Plastskiva bakom bakre kassett (cykel)

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
Tjoho!

Jag klurar på om det är nån som vet huruvida den lilla plastskivan som sitter mellan kransarna och ekrarna har nån livsviktig funktion förutom att möjligen säkra kedjan från att falla över största kransen?
Den är ju onödig vikt och inte minst så vibrerar den och ger ett lite irriterande ljud... :)
Är en MTB det gäller om det nu skulle ha nån inverkan :banana

Hjälp mig, jag vill slita bort den! :D

Bryt bort den du, kedjan ska inte kunna "hoppa" inåt om växlarna är rätt justerade.

Däremot kan plastskivan kila fast sig mellan ekrar och krans och rycka sönder bakväxeln i värsta fall.

Sweet! Då ryker skiten snabbare än kvickt!
För allt är banne mig väljusterat och top notch! :banana
Ska bara hålla det så också... :D

verkar vara allmän praxis att slänga den. Även på diverse gör-det-själv videos på tuben... Min mtb kom utan.

Ja ja, tackar för alla svar. Den KOMMER åka bort! :D
Har bara inte hunnit gå ner i cykelrummet och fixa det, sitter faktiskt och pluggar! (Har redan hunnit kolla på helgens säsongspremiär och surfat SH dessutom.... :gnissla )

Fasen vad jag har irriterat mig på den där skivan varje gång jag har tvättat cykeln. Med hjälp av SH:s cykelexperter så ryker den nu. :tummenupp

Hmm... Ja kanske det kanske... Siktar in mig på en vattenflaskhållare i kolfiber också så varför inte passa på :)

Kolfiberhållare beställt! :yoparty

Kolfiber är A och O på en fin cykel :p
Jag kanske missade, men vad är det för cykel du köpt? IoM att du är inne på viktbesparing låter det onekligen som en racer :p

Last edited:
Ah OK, själv kör jag en Scott Cyclocross comp, dock så har vänstra växelreglaget gått sönder så jag har bara stora klingen fram nu, perfekt orsak till att träna benstyrka i backarna ;).
Lagom att cykla till och från jobbet med också, 3km enkel resa så det blir 12km per dag, tar 30-40min totalt beroende på vind.

Plastskiva

Enda hjulet som faktiskt skivan fyllde en funktion på var det ursprungliga crossmax. Ryck bort som sagt. Satsa på ett par bättre hjul så får du en betydligt roligare cykel.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back