Plocka isär i "molekyler"

ravve

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Kawasaki ZX-10 -88
Tog körkortet i somras och köpte MC enligt signatur. Gillar att mecka men kan i princip inget om MC, har bara meckat lite bil. Det finns lite att fixa med och jag är lite sugen på att montera ner hela cykeln, rengöra, renovera, puttsa, gnida, smörja och lacka om.

Tanken är inte att montera ner motor i molekyler och renovera utan endast lyfta av och rengöra osv.

Blästra ram, sving, hjul, detaljer och pulverlacka hade varit trevligt.

Ger jag mig ut på hal is med mina tankar eller är detta ett utmärkt sätt att lära sig? Behöver jag ha tillgång till superspecialverktyg? Klarar man sig på golvet och en bänk i garaget eller måste man ha en mc-lyft för att orka?

Som ni märker så tar jag tacksamt emot alla typer av tips på hur jag ska gå tillväga.

Ska inte vara så stora problem.
En digitalkamera är inte fel att ha. Speciellt elsystemet kan man få "psyk-bryt" på när man ska sätta tillbaka.
Svingaxeln är en del som kan orsaka lite irritation om den suttit på plats i 20 år :D
En kompis som hjälper till att hålla i, är inte fel heller, den kan plötsligt bli lite instabil när man meckar itur den på mitten.

Är man lite mesig kan man använda en burk till varje del man plockar bort. Många skruvar blir det. Skriver man till och med på varje burk vad det är till blir det nästan osportsligt enkelt att montera ihop igen.

Tillgång till varmt vatten är inte dumt, både till händerna och alla prylar man plockar med. Så mycket trevligare att hålla det rent om kring sig.

Mats

En verkstadshandbok för hojen i fråga, vore det första jag skulle investera i. Det finns många delar på en hoj som skall monteras på speciella sätt och dras med kritiska moment. Annars är digitalkamera och tålamod de bästa verktygen.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år