plugg plugg plugg... och sen ska man plugga på högskola.

Finns en projektkurs som går ut på att du och några till ska ta fram en produkt, från skiss till verklig produkt.
En sån kurs hade vi i Luleå också. "Luftmotorkursen" kallades den. Man delades in i olika lag och skulle konstruera en motor som drevs på lufttryck. Sedan skulle man tävla mot varann i olika grenar i slutet av kursen. Utan tvekan det roligaste jag gjort i en skola. :mattias Vårt lag vann huvudmomentet dessutom. :yoparty

En sån kurs hade vi i Luleå också. "Luftmotorkursen" kallades den. Man delades in i olika lag och skulle konstruera en motor som drevs på lufttryck. Sedan skulle man tävla mot varann i olika grenar i slutet av kursen. Utan tvekan det roligaste jag gjort i en skola. :mattias Vårt lag vann huvudmomentet dessutom. :yoparty

Dvs ni skulle utnyttja naturliga variationer i lufttrycket för att driva en motor typ tempskillnader ala sterling eller?:va

Först: lyssna inte på vad andra tycker om och tänker om vad du vill bli ( nu menar jag föräldrar och kompisar och inte folket här som bara försöker hjälpa) hade jag gjort det hade jag inte gått sjöbefälsutbildning nu. Och jag tycker att du ska göra som min pappa ville att jag skulle göra nämligen söka maskinteknik på Chalmers och sen "sno" kurser ifrån tekniskdesign. På så sätt så får du nästan en examen i tekniskdesign utan att ha gått linjen..

Men här verkar det som det finns folk med koll :)

Vi som inte har den blekaste aning vad vi ska söka vidare till. Finns det någon bra sida med översikt över utbildningar?

Har kommit så långt att jag kommit fram till att jag gillar matte, fysik och teknik iaf :gnissla

Pluggade på KTH förut, är ett ganska skönt alternativ. Ungefär som på gymnasietiden, mycket klassundervisning, mycket ledigt. Inte så ansträngande.

Men det viktigaste är att man gör det man vill, hela utbildningen blir bättre isf.

Jag har inte läst alla förslag, men den utbildningen jag går, byggingenjör, finns på ett par 3 ställen till i sverige, minst.

KTH är ju ett av dom, vi har en tjej som kommer byta ifrån KTH efter jul hit upp till oss i Östersund. För att dom har för stora klasser där nere. Vi är 8 i min årskull. Det gynnar oss kraftigt, mycket mer tid på oss med föreläsare.

Dom företag som vi har pratat med skiter fullständigt i om det står KTH eller MIUN på examensbeviset. Det är samma utbildning för dom. Och det är det, en kille flyttade till Göteborg o läste resterande 2åren där, han sa till o med attd et var lättare där nere.

Så lås inte fast dig på utbildningar på KTH och dom andra stora universiteten, det kan vara lägre krav på andra ställen utan att för den delen vara en sämre utbildning.

Men här verkar det som det finns folk med koll :)

Vi som inte har den blekaste aning vad vi ska söka vidare till. Finns det någon bra sida med översikt över utbildningar?

Har kommit så långt att jag kommit fram till att jag gillar matte, fysik och teknik iaf :gnissla
Då ska du gå maskin civ.ing. :fakta I Luleå är det som krav att man ska läsa matte, 1,2,3 och M (M= matte maskin). Sedan Fysik 1,2,3. Sedan är hållfasthetslära och maskinelement mm. som är obligatoriskt.

Alla skolor har en katalog man kan kolla i. Vet inte om man ringer och beställer eller om det går att beställa via nätet. :va

Till trådstartaren:

Du går möjligtvis inte Industriell Design på Polhem eller?
Tyckte mig känna igen upplägget från min gymnasietid.

2,0 är riktigt svårt att uppnå då det kräver att man i princip maxar alla delar utom orden där man har över 30 vilket är en väldigt svår uppgift om man inte har stor talang.QUOTE]

När min förra kille ville plugga juridik och var lite orolig då hans betyg låg precis runt intagningskraven. Så för att vara extra säker på att komma in skrev HP provet våren 05 så fick han "bara" 1,5.
Men i och med att han hade jobbat i över 5 år fick han tillgodoräkna dessa yrkesår och fick då 0,5 till i poäng till på HP.
Full pott alltså! Så han kom in utan några problem som helst
på Juristutbildningen på Uppsala Universitet hösten 05 :)
Jag vet inte hur det funkar nu, men jag är ganska säker på att de fortfarande har det systemet! Så man kan faktiskt tjäna på att ha jobbat innan man börjar plugga..
Dessutom kan du ta ett högre studielån om du haft en högre inkomst under din arbetstid. :tummenupp

2,0 är riktigt svårt att uppnå då det kräver att man i princip maxar alla delar utom orden där man har över 30 vilket är en väldigt svår uppgift om man inte har stor talang.QUOTE]

När min förra kille ville plugga juridik och var lite orolig då hans betyg låg precis runt intagningskraven. Så för att vara extra säker på att komma in skrev HP provet våren 05 så fick han "bara" 1,5.
Men i och med att han hade jobbat i över 5 år fick han tillgodoräkna dessa yrkesår och fick då 0,5 till i poäng till på HP.
Full pott alltså! Så han kom in utan några problem som helst
på Juristutbildningen på Uppsala Universitet hösten 05 :)
Jag vet inte hur det funkar nu, men jag är ganska säker på att de fortfarande har det systemet! Så man kan faktiskt tjäna på att ha jobbat innan man börjar plugga..
Dessutom kan du ta ett högre studielån om du haft en högre inkomst under din arbetstid. :tummenupp
Det är borttaget och dessutom hamnade de som sökte med arbetslivserfarenhet i en annan kvot vid intagningen med just sådana som hade de där +0.5 om jag inte minns fel, så det gav lixom inte så mycket plus ändå.

På gymnasiet har man nästan 20 olika betyg på olika kurser och dessa löper över 3 års tid. Så om man var lite skoltrött, men inte helt bakom :) så har man goda chanser på HP. Men man måste förbereda sig om man menar allvar med provet. :rolleyes:
Min motivation under gymnasiet var nära nollsträcket. Språkundervisningen var fortfarande intressant men lejonparten av övrig undervisning var jag redan mer eller mindre bekant med. Maximal frånvaro och maximala provresultat i alla ämnen bortsett från matematiken renderade ett snitt på runt 14 för min del. Skrev högskoleprovet och fick 1.3. Nu andra gången på vårkanten 1.7. Vilket jag är nöjd med trots att 10/22 på NOG-delen inte är något att skryta om. :ståpid

Nej men det var väl inte frågan heller. 2,0 är riktigt svårt att uppnå då det kräver att man i princip maxar alla delar utom orden där man har över 30 vilket är en väldigt svår uppgift om man inte har stor talang.

Men om du tittar på antagningstatistiken så har ett flertal utbildningar 20,0 i BG medan det räcker med 1,6-1,8 på HP för att bli antagen. Många andra utbildningar med BG över 19 har inte mer än 1,4 i HP.

Att nå dessa poäng är betydligt lättare än att ha +19 från gymnasiet.....
Fast nu är du väl ändå lite fel ute..:

Skillnaden mellan BG och HP förklaras av att det a) råder en betygsinflation och b) krävs lite mer innanför pannbenet för att skriva ett bra högskoleprov. Bondlogik says: HÖGRE antagningskrav betyder att FLER personer matchar kravprofilen, LÄGRE antagningskrav betyder att FÄRRE personer matchar kravprofilen. Bondlogik also says: Inget fall är det andra likt.

Pluggade på KTH förut, är ett ganska skönt alternativ. Ungefär som på gymnasietiden, mycket klassundervisning, mycket ledigt. Inte så ansträngande.

Men det viktigaste är att man gör det man vill, hela utbildningen blir bättre isf.

Det där beror nog på vad man läser för program på KTH.... :rolleyes:

Oj va mycket svar jag har fått:)

tack alla.

Först: lyssna inte på vad andra tycker om och tänker om vad du vill bli ( nu menar jag föräldrar och kompisar och inte folket här som bara försöker hjälpa) hade jag gjort det hade jag inte gått sjöbefälsutbildning nu. Och jag tycker att du ska göra som min pappa ville att jag skulle göra nämligen söka maskinteknik på Chalmers och sen "sno" kurser ifrån tekniskdesign. På så sätt så får du nästan en examen i tekniskdesign utan att ha gått linjen..

Tack för tipset.

MER SÅNAHÄR TIPS. tack:)

Till trådstartaren:

Du går möjligtvis inte Industriell Design på Polhem eller?
Tyckte mig känna igen upplägget från min gymnasietid.

jo. jag bor i torslanda oxå:D
gammal elev? när gick du ut? vart i torslanda bor du?

Jag har inte läst alla förslag, men den utbildningen jag går, byggingenjör, finns på ett par 3 ställen till i sverige, minst.

KTH är ju ett av dom, vi har en tjej som kommer byta ifrån KTH efter jul hit upp till oss i Östersund. För att dom har för stora klasser där nere. Vi är 8 i min årskull. Det gynnar oss kraftigt, mycket mer tid på oss med föreläsare.

Dom företag som vi har pratat med skiter fullständigt i om det står KTH eller MIUN på examensbeviset. Det är samma utbildning för dom. Och det är det, en kille flyttade till Göteborg o läste resterande 2åren där, han sa till o med attd et var lättare där nere.

Så lås inte fast dig på utbildningar på KTH och dom andra stora universiteten, det kan vara lägre krav på andra ställen utan att för den delen vara en sämre utbildning.

Det är just detta som jag hade velat ha svar på nu för tillfället. Vad finns det för andra alternativ till just chalmers kth och lund?

Intagningsbiten känns kristallklar nu. jag har fått grepp om vilka vägar man kan gå.

Och som sagt. jag är inte den som faller för grupptryck i sådanahär frågor. även om det kanske låter så i mina formuleringar. Det är så att jag själv har böjrat tänka om. saker förändras, även vårt intresse.

Nästa steg jag hade velat ha hjälp med nu är olika alternativ på utbildningar. Ex alternativ som fredrik (hulster) nämnde ovanför.

Olika skolor osv.

Trevliga ställen ute i världen att läsa masteråren på uppskattas oxå:)

Jag tror ni har fått en ganska bra uppfattning om vad jag vill göra. Så sätt igång. Skölj över mej med tips och alternativ på olika utbildningar, kurslval och skolor:)

Du kan ju alltid plugga teknisk design i Sydney eller nåt annat ballt place

Designskolan ligger ute vid härliga bondi beach och jag garanterar en kul tid :)

Vissa skolor har ju utbyte med andra! Kolla upp vilka som byter med vem?

Vissa skolor har ju utbyte med andra! Kolla upp vilka som byter med vem?

på de utbildningar med 3 kandidatår och 2 master kan man läsa de sista 2 masteråren vart som helst om jag fattat saken rätt.

dock är det inget jag är jättesugen på. men min engelska hade behövt det, därför funderar jag lite smått.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti