Pludder

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Jag och en kompis har en ZX6R fd. b-racinghoj tillsammans som vi köpte för att lattja lite med på bana med. Problemet är att den pluddrar ibland (ganska ofta, faktiskt). Det känns ungefär som om den "fetar upp sig" när man motorbromsar eller släpper ner den på lägre varv när jag kört ett tag. Jag har provat att byta från kit-förgasarna till orginal, från Akrapovic´till orginal, bränslepump(har tillochmed kört med en pump från min volvo rallymotor), tändkablar(just nu Cheva), jag har byggt om flottörhusventilationen ett par gånger och kollat bränsletillförseln.

Bantillfällena är få, och jag börjar bli desperat efter en lösning på problemet. Snälla är det nån därute som kan hjälpa mig?!?

pilsner

Flottörnivån är en av orsakerna till att den bluddrar och går fett. Kraftiga inbromsningar påverkar knasarna genom G-kraften. Om det inte går att sänka flottörnivån eller lågfartsbestycka den eller trottelnåla så att den klarnar upp på låg och mellanvarv utan att påverka den normala körningen (full skaft) är kanske EFI den enda lösningen.

Tack för tipset andersbrink och Urban Tiger!
Vi har mekarkväll på torsdag, så jag tänker kolla det då.
jag har funderat på att montera en värmeavskiljningsplåt mellan motorn och förgasarna, kanske med en kylluftsslang dit. Du verkar kunna ha stött på det inom dragracingen andersbrink, -kan det hjälpa, tror du?
Fan, alltså jag tycker att nu när allt är orginal skulle det ju fungera! Det måste vara nåt fel som är trasigt som jag bara inte hittat.

Pro Stock hojarna i USA kör med specialgjutna kolfiberlådor (med stora friskluftintag från frontkåpan) som dom innesluter HELA förgasarna med.

Min hoj är portad (grottis tror jag) samt ombestyckad (såklart) och så tror jag boxen är utbytt oxå (kan jag se det på någe vis??).

Min pluddrar oxå ibland när man bromsar in och så lite när man ligger på jämn gas runt ca 3,5-4,5 tusen varv men blir värre och värre ju längre man fis åker. Men den sticker som satan på dom höga varven och nån varvstopp har jag inte märkt av.

Trodde tidigare att det var pga ljuddämparen (dålig ull) (se annan tråd) som den pluddrade men börjar nu förstå att det kan bero på trimmet. Problemet är att jag vet inte exakt vad som är gjort. :(

Kanske skulle ha slängt i ett kn-filter och ett helsystem för att allt ska harmonisera? :confused: Jag menar kedjan är aldrig starkare än den svagaste länken. :fakta

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back