Plasma-tv???

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Går i tankar att köpa en plasma-tv.
Men efter att ha läst, läst och åter läst om alla olika modeller vet jag varken ut eller in. ALLA verkar ju vara bäst.
Vad ska man tänka på när letar? Vad är bra och vad är inte bra? Vad är det som skilljer ett tex kontrastförhållande på 600:1 mot 1000:1??
Tips, råd och erfarenheter mottages gärna!

är sugen jag med.. men precis som du säger, alla verkar ju bäst!?! :confused:

tror jag går på den billigaste med flest funktioner heltenkelt..

Åk till butiken och kolla. Kontrast mm säger egentligen ingenting då samma kontrast ger olika bildkvalitet från olika tillverkare. Se till att du får en med inbyggd tv-tuner bara. Det brukar räcka. Men kolla i butik. Går inte att gå bara på tekniska data.
//B

bissmark skrev:
Går i tankar att köpa en plasma-tv.
Men efter att ha läst, läst och åter läst om alla olika modeller vet jag varken ut eller in. ALLA verkar ju vara bäst.
Vad ska man tänka på när letar? Vad är bra och vad är inte bra? Vad är det som skilljer ett tex kontrastförhållande på 600:1 mot 1000:1??
Tips, råd och erfarenheter mottages gärna!

Efter frenetiskt läsande på både prisjakt.nu och pricerunner har jag kommit till slutsatsen att denna:

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/tv/193872/details

verkar vara ett vettigt tjöp. Den kostar ingen förmögenhet och verkar ge en hel del för pengarna. Netonnet har ju en variant för 19990:- men den ska man tydligen undvika.

Netonnets TV: (undvik)

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/tv/220787/details

BillSkullman skrev:
Åk till butiken och kolla. Kontrast mm säger egentligen ingenting då samma kontrast ger olika bildkvalitet från olika tillverkare. Se till att du får en med inbyggd tv-tuner bara. Det brukar räcka. Men kolla i butik. Går inte att gå bara på tekniska data.
//B

nej givetvis ska man ju undvika tuner för att hålla kostnaden nere..

köper man plasma så har man antagligen redan VHS/DVD/AMP eller nåt och dom brukar ju ha tuner dom också.. har iallafall mitt..

Xakt, 99% av sveriges befolkning har väl en VHS Video. Och från typ när världen var svart vit så fans det tv tuner i VHS video

Kör själv via dvd/video men känns luffigt, lika bra att skaffa nåt bra på en gång. Jag skulle mycke hellre velat ha en me inbyggd tv-tuner.

En "riktig" tuner (separat eller inbyggd) är att rekommendera framför en VHS.
Dels har de en hel del inställningsmöjligheter (både ljud och bild), de har fler anslutningsmöjligheter (oftast komponent eller VGA) samt att man får text-tv.
En digitalmottagare ger oftast den bästa bilden.

själv kör jag allt genom digitalbox -> AMP -> TV för att få det bästa av både ljud och bild.. så vitt jag vet iallfall (är ingen expert).

TV högtalare och antennutingången används inte alls då jag tycker dom ger märkbart sämre kvalitet ljud/bild mässigt..

Vi köpte philips 42 tummare som SIBA hade ut för 30 lök för 3 månader sedan.
Kontrast 1000:1 (eller var det 1:1000) Kommer inte ihåg modellbeteckningen.
Skitsamma så är den kanon - inbyggda högtalare och tuner.
Rekommenderar plasma om du vill upp över 30 tum annars är nog lcd bättre ?

Min personliga åsikt är att man ska vänta ett litet tag till tills tekniken har hunnit ifatt tillverkningen. Du hittar ingen plasma under 60k-70k som är vettig, OM du vill ha bra bild även vid vanligt tv-tittande och inte bara vid dvd-tittande med komponent eller scart-rgb. Jag har varit sugen ett tag nu att köpa en plasma men efter att ha kollat på alla märken jag har haft möjlighet till så har jag bara funnit en enda som jag kunde tänka mig och det var en Panasonic (modellbeteckning kan jag inte i huvudet, har det uppskrivet nånstans dock) som kostade 74 900:-. En plasma för 25-35k i sverige skulle jag inte vilja betala mer än 10k för.
Så om du inte har jättebråttom skulle jag vänta ett tag och hålla ögonen öppna efter nya tekniker som kanske rasar in inom kort. Något som tillverkarna givetvis förnekar då de vill ta ut pengar för den gamla medans de kan skulle jag tro.

säger som jag alltid säger! köp inte plasma, köp LCD!!! dyrare men värt det...

Just nu har jag min dator kopplad via vanlig VGA-sladd och skärpan och färgerna är bättreän jag någonsin sätt på en TFT skärm...

Men vars läste jag att LCD är billigare upp till ett visst x antal tum tror det var, eller vi säger 40", sen blev plasman billigra ?????????? Men som sagt fråga inte mig......

Dee_cati skrev:
Min personliga åsikt är att man ska vänta ett litet tag till tills tekniken har hunnit ifatt tillverkningen. Du hittar ingen plasma under 60k-70k som är vettig, OM du vill ha bra bild även vid vanligt tv-tittande och inte bara vid dvd-tittande med komponent eller scart-rgb.
En normal plasma idag har inga problem att visa en tv-bild.
Problemet är att tv-bilden är för dålig för att visas upp på en stor bildyta.
Många jämför en 42" plasma med en 32" LCD och tycker att bilden ser sämre ut på plasman.
Det gör den, och kommer säkert alltid att göra, för att plasman visar upp samma bild på en större skärm. Ska man ha större bildyta så blir upplösningen (skärpan) vid tv-tittande sämre.
Det spelar egentligen ingen roll hur bra plasma du har vid vanligt tv-tittande.
Möjligen att de billigaste kan försämra bilden lite, det har jag inte så mycket koll på.
Men kan du få bra bild vid dvd-tittande så kan du, teoretiskt, få lika bra bild när du ser på tv. Men som sagt, ursprungssignalen sätter ofta begränsningen.

kajlyl skrev:
säger som jag alltid säger! köp inte plasma, köp LCD!!! dyrare men värt det...

Just nu har jag min dator kopplad via vanlig VGA-sladd och skärpan och färgerna är bättreän jag någonsin sätt på en TFT skärm...
Kan du inte säga varför man ska ha LCD istället för plasma?
Det är inte så trovärdigt om någon bara slänger ur sig att nånting är bättre än nåt annat utan att säga varför. :rolleyes:

Micke N skrev:
En normal plasma idag har inga problem att visa en tv-bild.
Problemet är att tv-bilden är för dålig för att visas upp på en stor bildyta.
Många jämför en 42" plasma med en 32" LCD och tycker att bilden ser sämre ut på plasman.
Det gör den, och kommer säkert alltid att göra, för att plasman visar upp samma bild på en större skärm. Ska man ha större bildyta så blir upplösningen (skärpan) vid tv-tittande sämre.
Det spelar egentligen ingen roll hur bra plasma du har vid vanligt tv-tittande.
Möjligen att de billigaste kan försämra bilden lite, det har jag inte så mycket koll på.
Men kan du få bra bild vid dvd-tittande så kan du, teoretiskt, få lika bra bild när du ser på tv. Men som sagt, ursprungssignalen sätter ofta begränsningen.

Som sagt, det beror på hur kräsen man är. Det samma gäller ju projektorer också, en projektor med högre upplösning ger ju bättre bild och en projektor med högre kontrastförhållanden är ju också bättre. Men jag tror med säkerhet att plasmatekniken kommer förbättras avsevärt inom kort, hur det ska gå till får du fråga nån som är mer insatt i tekniken.
Visst, en LCD upplever man som klart bättre bild men samtidigt är stor lcd-skärmar dyra och tekniken är även där rätt så ung. Eftersläpningar och lite väl sega gör att man får hålla sig hyffsat litet än så länge, inom rimliga pengar.
Jag kör med en vanlig 32" i vardagsrummet till tv-tittande och en projektor till film och jag tycker itne att det är värt allt mellan 20-70k för att få en 42-50" plasma när bilden inte är så avsevärt mycket bättre än en projektor för 20k. Men visst vore det kul med en sån leksak också, och tycker man att man kan betala det för en plasma som jag tycker är dålig så är det bara att köpa.
Men jag väntar gärna ett litet tag till och hoppas att det blir stor skillnad när ny teknik kommer i plasman.
Ska nån köpa så ska man inte gå efter specen, utan bara jämföra sida vid sida. Kanske ett tips: Är det inte billigare att köpa plasma i england?

jag säger som jag alltid säger, varför vill någon ha en fet tv då det är överlägset på alla sätt med projektorer? billigare, större, bättre. Ifall man nu inte är galen och har tänkt använda ljudet från tvn?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph