som maskiningenjör men bytte dagen innan skolan började :)
Jag tycker matten var rätt tuff, som civilare är det mer matte. Men det är inte värre än att man löser det.

Numera är civil 2 år längre än högskole, dvs 5 år.

Jag pluggar själv civilingenjörsprogramet i kemiteknik.
Är inne på mitt andra år nu, så matten börjar ta slut.
Visst, den är jävlig o många som får omtentor, men det går absolut att ta sig igenom. Jag gled igenom matten på gymnasiet(A-E), men hade det betydligt tuffare på universitetet.

Angående civil- kontra högskoleingenjör: civilingenjörer har en något högre ingångslön, men eftersom utbildningen är längre jämnar det ändå ut sig.
Om du är osäker så tycker jag att du ska börja på ett högskoleingenjörsprogram. Oftast går det att läsa till 2 år när man är klar och då ta ut sin master/civilingenjörsexamen. Att däremot byta från civilingenjör till högskole efter säg 1-2 år är oftast mycket krångligare.

Jag gled igenom matten på gymnasiet(A-E), men hade det betydligt tuffare på universitetet.

Vill minnas att Bosse sa något i stil med: "Nu börjar matematiken. Allt ni gjort tidigare är räkning..." :hihi

Vill minnas att Bosse sa något i stil med: "Nu börjar matematiken. Allt ni gjort tidigare är räkning..." :hihi
Word, som dom säger :fakta

På gymnasiet var det bara att traggla massa tal, rakt upp å ner. Nu på högskolan ska man förstå skiten med, bevis och satser. Håller på med matematisk analys just nu, fyfan, det är en heeeel del att hålla reda på :näsblod

Har läst Civ-ing i maskinteknik i luleå och börjar bli klar. (gör exjobb nu). Du behöver nog inte vara orolig för matten, den tar man sig igenom på envishet och lite vilja så go for it. Säger som min gamla chef, ska man lix plugga så är det lika bra o löpa hela linan ut. (dvs civ-ing)

Vad har man för ingångslön som civ-ing då?

Min kompis blev klar förra året som högskoleingenjör och på sitt nya jobb i Lund (pendlar från Hbg) fick han bara 23tusen i ingångslön.
Hur lönt har det varit att ha pluggat med goa studieskulder då?

Det är alltid pengarna som räknas i slutändan.

Civilingenjör är ju 1½ år längre än högskoleingenjör. Känner du att du orkar med den tiden tycker jag du ska satsa på det.
Jag är själv byggingenjör (3år) och det passade mig bra. Jag skulle börjat som maskiningenjör men bytte dagen innan skolan började :)
Jag tycker matten var rätt tuff, som civilare är det mer matte. Men det är inte värre än att man löser det.

En fråga riktad mer till dig då, från mig, du får gärna svara i pm om du känner för det.
Vart pluggade du till byggingenjör, vad kan du söka för jobb med den utbildningen, var den svår, var krävdes av dig sedan tidigare, kan man kombinera utbildningen med deltidsjobb etc?
Om jag inte minns fel så finns det en byggingenjörs-linje på västra mälardalens högskola och jag är grymt sugen på att plugga MEN måste samtidigt kunna jobba minst 100h i månaden. Nu har jag inga problem att köra skiten ur mig, men måste man plugga 12h per dag så är det genast ett problem :(

För övrigt så pluggar en kompis till mig till högskoleingenjör på Chalmers men jag tror han är inne på 4:e eller 5:e året och blir klar nu i vår. Har de längre utbildning där, eller har han bara "omplanerat" sin kursplan tills sin fördel månntro?
Så, nu ska jag inte stjäla mer tråd!

Min kompis blev klar förra året som högskoleingenjör och på sitt nya jobb i Lund (pendlar från Hbg) fick han bara 23tusen i ingångslön.

Enligt "Sveriges Ingenjörer" ska man som högskoleingenjör kräva minst 26100 i ingångslön (2008), civilarna ligger drygt 1000kr upp..
De som läser väg/järnväg på LTH har säkert ett betydligt bättre förhandlingsläge än "husbyggarna", åtminstone med dagens konjunktur..

Att välja mellan civil- eller högskoleingenjör är som att välja mellan tung mc och moppe :D

Är inne på mitt fjärde år på KTH teknisk fysik. Har exjobb till hösten. Visst jag har inget privatliv utan pluggar hela tiden oftast 7 dagar i veckan :huvet Förrutom då jag hänger här med alla übersköna människor :yoparty

Last edited:
Arbetsmöjligheter:
Läste en rapport senast idag från Unionen att de förutspår stor brist på högskoleingenjörer om 3 år, alltså lagom till högkonjukturen kommit igång.

Vad du skall välja att läsa är väl mest beroende på vad du vill jobba med i framtiden!

Att välja mellan civil- eller högskoleingenjör är som att välja mellan tung mc och moppe :D

En högskoleingenjör har en akademisk yrkesutbildning, "civilare" är teoretiker.. Om du "kliver av hästen" för ett ögonblick och tittar på arbetsmarknaden, kanske sturskheten sätter sig i halsen..

Lyssna inte på Mathias84. Läser man teknisk fysik är man inte som alla andra ;-)
Maskin är väl bra, fördelen är att det är en bred utbildning. Nackdelen är att det är en bred utbildning.

Lyssna inte på Mathias84. Läser man teknisk fysik är man inte som alla andra ;-)
Maskin är väl bra, fördelen är att det är en bred utbildning. Nackdelen är att det är en bred utbildning.

Det har du helt rätt i :D Jag är inte normal för fem öre, jag hänger ju här med er :tungan

En högskoleingenjör har en akademisk yrkesutbildning, "civilare" är teoretiker.. Om du "kliver av hästen" för ett ögonblick och tittar på arbetsmarknaden, kanske sturskheten sätter sig i halsen..

Sorry det var inte meningen att den skulle ta så hårt, skämta bara :krama

Last edited:
wannagofast skrev:

Det där stämmer ju iofs inte alls. Civilingenjör är lika mycket yrkesförberedande som högskoleingenjör.
Möjligheterna att forska/doktorera är större om du har civilingenjörsexamen.

Det finns förstås teoretiska program också, dom heter naturvetarprogram.
Här på UU finns t.ex. NV inom kemi, fysik, matte, etc.
Man kan ta både kandidat- och masterexamen (HI, CI).

Lug skrev:
Vill minnas att Bosse sa något i stil med: "Nu börjar matematiken. Allt ni gjort tidigare är räkning..."

Hehe, ja han har ju en fömåga att kläcka ur sig en del roligheter ibland :D

Jo där sa du något.. De civ-ing som jag känner tjänar knappt mer än vad jag tjänade på verkstadsjobb MEN, man ska ju jobba många år och chansen till mer ombytliga jobb är mycket större, man är mer eftertraktad på arbetsmarknaden samt chansen till advancering finns..

Löneutveckling civilingenjör:

Jag gick ut -97. Ingångslön 16000. (=uselt)

Nu tjänar jag NOLL (=riktigt uselt)

Dont do it.

Jo där sa du något.. De civ-ing som jag känner tjänar knappt mer än vad jag tjänade på verkstadsjobb MEN, man ska ju jobba många år och chansen till mer ombytliga jobb är mycket större, man är mer eftertraktad på arbetsmarknaden samt chansen till advancering finns..
Om det bara handlar om stålar, ska man inte lägga tid på universitet.. Det finns gott om "sjuka jobb" därute..
Har en polare som gör 80000 svenska/mån på att slakta får i Norge.. Känner människor som rengör/murar ugnar i Norrland för en ansenlig penning..
Frågan är dock hur länge de orkar, hur stor livskvaliteten är..

Jag vill kunna åka hem efter arbetsdagens slut, full av energi och längtan till min familj.. Känslan av att ha skapat något betydelsefullt, känns förbannat angeläget..

Men som sagt, var och en till sitt :)

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back