Plasta med epoxi tips, erfarenheter?

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Hallå på er.
Det är så att jag ska plasta några kåpdelar till min hoj, och har spenderat många timmar med pluggarna(mallarna, och allt vad det heter).
Tänkte använda mig av epoxi och twillväv, då det är en del former osv.
Dock så slog det mig idag, hur jag ska lyckas med bakdelen, enklaste är nog att dela den i två under plastningsproceduren.
Men det jag undrar, hur får man ihop delarna sen igen? epoxi?
Vad bör man använda för spackel sedan? har för mig att det finns något man kan blanda i epoxi:t som får det att bli ett bra spackel?

ni som har erfarenheter inom det här får gärna delamed er, kom med ideer tips och tricks nu :)

tackar på förhand :Bugar

shoik skrev:
Nja vet inte om jag håller med dig om det, hittade inget direkt konkret.
om just hur det blir att "limma" ihop två delar med epoxi och väv.
Stod mest om att köp epoxi, och lite väv... :fakta....

de går alltid o få ihop men de bli ju stabilare i helhet.
man behöver ju inte limma ihop de utan epoxa/väva ihop det

Hmm.. gör en dubbelform av häcken. Nånstans på häcken, förslagsvis sidorna (vet inte hur din ser ut) gör du fläns av tex aluminuimtejp, plasta sen mot dom.
Borra sen hål för bultar/skruvar i flänsen när dom har härdat. Detta för att formarna inte ska kunna röra sej i sidled när du plastar.
Sen gjuter du, låter skiten härda, bort med bultarna och sen är det bara att slita isär....

Jag har inte fattat din fråga fel nu??

Gör formarna i flera delar, minst så du inte får negativa vinklar, vilket ju är ett krav.
gör en delaning av lera, men har du ingen erfarenhet av lera så tar det ett tag att få in tekniken.
om din fråga gäller att sammanfoga två delar i glasfiber som du gjort så är det inte så svårt, fixera och gjut på baksidan precis som du gjöt bitarna.
låt bitarna härda ut hyffsat innan, slipa helst upp en ny yta med grovt papper där du ska lägga "ihop" mattan.
spackla skarven på ovansidan med pp100 eller motsvarande.

fråga på bara.

mjukis skrev:
Hmm.. gör en dubbelform av häcken. Nånstans på häcken, förslagsvis sidorna (vet inte hur din ser ut) gör du fläns av tex aluminuimtejp, plasta sen mot dom.
Borra sen hål för bultar/skruvar i flänsen när dom har härdat. Detta för att formarna inte ska kunna röra sej i sidled när du plastar.
Sen gjuter du, låter skiten härda, bort med bultarna och sen är det bara att slita isär....

Jag har inte fattat din fråga fel nu??

Du missuppfattade nog, mig eller så skrev jag inte ut det.
Grejen är den att jag gör invändiga pluggar, men såg att jag fått svar längre ner i tråden

TACKAR SÅ MYCKET :Bugar

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back