Plastskiva bakom bakre kassett (cykel)

Enda hjulet som faktiskt skivan fyllde en funktion på var det ursprungliga crossmax. Ryck bort som sagt. Satsa på ett par bättre hjul så får du en betydligt roligare cykel.

Har hört det från fler håll men på vilket vis? Blir sen när csn inte betalar mitt uppehälle :)

Ah OK, själv kör jag en Scott Cyclocross comp, dock så har vänstra växelreglaget gått sönder så jag har bara stora klingen fram nu, perfekt orsak till att träna benstyrka i backarna ;).
Lagom att cykla till och från jobbet med också, 3km enkel resa så det blir 12km per dag, tar 30-40min totalt beroende på vind.

Eller hur? Hejdå knän och noll verkan på träningen!:dummer

Man ska köra med hög kadens (95-100) för att Maximalt syresätta (VO2MAX) samt hålla sig skadefri. Att trampa på tungt är ren och skär idioti, tyvärr.:fakta
Det bara sliter sönder leder och muskulatur.

Jag tränar på elitnivå och snittar aldrig under 30 km/h över 10-15 mil.
-MED 95-100 i kadens.
Laga reglaget! Reservdelar hittar du billigt här: www.chainreactioncycles.com

Eller hur? Hejdå knän och noll verkan på träningen!:dummer

Man ska köra med hög kadens (95-100) för att Maximalt syresätta (VO2MAX) samt hålla sig skadefri. Att trampa på tungt är ren och skär idioti, tyvärr.:fakta
Det bara sliter sönder leder och muskulatur.

Jag tränar på elitnivå och snittar aldrig under 30 km/h över 10-15 mil.
-MED 95-100 i kadens.
Laga reglaget! Reservdelar hittar du billigt här: www.chainreactioncycles.com

Beror väl på vilken "typ" av styrka/muskler man vill bygga upp, för inte skiljer sig benmuskulaturen från kroppens övriga.
Det finns gott om folk som garanterat har större o kraftigare benmuskler än du, men troligen skulle dom inte klara att hänga på dig i 10 minuter ens.

Råkade dra av kedjan på min MTB förra sommaren. Pratade då med ngn cykelnisse att det inte alls bara var att slänga på ny kedja. Tydligen måste jag byta kransarna också? Är det verkligen korrekt känns lite overkill på en 9år gammal MTB.

Råkade dra av kedjan på min MTB förra sommaren. Pratade då med ngn cykelnisse att det inte alls bara var att slänga på ny kedja. Tydligen måste jag byta kransarna också? Är det verkligen korrekt känns lite overkill på en 9år gammal MTB.

Ja, du måste byta kedja och krans samtidigt, dom nöter in sig mot varandra, men är skiten 9 år så lär det vara dags att byta kransarna hur som helst.

Cyklar du aldrig på den?

GuW just nu står den i källaren, tog den till stan förra året, då hade cykeln stått stilla i ca 4år. Har inte funnits ngn anledning att cykla när jag haft bil och bott ute i skogen (Värmdö). Jag har även en cyclepro fr2 heldämpad som jag kanske använt 1/2 sommar pga bakdämpen, helt värdelöst att cykla för motion när det känns som om cykeln viker sig under en när man ställer sig upp... Kan man ersätta en bakdämpare med en fast stång? På den cykeln fungerar iaf kedjan..

GuW just nu står den i källaren, tog den till stan förra året, då hade cykeln stått stilla i ca 4år. Har inte funnits ngn anledning att cykla när jag haft bil och bott ute i skogen (Värmdö). Jag har även en cyclepro fr2 heldämpad som jag kanske använt 1/2 sommar pga bakdämpen, helt värdelöst att cykla för motion när det känns som om cykeln viker sig under en när man ställer sig upp... Kan man ersätta en bakdämpare med en fast stång? På den cykeln fungerar iaf kedjan..

Jorå, du kan ersätta dämparen, det blir inte optimalt, men det blir bättre än en svampig fjädring.

Man behöver byta kedja/krans en gång om året om man cyklar MYCKET vartannat/vart tredje är rätt normalt, en del klarar sig längre än så.

Avgörande är hur man sköter cykeln och hur man cyklar, givetvis är det bra att hålla rent och smörja ofta och man ska inte cykla enbart på mellanklingan fram och växla mellan dom tre tyngsta bak (väldigt vanligt)

Jag rekomenderar att man cyklar mycket på största framklingan, då använder man dom större dreven bak mera och kedjan ligger an på fler kuggar hela tiden.

I skogen abvänder man hela spannet av växlar så där löser det sig.

Beror väl på vilken "typ" av styrka/muskler man vill bygga upp, för inte skiljer sig benmuskulaturen från kroppens övriga.
Det finns gott om folk som garanterat har större o kraftigare benmuskler än du, men troligen skulle dom inte klara att hänga på dig i 10 minuter ens.

Ja det finns massor med människor som har större benmuskler än jag och också de som spurtar ifrån mig alla dagar i veckan. Skillnaden är att jag är långdistansare och oftast bygger min vetskap på egna erfarenheter men även mina kollegors i både ultratriathlonsammanhang och randonneur/audaxcykling.
När vi drar iväg blir spurtarna kvar i förra veckan.

Knäna är inte byggda för att konstant belastas hårt och om man gör det så sliter man sönder senorna svårare än så är det inte. Det går inte fortare att cykla för att man lägger i en tyngre växel, i längden är det tvärtom och i det riktigt långa loppet sätter du dig inte på en cykel igen pga trasiga knän.

Last edited:
Knäna är inte byggda för att konstant belastas hårt och om man gör det så sliter man sönder senorna svårare än så är det inte. Det går inte fortare att cykla för att man lägger i en tyngre växel, i längden är det tvärtom och i det riktigt långa loppet sätter du dig inte på en cykel igen pga trasiga knän.

Rekomendationerna har varierat mellan åren, men man ska hålla rätt hög kadens (antal "nedtramp) per minut för att orka längre.

Man kan träna upp uthålligheten mer än styrkan så det tar längre tid att dra på sig mjölksyra om man pinnar på som fan än om man segtrampar.

Själv har jag INGEN kondition och kör gärna 52/11 med ett pedalvarv som liknar slowmotion. :hihi
Då kan jag hiva på fläsket bakom varje tramptag istället.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman