Plastning av portar, skulle detta hålla?

Bearing skrev:
Utvidgningskoefficienten verkar inte passa till aluminium. Pastan har 4,5 * 10^-6 / °F medan aluminium har ca 13 * 10^-6 / °F. Kanske var det Boris Jr menade.

Här är en tabel med värden för olika metaller: http://www.handyharmancanada.com/TheBrazingBook/comparis.htm

Devcon F har 29 [(in.)/(in). x °F)] x 10(-6) vad det nu blir i millimeter och Devcon F2 har 50 [(in.) / (in) x °F)] x 10(-6). Nån som orkar räkna om det - eller är det Inch i Bearing's exempel?

andersbrink skrev:
Devcon F har 29 [(in.)/(in). x °F)] x 10(-6) vad det nu blir i millimeter och Devcon F2 har 50 [(in.) / (in) x °F)] x 10(-6). Nån som orkar räkna om det - eller är det Inch i Bearing's exempel?
Inc/inc = mm/mm = 1 så det behöver inte vara med egentligen, det är alltså samma enhet.

Edit: De ämnen du skriver om här har ju långt ifrån aluminiums värmeutvidgningskoefficient, så det kanske inte är så viktigt att det är samma? Kanske är andra saker som gör att det hålls fast bra?

Last edited:
Bearing skrev:
Utvidgningskoefficienten verkar inte passa till aluminium. Pastan har 4,5 * 10^-6 / °F medan aluminium har ca 13 * 10^-6 / °F. Kanske var det Boris Jr menade.

Här är en tabel med värden för olika metaller: http://www.handyharmancanada.com/TheBrazingBook/comparis.htm

Utvidgningstempen är jag inte direkt oroad över utan mest att det är en keram som har kass flexural strength jämfört med Devcon och andra portningspastor, jag tror att produkten blir för spröd för att palla med differensen i temperaturutvidgning i kombination med motorns vibrationer.

Fast vad vet jag?

Någon annan får gärna testa det i sina toppar men mina är för dyrbara :tungan

Last edited:
Aha! Både Devcon F och F2 blir mjukare av värme, förmodligen är det den egenskapen, dvs epoxyn, som gör att de överlever temperaturcykler - förutsatt att det sitter förankrat på ett bra sätt. Men vad vet man - jag bara tror. Splash Zone (som Apelgren säljer) blir hårdare men har ett fiberliknande material som håller ihop rätt bra. Iofs det spricker nästan alltid mer eller mindre, men sitter oftast kvar.

Devcon F2 (den flytande) är trevlig att jobba med på pilliga ställen. Devcon F har ungefär samma konsistens som JB-Weld (röd/svarta tuberna). Splash Zone är ungefär som att hålla på med modellera, skitenkelt att applicera. Dock bör arbetsstycket hålla en temperatur på ca 25 grader, då blir Splash varken för kladdig eller för hårdjobbad.

Bearing skrev:
Inc/inc = mm/mm = 1 så det behöver inte vara med egentligen, det är alltså samma enhet.

Edit: De ämnen du skriver om här har ju långt ifrån aluminiums värmeutvidgningskoefficient, så det kanske inte är så viktigt att det är samma? Kanske är andra saker som gör att det hålls fast bra?

Boris JR skrev:
Utvidgningstempen är jag inte direkt oroad över utan mest att det är en keram som har kass flexural strength jämfört med Devcon och andra portningspastor, jag tror att produkten blir för spröd för att palla med differensen i temperaturutvidgning i kombination med motorns vibrationer.

Fast vad vet jag?

Någon annan får gärna testa det i sina toppar men mina är för dyrbara :tungan

Intressant.

Då kommer nästa fråga till auditoriumet:

Har någon varit med om att en hel kaka, eller större bitar därav lossnat, och om så, vilka ev skador ställde det till med?
Eller är det kanske så att det är relativt ofarligt? Kanske bitarna pulveriseras och blåser ut genom avgasporten utan att skada något?

Det finns ett par uppenbara issues med att kladda plast på aluminium i en avgasport.

1) Utvidgningskoefficienten hos plasten och hos aluminium. Tabellvärdena beskriver utvidgningen hos en provbit med jämn temperatur och den har värmts upp sakta. Plasten har taskig värmeledning. När den värms snabbt på ena ytan så transporteras inte värmen in i materialet särskilt fort. Det uppstår kraftiga spänningar strax under ytan eftersom den stora delen av plasten vill bibehålla sin form (eftersom den inte ännu blivit uppvärmd) och ytskiktet på plasten vill expandera. Krafterna som uppstår är mycket stora och bestäms i storlek av materialets E-modul. Materialet i ytan får dislokationer och krackelerar förr eller senare.
När väl plasten är genomvarm (obs temperaturen kommer alltid att variera inom plastdetaljen pga ojämn värmetillförsel och värmetransport in till aluminiumtoppen) så har vi gränsskiktet mot toppen. Man plastar sannolikt inte en sprillans ny topp och därför är rengöringen av toppen kritisk. Det finns alltid porer i gjuten metall. Man kan blaska och tvätta bra länge utan att få bort olja/sot/förbränningsprodukter som finns i dessa håligheter. Det verkar ju vara en bra ide´ att glasblästra, men man stänger då till många porer och vissa av dessa öppnar sig igen av ångtrycket när toppen blir varm. Svårt att veta vad som händer med bindningen mellan plast/aluminium då. Med olika värmeutvidgning har vi redan från början skjuvkrafter som verkar i gränsskiktet mellan metall/plast.

2) Plast är en CH-produkt, precis som bensin och precis som avgaser. Alla vet ju från kemin att "lika löser lika" och att alla kemiska förlopp går snabbare ju varmare det är. Härdplaster är inte 100% inerta, men om de löses upp, blir sköra eller på annnat sätt ändrar sina egenskaper är svårt att säga. En sak är dock säker. Plasten har komponerats för att vara just stark och temperaturokänslig. Dessa egenskaper kommer INTE att förbättras om man utsätter plasten för miljön i en avgasport.
Jag skulle inte ha satt plast i min motor, men prova gärna :o) Det kan vara kul och få veta hur länge det håller ...
:)

Tjena ELWE!
Folk smetar ju redan plast i sina portar. Företrädesvis insugsportar, och det håller.

För det mesta.

Och det är såvitt jag kunnat följa upp ovanligt med större skador.
Iaf om underarbete osv gjorts rätt. Men visst spricker det med tiden, och t.om faller av perifera bitar.
Jag frågade bl.a A.Brink här om det kan vara bränslet som påverkar plasten i kombination med värmen... Och f-n vet vad vissa leverantörer har i sitt bränsle. Säkerligen är vanlig handelsbensin slasktratt för diverse obskyra produkter, om än i mycket liten mängd.
Alkylatbensinerna likaså, innehåller mysko grejer.
Detta med mer eller mindre medvetna tillsatser som sprit, metanol, nitrometan, blyersättning, oktanbooster osv... gör nog livert tufft för dessa "rotfyllningar" i toppen...
Så det är ju ingen nyhet detta, och härdplastprodukter såsom "Splash Zone, JB-weld, m.fl" är ju redan beprövade. Nu söker trådskaparen (och många med honom) flera gångbara varianter.

Dr.Bike skrev:
Tjena ELWE!
Folk smetar ju redan plast i sina portar. Företrädesvis insugsportar, och det håller.

För det mesta.

Och det är såvitt jag kunnat följa upp ovanligt med större skador.
Iaf om underarbete osv gjorts rätt. Men visst spricker det med tiden, och t.om faller av perifera bitar.
Jag frågade bl.a A.Brink här om det kan vara bränslet som påverkar plasten i kombination med värmen... Och f-n vet vad vissa leverantörer har i sitt bränsle. Säkerligen är vanlig handelsbensin slasktratt för diverse obskyra produkter, om än i mycket liten mängd.
Alkylatbensinerna likaså, innehåller mysko grejer.
Detta med mer eller mindre medvetna tillsatser som sprit, metanol, nitrometan, blyersättning, oktanbooster osv... gör nog livert tufft för dessa "rotfyllningar" i toppen...
Så det är ju ingen nyhet detta, och härdplastprodukter såsom "Splash Zone, JB-weld, m.fl" är ju redan beprövade. Nu söker trådskaparen (och många med honom) flera gångbara varianter.

Nja ... portar ska väl göras STÖRRE. inte plastas igen :D
Skulle jag behöva fylla igen någonstans så finns bara svets i min sinnevärld.

elwe skrev:
Nja ... portar ska väl göras STÖRRE. inte plastas igen :D
Skulle jag behöva fylla igen någonstans så finns bara svets i min sinnevärld.

Du ska då alltid vara så ordentlig!!
Tjena. Nu är jag i södern igen.
Kommer ner till er med hojen så fort det blir läge att ta den ner hit!
Ett par vänner köpte hus häromdan i Borrby, så det lär bli lite åka därnnere!

Dr.Bike skrev:
Du ska då alltid vara så ordentlig!!
Tjena. Nu är jag i södern igen.
Kommer ner till er med hojen så fort det blir läge att ta den ner hit!
Ett par vänner köpte hus häromdan i Borrby, så det lär bli lite åka därnnere!

Har de köpt huset av den där knarkaren som hela byn spöade?? :)

elwe skrev:
Man får välan fråga :lol

Har kollat nu. Det var det inte.

I övrigt verkar bitarna falla på plats, och nu har jag "allt" utom just trimkammar, så det blir till att lämna på svets, omslipning och härdning.

Får väl passa på tills nästa gång jag ska hemöver, för då skall även ett GÄNG toppar på glasblästring av kanaler.

Tackar alla som hittils ställt up med antingen material, eller upplysningar som lett till att jag kommit åt att skaffa grejor.

Dr.Bike skrev:
Har kollat nu. Det var det inte.

I övrigt verkar bitarna falla på plats, och nu har jag "allt" utom just trimkammar, så det blir till att lämna på svets, omslipning och härdning.

Får väl passa på tills nästa gång jag ska hemöver, för då skall även ett GÄNG toppar på glasblästring av kanaler.

Tackar alla som hittils ställt up med antingen material, eller upplysningar som lett till att jag kommit åt att skaffa grejor.

Vet du duration, lyfthöjder å sånt?
Har du tillgång till induktionshärdning? Andra gången man genomhärdar (eller bara sätthärdar) löper man annars en ganska stor risk att det blir skevt.
Funderat på termisk påläggning av hårdmetall? Eller NEDOX?
Jo, jag vet .. jag är en j-a pessimist, men jag började som mekanisk optimist :)

elwe skrev:
Vet du duration, lyfthöjder å sånt?
Har du tillgång till induktionshärdning? Andra gången man genomhärdar (eller bara sätthärdar) löper man annars en ganska stor risk att det blir skevt.
Funderat på termisk påläggning av hårdmetall? Eller NEDOX?
Jo, jag vet .. jag är en j-a pessimist, men jag började som mekanisk optimist :)

Det blir jonniterhärdning, troligen i en induktionsugn ja.
Var lugn o högvördade pessimist!
Deta har gjorts otaliga gånger!
Me visst: oturen kan man ALLTID lita på!

(man avhärdar den först, så det blir ju som en ny bit vettu, sen börjar man ju processen från början)
Materialpåläggningen på loberna vet jag inte vad den heter, men är nån slags "flambränningsprocess" med metallpulver som sprutas på.

Dr.Bike skrev:
Det blir jonniterhärdning, troligen i en induktionsugn ja.
Var lugn o högvördade pessimist!
Deta har gjorts otaliga gånger!
Me visst: oturen kan man ALLTID lita på!

(man avhärdar den först, så det blir ju som en ny bit vettu, sen börjar man ju processen från början)
Materialpåläggningen på loberna vet jag inte vad den heter, men är nån slags "flambränningsprocess" med metallpulver som sprutas på.

Jo, det är en av metoderna för termisk påläggning.
Induktionsugn? Hmmmm ... när man induktionshärdar så har man en slinga (koppar) dom ligger runt det man villhärda, kör in en väldigt hög frekvens, ytterskiktets atomer blir då väldigt oroliga och värmer detaljen.
Det tar bara ca 20 s att värma en kamaxel. Sedan kyler man och anlöper sedan i en ugn för att dämpa martensitens sprödhet

elwe skrev:
Jo, det är en av metoderna för termisk påläggning.
Induktionsugn? Hmmmm ... när man induktionshärdar så har man en slinga (koppar) dom ligger runt det man villhärda, kör in en väldigt hög frekvens, ytterskiktets atomer blir då väldigt oroliga och värmer detaljen.
Det tar bara ca 20 s att värma en kamaxel. Sedan kyler man och anlöper sedan i en ugn för att dämpa martensitens sprödhet

Kalle på det. Då är det en annan metod för det tar timmavis med tid.
Kanske vi ska gå över i kamaxeltråden? Eller en ny, materialtråd?

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8