Plastning av portar, skulle detta hålla?

Det där är nog något som Anders Brink kan svara på. Alla vi amatörportkladdare är nog nyfikna....Per

Rent tekniskt verkar det ju helrätt.
Sen kanske det blir väldigt sprött osv.
Men har detta medel de egenskaper som krävs så är det ju "toppen" (obs lustighet!) :)

Särskilt som ELFA´s lager ligger några hundra meter från mitt jobb!

sandstream skrev:
Jobbar du i gamla IBM-fabriken?

Inte riktigt. Men det är där ELFA har sitt lager!

Flummo skrev:
Vad väntar du på? Gå dit och begär varuprov! :tummenupp (Går det så går det...)

Jag satt och funderade på om det inte skulle gå att motivera ett inköp för chefen... "ehhh joo, du förstår... det är en del heta komponenter här på systemet jag håller på med och..." :rolleyes:

Dr.Bike skrev:
Rent tekniskt verkar det ju helrätt.
Sen kanske det blir väldigt sprött osv.
Men har detta medel de egenskaper som krävs så är det ju "toppen" (obs lustighet!) :)

Särskilt som ELFA´s lager ligger några hundra meter från mitt jobb!

Om du köper en hink och provar så bjuder jag på öl nästa gång vi träffas :)

Dr.Bike skrev:
Låter rimligt! ;)

Gäller detta erbjudande oavset hur testen faller ut?

Ja det gör det, du kan ju rimligen inte bli belastad för provresultatet. :D

per7 skrev:
Det där är nog något som Anders Brink kan svara på. Alla vi amatörportkladdare är nog nyfikna....Per

I avgasporten tänker jag inte lägga något som ens hypotetiskt skulle kunna lossna iom att jag numera kör turbo på mina hojar. Uppsvetsning får duga för mig.

<edit> F.ö. så har en uppsvetsad avgasport inget att hämta i en turboapplikation utan det hjälper bara på en sug- och kompressor-motor.

andersbrink skrev:
I avgasporten tänker jag inte lägga något som ens hypotetiskt skulle kunna lossna iom att jag numera kör turbo på mina hojar. Uppsvetsning får duga för mig.

Är det någon skillnad om en plastning lossnar före eller efter cylindern? :va Ev lösa delar borde väl kunna ställa till lika mycket trassel ändå?

Hoztic skrev:
Är det någon skillnad om en plastning lossnar före eller efter cylindern? :va Ev lösa delar borde väl kunna ställa till lika mycket trassel ändå?

Om det lossnar bitar från avgasporten på en sugmotor gör det ju inte så mycket, däremot om det sitter ett ömtåligt turbinhjul på vägen ut...

andersbrink skrev:
Om det lossnar bitar från avgasporten på en sugmotor gör det ju inte så mycket, däremot om det sitter ett ömtåligt turbinhjul på vägen ut...

Jojo, den biten är jag med på :) Det jag menade var att det väl kan gå sönder saker i turbinen om det lossnar något från insuget och åker igenom cylindern och sen in i turbon också? Eller är det bara obetydliga sopor kvar efter att ha varit med om en förbränning i cyllen?

Hoztic skrev:
Jojo, den biten är jag med på :) Det jag menade var att det väl kan gå sönder saker i turbinen om det lossnar något från insuget och åker igenom cylindern och sen in i turbon också? Eller är det bara obetydliga sopor kvar efter att ha varit med om en förbränning i cyllen?

Lossnar det på insugssidan så måste ju grejerna leta sig igenom ventilerna för att komma ut på andra sidan,vilket kan bli "spännande"

Frågan är ju om den här massan expanderar och drar i hop sig på samma sätt som alu? Limmar den lika bra som JB-weld? JB-weld sägs ju oxå följa aluminiumets rörelser och sitter därför kvar. Fast jag minns inte var jag hört det, kanske på Motomans hemsida.
Per

Färnbo skrev:
Ja det gör det, du kan ju rimligen inte bli belastad för provresultatet. :D

Då får jag hitta på en god motivation...
Men A.Brink! :hördu Vad tror du ome´t? Kan det vara nåt?
Svårt att avgöra utan att testa förståss, och dess egenskaper står ju inte direkt listade. Kanske blir som maräng?

Nån annan får experimentera, det (att experimentera) kostar för mycket. Att svetsa avgasportar är enkelt. Att svetsa insugsportar är svårt. Dvs, plast i insuget och svets i avgasporten. Det får duga så, iaf för mig.

Ja fy för att experimentera... :lol

Det har väl du och jag gjort tillräckligt i våra dar antar jag.

Bara ordet experimentmotor får mig att få känslan: "Ännu en sommar åt pipan..."

andersbrink skrev:
Nån annan får experimentera, det (att experimentera) kostar för mycket. Att svetsa avgasportar är enkelt. Att svetsa insugsportar är svårt. Dvs, plast i insuget och svets i avgasporten. Det får duga så, iaf för mig.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt