Plenum, övertryck & wastegate...

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/"Brumma"
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Tänkte höra med er kunniga inom (turbo och) wastegate. Jag har ett litet problem som ni kanske kan hjälpa mig med.

För att rädda mitt plenum från att explodera vid baktändning behöver jag en lösning på att släppa ut övertrycket från plenumet. Det jag funderar på är att installera en wastegate på plenumet. Frågan är om det finns någon wastegate som kan släppa ut luften tillräckligt snabbt.

Tilläggas ska kanske att det inte är en turbomotor utan en standard Suzuki GSXR-600 som drivs med etanol. Plenumet är egentillverkat med variabla insugslängder och på plenumet sitter det en restriktor på 19mm (pga regler).

Några erfarenheter, idéer?
 
Sprängbleck

Vanligt på kompressoraplikationer

Tunn plåtbit som skruvas i en hållare

Antar att man får göra praktiska prover för att se vart spräng gränsen ligger
 
Sprängbleck

Vanligt på kompressoraplikationer

Tunn plåtbit som skruvas i en hållare

Antar att man får göra praktiska prover för att se vart spräng gränsen ligger

Tänkte just skriva detsamma, sitter även på vevhusluckorna på marindieslar.

/J
 
En variant av sprängbleck som är "flergångs" kan man fixa genom att göra ena gaveln på plenumet lös. Sedan sätter man fast den fjäderbelastad så den kan röra sig vid ev tryckspik. Alternativet blir en lucka om det inte passar med en gavellösning naturligtvis.

Då kan man välja hårdhet på fjädrarna efter när man vill att de ska släppa tryck. I ditt fall mjuka eftersom du inte har någon överladdning.
 
Biltema har justerbara dumpventiler, kan det fungera för dig:confused:
Finns ju fler som säljer dessa ventiler också men biltema har nog hemma på hyllan.
Fungerar i alla fall med dumpventil på kompressormatade hojjar.

/R
 
Låter som ett formula student bygge. Vi på Chalmers tog upp ett 15mm hål i plenumet och gjorde en egen ställbar fjäderbelastad ventil. Har funkat bra på våra kompressormatade motorer som baktänder en hel del ibland. Lycka till!:tummenupp
 
Eller kanske en "pop off" ventil. Dvs en bygel med styrning i mitten som sitter över ett koniskt hål emellan dem sätter man en ventil och en fjäder. plomberade sådana kör man med i indy car tror jag för att hindra överladd.
Kör du med vacum i plenumet så skulle du kunna komma undan med låga fjädertryck

varför ska nån posta samma sak som jag samma minut!!
 
Last edited:
Du har alltid undertryck i plenumet, eller hur? Då kan ett par stora reed-ventiler funka
 
Eller skitstolsavlufftningsklocka (avlopp vacumkolocka) som ja faktist körde med på xr turbon från början fast motsatt väg då!! Svagt fjäderbelastad,, Den flödar bra 70mm.. Gör inte som jag bara körde begangnad Sniff sniff:rolleyes:
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top