Plocka bort framhjul utan depåstöd

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Måste plocka bort mitt framhjul, jag har inge tillgång till depåstöd fram och kan ej hänga hojen upp i taket. Vad finns det för fler möjligheter?

Är det säkert att placera gaffelbena på pallbockar för en kort stund?

Sätt fast ett par spännband på sidan i väggen, en på varje sida om hojen.
Ställ upp hojen på det bakre depåstödet och spänsast spännbanden i tilex. bakre fotpinnar, men ta det försiktigt så du inte spänner sönder dom. ta en vanlig garagedomkraft under hojen med en hadduk imellan kolla NOGA så du inte ställer den så du skadar något, mitt under skarven på grenröret brukar funka men kolla noga först.

Sen är det bara att höja, kolla så spännbanden inte blir för hårt spännd bara, dom är bara till för att hojen inte ska ramla i sidled...

Kan du inte palla upp under motorn, då med depåstöd bak? Så gjorde jag på min när jag skulle ha av bägge hjulen samtidigt, men jag har ram under min motor och det kanske inte du har?

Sätt fast ett par spännband på sidan i väggen, en på varje sida om hojen.
Ställ upp hojen på det bakre depåstödet och spänsast spännbanden i tilex. bakre fotpinnar, men ta det försiktigt så du inte spänner sönder dom. ta en vanlig garagedomkraft under hojen med en hadduk imellan kolla NOGA så du inte ställer den så du skadar något, mitt under skarven på grenröret brukar funka men kolla noga först.

Sen är det bara att höja, kolla så spännbanden inte blir för hårt spännd bara, dom är bara till för att hojen inte ska ramla i sidled...

Bra tips saknar tyvärr spännbanden :huvet Mitt grenrör går inte mitt under utan kollektorn är vid sidan, blir också lite problem men ska kolla om jag kan lyckas lyfta där.

Kan du inte palla upp under motorn, då med depåstöd bak? Så gjorde jag på min när jag skulle ha av bägge hjulen samtidigt, men jag har ram under min motor och det kanske inte du har?

Jag har ingen ram under min hoj, tråget är närmast vet ej om det är så smart att lyfta där?

Last edited:
Bra tips saknar tyvärr spännbanden :huvet

Jag har ingen ram under min hoj, tråget är närmast vet ej om det är så smart att lyfta där?

29:- på OKQ8 eller BILTEMA eller Mekonomen eller Statoil eller Swedol eller Byggmax eller, ja du fattar nog...

Det gör inte något om det inte blir helt i mitten om du använder spännband, den kan inte ramla. (med försiktighet på "kan")

Last edited:
Jag hade framhjulet uppe senast idag. Satte brädor under kröken på avgasröret,under motorn, fungerar utmärkt på min cbr 900.

Jag tog lite fyrkantsrör och ett par hjul och gjorde en framhjulslyft ... funkar skitbra.

pallbokar på fästena till fottpinnarna och en garagedomkraft under motor:tummenupp

funkat för mig i 4 år innan biltema fick sina depå stöd.
å de kostar inte onödigt mkt heller.:Bugar

Jag har köpt dessa på Bil-buttericks Lyftögla
Fäst dem i taket sen är det bara att ta några spännband
du kan om du vill lyfta upp hela hojen till takhöjd så slipper man böja sig :D

Last edited:
vissa påstår att deras stöd gått sönder men vet ej, ställ den på stödet, ta en domkraft och hissa upp den på lämligt ställe framför stödets punkt.. en pallbock går ju oså om du sätter den säkert. har gjort så för bakhjulet nån gång och satt domkraften bak vid svingen typ.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back