plugg plugg plugg... och sen ska man plugga på högskola.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Ja...

Man går massa år i skolan och man gör sina val. Man väljer gymnasium. Detta val har jag blivit sjukt nöjd med. Jag läser en teknikutbildning som är spetsad med ett antal designkurser. Jag har även riktat in mig på design och valt bort matte D, E och fysik B. vilket jag ångrar som fan.

Men iaf. framtiden håller på att krypa sej allt närmare och jag har börjat fundera på vad jag vill göra med mitt liv. Plugga vidare är något jag måste göra för att bli nåt. Och det är jag beredd att göra till 100%. Men jag vet inte riktigt med vad.

Jag går som sagt en Tekisk designutbildning på gymnasiet. Jag tycker det är sjukt kul. Jag har tidigare vart hundra procent säker på att jag vill bli arkitekt. Och därmed plugga på antingen chalmer KTH eller LTH. Men med betyg på nästan 20,0 är den vägen bara att glömma. Dock tar samtliga skolor in hälften av eleverna mha arkitektprovet. Dock vet jag inte om jag kommer in med det heller, eller framförallt om jag orkar söka år ut och år in och sammtidigt gå å knega på nåt sketet jobb jag inte vill hålla på med.

DÄRFÖR har jag börjat tänka om. Och det finns tekniskt basår på både chalmers och KTH (finns säkert på fler ställen oxå) och jag har inga problem att fixa kurserna heller så det är inga problem.

Men sen står man där igen. Vart fan skall jag söka in? Jag har kollat runt och det finns en del program jag känner skulle vara jäkligt schysta.

T.ex.
Arkitektur och teknik - Chalmers (dock för höga betyg i dagsläget)
Design och Produktframtagning - KTH (förmodligen för höga betyg där med)
Materialdesign - KTH (som jag klarar mig med hästlängder på mina betyg)
Maskinteknik med teknisk design - LTH (vet icke vart betygen ligger på den)

Syftet med denna tråd är att jag skulle vilja ha en verklig bild av utbildningarna från riktiga människor. inga kryddade historier från mutade elever som finns i alla kataloger och på hemsidor. så finns det någon som suttit i samma sits som jag så får ni gärna hojta till och dela med dig av dina erfarenheter.

Även andra förslag mottages gärna. och som ni ser är det någon form av design eller produktutveckling jag vill pyssla med. dock gör det ingenting om det drar sig mer mot konstruktionshåller, detta är snarare positivt.

Hur det funkar och hur enkelt det är att läsa upp betyg hade inte vart fel om någon kunde förklara oxå.

Jag hoppas inte det blev för rörigt.

Tackar på förhand
MVH Linus

Hej! Kul att du är målinriktad!:tummenupp
Om du vill bli arkitekt, så är det också det du ska satsa på. Håll inte på att kompromissa dina drömmar, blir bara fel.
Visst är det svårt att komman in på arkitekt, min bästa kompis pluggar det andra året på KTH och kom in på sina arbetsprover,
och även dessa är svåra. Hon hade sökt 4 ggr innan hon kom in! :näsblod
Så om du inte kommer in direkt efter gymnasiet ska du inte bli ledsen. De flesta som kommer in på arbetsproverna har läst förberedande utbildningar i 1 eller 2 år innan de kom in.
Mycket vanligt.
Finns många grundläggande design-kurser och program och skulle rekommendera dig attt gå
"Form & Design" 60 hp på Högskolan i Kalmar.
Har själv gått den, hösten 2001 och var asnöjd då det ger en bred och grundläggande utbildning. I Hällefors finns också något sådant likande. Beckamans har kvälls och dag-kurser och det finns en rad privata dyra skolor också, Berghs tex.
Industriell design kan man också plugga, har kompisar i Lund som gör det och de är nöjda.
Så gå kurser innan du gör arkitektproverna, de är mycket krävande och därför måste du vara väl förberedd. Gå gärna någon kroki-kurs
(naken modellmålning) för att få upp skisstekniken. :tuttar
Annars kan man söka sig till en byggnadsingenjör-utbildning, har en polare som har pluggat det för länge sedan i Växjö och jobbar nu nere i Afrika och bossar och bygger FN-camps och har det gött! :D
Finns massa alternativa vägar att gå för att komma in i branschen.
Lycka till killen! :tummenupp

Last edited:
Jag tycker också att du skall hålla dig fast vid din dröm, du kommer bara att ångra dig annars.....

Jag ville bli läkare och kom in i Ungern, slet som ett djur skrev HP och överförde till Sverige. Jobbigt men definitivt värt det.

Mitt råd hade varit att läsa Komvux/Basår för att få behörigheten och sen träna högskoleprov till förbannelse. Arkitekt krävde HT08 1,7 på HP för att komma in vilket är långt ifrån en omöjlighet om du är skärpt och tränar målmedvetet. Jag höjde mig från 92 till 104 genom en veckas pluggande på gamla prov.

Jag tycker också att du skall hålla dig fast vid din dröm, du kommer bara att ångra dig annars.....

Mitt råd hade varit att läsa Komvux/Basår för att få behörigheten och sen träna högskoleprov till förbannelse.

Finns faktiskt kurser man kan gå inför att göra HP. Nu när du ändå går i gymnasiet och har allting "färsk" så skulle jag rekommendera dig som Boris här att skriva HP. Börja redan nu till våren och gör det varje år, du kommer höja dig garanterat. Svårt första gångerna men sen får du kläm på det hela.
Arbetsproverna är då mycket roligare att göra så ta extra bildlektioner nu i gymnasiet.

Hej! Kul att du är målinriktad!:tummenupp
Om du vill bli arkitekt, så är det också det du ska satsa på. Håll inte på att kompromissa dina drömmar, blir bara fel.
Visst är det svårt att komman in på arkitekt, min bästa kompis pluggar det andra året på KTH och kom in på sina arbetsprover,
och även dessa är svåra. Hon hade sökt 4 ggr innan hon kom in! :näsblod
Så om du inte kommer in direkt efter gymnasiet ska du inte bli ledsen. De flesta som kommer in på arbetsproverna har läst förberedande utbildningar i 1 eller 2 år innan de kom in.
Mycket vanligt.
Finns många grundläggande design-kurser och program och skulle rekommendera dig attt gå
"Form & Design" 60 hp på Högskolan i Kalmar.
Har själv gått den, hösten 2001 och var asnöjd då det ger en bred och grundläggande utbildning. I Hällefors finns också något sådant likande. Beckamans har kvälls och dag-kurser och det finns en rad privata dyra skolor också, Berghs tex.
Industriell design kan man också plugga, har kompisar i Lund som gör det och de är nöjda.
Så gå kurser innan du gör arkitektproverna, de är mycket krävande och därför måste du vara väl förberedd. Gå gärna någon kroki-kurs
(naken modellmålning) för att få upp skisstekniken. :tuttar
Annars kan man söka sig till en byggnadsingenjör-utbildning, har en polare som har pluggat det för länge sedan i Växjö och jobbar nu nere i Afrika och bossar och bygger FN-camps och har det gött! :D
Finns massa alternativa vägar att gå för att komma in i branschen.
Lycka till killen! :tummenupp

jag känner till typ allt du nämner och det är väl nåt sånt. och det är inte det att jag vill kompromissa mina drömmar. utan just att mitt intresse har förändrats.

min linje på gymnasiet är som sagt ganska inriktigad på design. vi har tecknat sjukt mkt påklätt kroki och diverse fattigmanskroki med händer och annat trevligt som modeller i en tidigare kurs.

nu läser jag dock the real shit och vi har kört sjukt mkt kroki. naken kroki alltså.

denna kursen får mej mer och mer att tänka om. ena min hjärnhalva börjar ta över och vill tala om hur saker och ting håller bäst istället för att tala om hur den ser fräckast ut. därav min funderare vad gäller spårval.

det som gör att jag håller mig kvar är att jag vet att när jag klar slipper jag dessa jävla teckningsuppgifter och måleritekniker som jag just nu tycker är sjukt tråkiga men jag känner att jag måste ta mej igenom...

fidu i hällefors har jag oxå funderat på både en och femton gånger.

men som sagt. jag vet inte riktigt. jag behöver mer grund att stå på...

tack för ditt svar:)

Jag ville bli läkare och kom in i Ungern, slet som ett djur skrev HP och överförde till Sverige. Jobbigt men definitivt värt det.

Mitt råd hade varit att läsa Komvux/Basår för att få behörigheten och sen träna högskoleprov till förbannelse. Arkitekt krävde HT08 1,7 på HP för att komma in vilket är långt ifrån en omöjlighet om du är skärpt och tränar målmedvetet. Jag höjde mig från 92 till 104 genom en veckas pluggande på gamla prov.

Finns faktiskt kurser man kan gå inför att göra HP. Nu när du ändå går i gymnasiet och har allting "färsk" så skulle jag rekommendera dig som Boris här att skriva HP. Börja redan nu till våren och gör det varje år, du kommer höja dig garanterat. Svårt första gångerna men sen får du kläm på det hela.
Arbetsproverna är då mycket roligare att göra så ta extra bildlektioner nu i gymnasiet.

visst fan. högskoleprovet har vi oxå. de va längesen jag funderade på det. tänkte anmäla mig och göra det nu i år mest för skoj skull men det rann ut i sanden och blev aldrig av.

du har inte lust att förklara lite om hur dom olika momenten går till?

tack för tipset

oj va illa jag skriver såhär in på kvällskvisten.

Edit: vart hittade du intagningsuppgifterna för 2008? ht08 va HPresultatet 1,9 på chalmers....

tjena va jag kommer få plugga:kryckor

Last edited:
visst fan. högskoleprovet har vi oxå. de va längesen jag funderade på det. tänkte anmäla mig och göra det nu i år mest för skoj skull men det rann ut i sanden och blev aldrig av.

tack för tipset

Edit: vart hittade du intagningsuppgifterna för 2008? ht08 va HPresultatet 1,9 på chalmers....

tjena va jag kommer få plugga:kryckor

HP är för många en betydligt enklare väg in på svåra utbildningar än betyg. Det är i mina ögon betydligt mer kunskap och jobb bakom ett 20,0 än 1,8 (som tar dig in på allt utom läkarprogrammet)

http://www.vhs.se/upload/antagning/statistik/NY/HT2008_antagna_urval2_lärosäte.pdf

Där återfinns den slutgiltiga antagningstatistiken för 2008.
Chalmers 1,7
KTH 1,7
LU 1,7

www.hpguiden.se
Betala inte för VIP utan ladda bara hem alla gamla prov som finns. Sätt dig och gör dem tills du kan göra dem i sömnen. Det är alltid samma typ av uppgifter det är bara text/siffror som ändras mellan åren. Stressa! Sätt klockan på 10min mindre än den verkliga provtiden så du lär dig att få upp tempot och när du därmed gör det skarpa provet kommer du att tycka det är gott om tid. De flesta som misslyckas gör det pga för lågt tempo och de hinner därmed inte alla uppgifter, själv tycker jag alla utom DTK har gott om tid.

Många förstör sitt resultat på ORD delen och den övas bäst genom http://www.ordprov.se/ samt givetvis mycket skönlitterär läsning.

fidu i hällefors har jag oxå funderat på både en och femton gånger.
jag behöver mer grund att stå på...

visst fan. högskoleprovet har vi oxå.

Min kompis som pluggar till arkitekt på KTH nu gick på Hällefors i ett år innan. Hon velade mycket innan, dels för att det ligger just i Hällefors :D men hon bestämde sig in i det sista och det var en av de bästa sakerna hon gjort. Sammanhållningen är tajt och man får vänner för livet när man pluggar där! Billligt att bo, bra lärare och man får en breeed grund att stå på!

HP är indelat i olika momnet om ordkunskap, läsförståelse, matematik, logik och engelsk läsförståelse.
Finns kort-versioner på nätet om man vill testa sig lite snabbt.
jag tycker det är asbra att du redan nu böjar spåna runt efter utbildningar så att du får ut så mycket så möjligt av studierna.
Många flummar omkring i 2 år kanske och tänk på att det är dyrt att plugga, så slösa inte på onödiga kurser.
jag skulle nästan rekommendera dig att jobba ett år och spara, spara pengar så att när du pluggar har extra cash, många av de som pluggar tvingas ha två jobb för att få det gå ihop, dvs: studierna + extra-knäck.
Det inverkar på ens studier, tyvärr.
Lycka till med allt! :)

Allmänt....

Många flummar omkring i 2 år kanske och tänk på att det är dyrt att plugga, så slösa inte på onödiga kurser.
! :)

:tummenupp
:va Har aldrig förstått poängen med att studera på högskola för att "alla andra gör det" om man inte läser till något som man verkligen vill bli :fakta och sålunda följer sitt hjärta.

Ser alltid studenter med näsan i en bok på tåget på väg hem :pannkyss och jag får rysningar när jag tänker tillbaka på ångesten inför slutprov etc :gnissla

Last edited:
Var inne i Lund förra veckan ock kollade på bland annat maskinteknik. Verkade bra. :)

Men sitter i precis samma sist, verkligheten börjar komma ikapp, snart dags att väja...

Jag gick också teknikprogram på gymnasiet med inriktning design/konstruktion. Valde bort lite tråkiga kurser och valde så många roliga som möjligt. En gång när det var fritt val så valde jag en maskinstyrningskurs men så fanns det för få lärare. :mad: Så valde ett par bildkurser istället. Det var roligt och det har man garanterat nytta av även som konstruktör. :)

Sen när gymnasiet var över så fortsatte jag med högskolan direkt efter eftersom jag visste att det inte skulle bli av om jag väl hade börjat jobba. Blev maskinteknik uppe i Luleå (LTU). Vissa perioder har det varit sjukt jobbigt, svårt att hitta motivation ibland när man läser en del kurser där inte ens lärarna kan förklara vad det är man räknar på eller kan förklara nyttan med det. Efter 2,5 år blev jag skoltrött på riktigt så tog studieuppehåll ett tag och jobbade ett halvår och efter det gick det bra att plugga igen. Men likadant där är att välja så intressanta kurser som möjligt... vinner man garanterat på i längden även fast kurserna inte riktigt har med varandra att göra. Läste först till civ. ing. men böt över högskoleingenjör eftersom det för mig kändes vettigare på många sätt. Man får tänka på att man inte kan vara fullt utbildad för ett visst jobb heller... men man får en bra grund att stå på.

Är just nu på sluttampen på exjobbet så är snart äntligen klar. Skulle jag börja plugga igen så skulle det garanterat bli i Luleå igen. Gillar miljön där och mentaliteten på folket, även för att jag lärt lite trevliga prickar där. Sen är det ju riktig vinter där så man kan åka hoj på isen. :yoparty

Gjorde HP en gång på kul. Efter en seriös insats landade jag på 0.8p. Wtf liksom.

Man kände sig nästan lite mongoloidförklarad efter det.

Gjorde HP en gång på kul. Efter en seriös insats landade jag på 0.8p. Wtf liksom.

Man kände sig nästan lite mongoloidförklarad efter det.
Nära snittet, vilket är lite sorgligt :hihi

Men att 2.0 på HP skulle vara mindre kunskapskrävande än 20.0 i betyg håller jag verkligen inte med om. Däremot är det en bra indikation på att man faktiskt klarar av sina studier.

Men att 2.0 på HP skulle vara mindre kunskapskrävande än 20.0 i betyg håller jag verkligen inte med om. Däremot är det en bra indikation på att man faktiskt klarar av sina studier.

Men jag hade helt ok betyg samt har tagit mig igenom x antal år på universitet osv. Tyckte ändå att HP var sinnessjukt svårt men det kanske inte var min grej helt enkelt. :)

Men jag hade helt ok betyg samt har tagit mig igenom x antal år på universitet osv. Tyckte ändå att HP var sinnessjukt svårt men det kanske inte var min grej helt enkelt. :)

Är man "stark" inom ämnen som svenska, matte och engelska så är HP helt rätt för en.
Hade en polare i gymnasiet som hade bra betyg, men inte MVG i alla ämnen, däremot var han en jäkel på sv, eng och matte och när han skrev det första gången i gymansiet fick han 1,8. :tuttar
Och då hade han inte förberett sig alls.. :gnissla
Så på ett vis kan HP vara "enklare", då det är ett prov.
På gymnasiet har man nästan 20 olika betyg på olika kurser och dessa löper över 3 års tid. Så om man var lite skoltrött, men inte helt bakom :) så har man goda chanser på HP. Men man måste förbereda sig om man menar allvar med provet. :rolleyes:

Nära snittet, vilket är lite sorgligt :hihi

Ett 20.0 betyg betyder att du FÖRMODLIGEN har större bredd på kunskaperna. Högskoleprovet handlar som sagt om att vara bra på vissa delar...

Pluggar 3e året på maskinteknik nere i Lund. Har precis valt inriktning mot teknisk logistik vilket passar mina intressen bättre. Har dock en massa polare som läser både teknisk design (TD) och produktutveckling (PU). TD är generellt en slappare inriktning, men du kommer sakna en del kurser (du ska ha ett visst antal poäng i olika skalor beroende på hur advancerad kursen är) för att kunna plocka ut en masterexamen enligt nya bolognaprocessen.
Många av mina kompisar resonerar även som så att de lätt hamnar mellan industridesignern och civilingenjören i ett företag, vilket kanske visserligen är målet inom utbildningen. En valbar väg är att då läsa PU och välja till några designkurser. Finns en projektkurs som går ut på att du och några till ska ta fram en produkt, från skiss till verklig produkt.

Intag på TD ligger här på ca 18-19, varierar lite år till år.

Är industridesgin något kanske?

Men att 2.0 på HP skulle vara mindre kunskapskrävande än 20.0 i betyg håller jag verkligen inte med om.

Nej men det var väl inte frågan heller. 2,0 är riktigt svårt att uppnå då det kräver att man i princip maxar alla delar utom orden där man har över 30 vilket är en väldigt svår uppgift om man inte har stor talang.

Men om du tittar på antagningstatistiken så har ett flertal utbildningar 20,0 i BG medan det räcker med 1,6-1,8 på HP för att bli antagen. Många andra utbildningar med BG över 19 har inte mer än 1,4 i HP.

Att nå dessa poäng är betydligt lättare än att ha +19 från gymnasiet.....

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra