Plockade bort tanken o hittade porr!

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Skulle skruva den kamkedje sträckaren o på min upptäcks färd mot den så konstaterade jag att...
Jaha det var därför det var sådant insugsljud:banana

Nu till min fråga hur mycket xtra gör detta egentligen i förhållande till slitage!

Bild 1 orginal insug motorn
Bild 2 insuget på SS toppen
Bild 3 spjäll o filter

Bifogat

• HPIM4111.jpg
    HPIM4111.jpg
    136 KB · Visningar: 293
  • HPIM4109.jpg
    HPIM4109.jpg
    79.9 KB · Visningar: 376
  • HPIM4106.jpg
    HPIM4106.jpg
    71.8 KB · Visningar: 258
Säg till när du vill ha den där portningen färdigställd...

Dr.Bike skrev:
2352441 Säg till när du vill ha den där portningen färdigställd...
Du tror nog tankate pojkarna vet vad de håller på med:D
E bytta tallrikar med i den...

Men fortfarande inget vettigt svar!

Last edited:
Lindén skrev:
2352491 Du tror nog tankate pojkarna vet vad de håller på med:D
E bytta tallrikar med i den...

Men fortfarande inget vettigt svar!

Jo de vet nog vad de gör, men tittar man noga så SER man ju oregelbundenheter. jag har högre krav än så när jag portar.
Sen ser jag områden som JAG iaf inte hade lämnat orörda.
Nog om det.
Hur mycket gör det?
Räkna med 10-12% mer effekt på en given setup utan att du ändrat annat än mappning för att matcha det nya flödet. Kanske 15% på en topp som är riktigt dålig från scratch.
Tillsammans med kammar osv så kanske du har 25-30% upp gentemot original effekten.
Nu talar jag alltså RIKTIGA hästar och inte dynojetpållar.
De flesta upplever redan FEM riktiga hästar som "wow" så ditt trim är nog väldigt mycket "wow" i jämförelse med original om det är rätt utfört.

Dr.Bike skrev:
2352558 Jo de vet nog vad de gör, men tittar man noga så SER man ju oregelbundenheter. jag har högre krav än så när jag portar.
Sen ser jag områden som JAG iaf inte hade lämnat orörda.
Nog om det.
Hur mycket gör det?
Räkna med 10-12% mer effekt på en given setup utan att du ändrat annat än mappning för att matcha det nya flödet. Kanske 15% på en topp som är riktigt dålig från scratch.
Tillsammans med kammar osv så kanske du har 25-30% upp gentemot original effekten.
Nu talar jag alltså RIKTIGA hästar och inte dynojetpållar.
De flesta upplever redan FEM riktiga hästar som "wow" så ditt trim är nog väldigt mycket "wow" i jämförelse med original om det är rätt utfört.

När fanken har du tid för mig och min prinsessa?! :tuttar :yoparty

-@

Jag tycker det är oförskämt att ens lämna ifrån sig en snik-trimmad topp utan att forma till insugsdelaren.

andersbrink skrev:
2352632 Jag tycker det är oförskämt att ens lämna ifrån sig en snik-trimmad topp utan att forma till insugsdelaren.

Det var oxå MIN första tanke...

Men då får någon utav er två ta o fixa henne!
Enl uppgift skall det vara en 125 på slangen på gammla bettan:)

Har numera konstaterat att det inte e något fel på sträckaren kanske en kolvring som spökar...låter antingen ifrån 3:an eller 4:an.
Nåja värre skrammel har jag hört bara o köra på gelleråsen o hålla tummarna o riva ner skiten helgen efter...

Tanken var att toppen skulle i då med!
Hur skall det se ut så får jag fixa det själv:mad:

Last edited:
Silverryggen skrev:
2354762 Du skulle ju göra det själv...?? :rolleyes:
GARANTI!:tungan
Men jag gör det mer än gärna sj....
Det enda problemet jag ser i portningen e att som de sade det e inte avdelat o inte riktigt jämt o fint!
Min tanke e att visst kan jag ge mig på skilje väggen nemas probs men med tanke på vad denna motor e byggt för kanske det e dumt!
Men om pojkarna tror sig här kunna mer än holländarna så ger jag gärna bort det så dem kan visa att de e bättre.
Skummt att man skall behöva betala 8000dollars för en topp o kammar när vi svenskar gör det bättre...
Bättre o främja den svenska marknaden än den utländska.

Lindén skrev:
Min tanke e att visst kan jag ge mig på skilje väggen nemas probs men med tanke på vad denna motor e byggt för kanske det e dumt!

Turbulens vill man ha om man är ute efter en energisnålare motor. En skarpare skiljevägg ger mindre tubulens och högre gashastighet på alla varvtal - det finns inga negativa effekter annat än bränsleekonomin. Att ytan på insuget är lite grovt är inget negativt, laminareffekten hjälper till att förflytta luften genom insuget.

Nu är det ju inte helt billigt att låta t.ex. Matte Bohlin (eller någon annan) jobba på en topp men resultatet blir iaf inte sämre. Jag jobbar bara med luft/olje och gamla w/c gixxrar då jag saknar specialvertyg för andra samt att fritiden värderas mer än pengar.

Lämar man toppen till större firmor får man räkna med att man är "bara en i mängden" som ska få toppen trimmad och man gör inte det lilla extra.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg