Plast eller Aluminium Sliders

morris

Född naken
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
BRP sommar xr650R -01, Vinter Lynx Boondocker 800
Tänkte göra egna kraschpuckar. Vad blir bäst, att göra dom av plast eller aluminium. Jag har tillgång till båda materialen och svarv. Blir ju lite snyggare med aluminium, men är det bättre med plastvarianten? Har nån erfarenhet av båda eller synpukter på respektive val?? För/nackdelar?? Nåt annat att tänka på?
Ska sitta på gixxern min -98 750 :tummenupp

Det finns väl en anledning till att de man köper e i plast.
Om man gör den i alu håller den väl bättre vid upprepade vurpor :D men risken e nog större att du slår sönder fästena eller ännu värre det du vill skydda motorn/ramen

Lite grann det jag tänkte också.Dämpar väl lite i själva pucken om den är i plast. Men har sett att de små pojkarna i det stora landet i väst mest verkar köra med Alu. Fast de verkar mest bry sig om utseendet... Nån som har nå bilder på "använda" puckar/hojar.
Funderar också på vilken hårdhet bultarna ska ha, för mjuka och dom böjs, för hårda och dom går av!? Tips?

Mina yoshi puckar har enligt Boove 10.9 bultar.
Om du svarvar i nylonplast så gör en metallhylsa så du kan dra fast motorn med rätt moment.

Puckar i aluminium är väl lite posörvarning?

Puckar i aluminium är väl lite posörvarning? [/B][/QUOTE]

Jo! Det är lite gay oxå! Iofs kommer nog min hoj ändå inte att bli så gäjjig när den är klar, så jag kanske kommer undan... Men kanske bäst att inte chansa :D
Tror nog att det blir bäst i plast.

10.9! Fint med lite rena fakta och inga gissningar o dyl! Tackar! :bow
Det kanske blir för hårt med en 12.9 bult, och för mjukt med en 8.8. Så Ok, låter fint med 10.9. :tummenupp

Jo en hylsa måste det ju vara, det är ju givet. Få se om jag fixar puckarna i veckan... Får ta en tur till farsgubbens verkstad, ska svetsa en nippel i andra soppatanken oxå. Måste få ihop den snön smälter ju!! Snart daxs att köra :tummenupp

liten fråga... var hittar man bultar i olika hårdhet? viste inte äns att det fanns , men oj vad många ggr man önskar att man hadde en som var hårdare.... nån hemsida kanske?

Optimus Prime skrev:
liten fråga... var hittar man bultar i olika hårdhet? viste inte äns att det fanns , men oj vad många ggr man önskar att man hadde en som var hårdare.... nån hemsida kanske?

Besök din lokala järnhandlare dom borde ha.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph