Plana toppen

andersbrink skrev:
Ventilkåpspackningen är ju gjord i ett plast/gummi-material och håller i minst 20 år - om du inte har sönder den med flit. Skippa den. Topplockspackningen ska du dock definitivt byta.

Om topplockspackningen har gått sönder finns det en anledning till att den har gått sönder - för den går inte sönder av sig självt, bara så där hux flux.

Enda anledningen till att topplockspackningen har gått är att toppen har varit för löst dragen (låter väldigt otroligt), att du har kört med lustgas eller turbo (inte heller troligt) eller att ditt topplock har blivit skevt (av någon anledning) och behöver planas.

Ni gör mig alla väldigt förvirrad här ju :(

Har jag skrivit att det är en 91a och att den gått i backen 2 ggr? och att tamefan allt annat har behövt bytas.. det kan väl aldrig vara fel att byta topplockspackningen jag märker väl rätt snart om det är vattenpumpstjosan som stuckit. Första gången hojen snodde allt vatten (dagen innan) blev oljan inte vit, vilket då verkstäderna jag snackade med sa att kullagret i vattenpumpen och axeln kunde gått. men eftersom oljan blev vit efter påfyllning så sa de sen att det med säkerhet är topplockspackningen som gått sönder. Slitage samt att när jag bytt andra packningar så hamnar det en större belastning på de som ej är bytta och lite skrangliga.

ventilkåpspackningen kommer jag nog få byta för när jag ska ta bort "locket" som tändhattarna sitter på så kommer den säkert sitta som berg. Vet bara hur förgasarbryggan satt fast..

Jag bör väl märka vid första starten och varmkörningen om jag lyckats reparera och inte lyckats med ventilsallad :confused:

/AC

Kom ihåg också att dra rätt moment och dra i en cirkel, dvs börja i mitten sen tar du dom så du går motsols. Som en ring.

Annchua skrev:
Ni gör mig alla väldigt förvirrad här ju :(

Har jag skrivit att det är en 91a och att den gått i backen 2 ggr? och att tamefan allt annat har behövt bytas.. det kan väl aldrig vara fel att byta topplockspackningen jag märker väl rätt snart om det är vattenpumpstjosan som stuckit. Första gången hojen snodde allt vatten (dagen innan) blev oljan inte vit, vilket då verkstäderna jag snackade med sa att kullagret i vattenpumpen och axeln kunde gått. men eftersom oljan blev vit efter påfyllning så sa de sen att det med säkerhet är topplockspackningen som gått sönder. Slitage samt att när jag bytt andra packningar så hamnar det en större belastning på de som ej är bytta och lite skrangliga.

ventilkåpspackningen kommer jag nog få byta för när jag ska ta bort "locket" som tändhattarna sitter på så kommer den säkert sitta som berg. Vet bara hur förgasarbryggan satt fast..

Jag bör väl märka vid första starten och varmkörningen om jag lyckats reparera och inte lyckats med ventilsallad :confused:

/AC
Ta't lugnt, det är bara svårt att ge råd över weben...
Topplockspackningar kan gå sönder, kanske inte för att du bytt andra packningar, låter lite hokuspokus. Topplockspackningar är ganska stabila saker jmf med andra packningar, men som sagt de kan gå sönder ändå.

Dock, lyfta toppen är inte lektion 1a i mekandets konst (men det är inte så svårt heller), det är i alla fall inget man gör bara för att kolla, om du fattar hur jag menar. Du bör alltså vara rätt "säker" på att det är det som är galet.

Nu vet jag inte så mycket om din hoj, och kan inte säga med säkerhet, men en vattenpump som skär brukar ge oväsen från sig, gnissla och bli varm. Jag vet inte var och hur den sitter, eller hur "erfaren" du är att höra såna ev. missljud. Det borde dock vara lättare att kolla pumpen än att lyfta toppen?

Jag har lite svårt att köpa att oljan inte skulle bli vit om vattnet gått igenom pumpen i stället för via en trasig topppackning, men har de en bra förklaring till det är det säkert så? Någon annan här som kanske kan bekräfta/förneka?

Ang. ventilkåpspackning, är du bara lite försiktig när du lyfter ventilkåpan, och pillar loss packningen sakta med mindre vass kniv eller liknande (så att du inte skär sönder packningen, så ska du nog klara dig. Jag lyfte ventilkåpan på min för inte så länge sen utan några som helst problem. Ett tips kan vara att ha lite packningsklister hemma, det hjälper dels till att täta, och när du sätter tillbaka ventilkåpan kan du "limma" fast packningen rätt, så minskar du risken för att den ska hamna snett. (Men inget packningsklister till topplockspackningen!!!)

Ventilsallad lär du inte råka ut för, det är om ventilstyrningarna är slitna som ventilerna inte sitter centrerade som gör det, har inte något med om du lyckats reparera eller inte. Det känsliga är om du får kamkedjan fel, alternativt får till fel ventilspel om du måste ställa om ventilerna (efter ev. planing), och som sagt att du drar alla bultar i den ordning som står i rephandboken, samt med det moment som står angivet.

Ta det bara kallt så går det bra! Men, det är ett relativt stort ingrepp att lyfta toppen, så var beredd på att det tar tid och är bängligt (och hör med någon om det inte kan vara vattenpumpen ändå, i mina ögon så är oljan vit för att det kommit vatten i den, inte för att det kommit dit via topppackningen, men ta en "second opinion" på det)
/Hasse

Att få till fel ventilspel är inte troligt om hon inte tar isär toppen i delar utan att hålla reda på hur alla ventiler och brickor satt.
Det ändras inte om man bara tar bort toppen komplett, däremot så finns ju möjligheten att lägga på kamkedjan fel och då är det krockelikrock, men sånt ställer man ju in rätt innan man river och sätter sedan ihop i samma läge.

Men det låter lite farligt detta, kanske bäst att ta hjälp av någon som kan, för som HansJ säger är det inte direkt som att byta nämnda ventilkåpspackning (som för övrigt håller bra om de är av gummi, säkert 20 år som nån skrev).

Låter som en svår operation att byta pumpsaken. :(
Jag har iofs haft missljud ifrån hojen ett tag ett tjutande ljud men detta har man bara hört vid varvning på tvåans växel, samt att man inte hör det själv när man kör. De verkstäder som jag pratat med sa som så att vattnet håller sig kvar om pumpen pajar, dock så cirkulerar det inte. Går topplockspackningen sönder eller om man har en spricka i motorn så sticker vattnet in i motorn och blandas med oljan = oljan blir vit. :(

Jag ska slå en pling till en kille idag och höra hans idé. Topplockspackningen är beställd nu och kommer på fredag. Om det är den som gått sönder ser man det då på den gamla? så jag inte byter i onödan.

Att det inte är ett kapitel i mekhandbok 1 det har jag förstått. Men det absolut första jag mekade med på min hoj var i förgasarna med insugsgummin och inställningar och när jag gjorde det visste jag inte ens hur man böt tändstift, drivpaket eller ens böt oljan..

Har man köpt en gammal skiten hoj som tyskarna säger är i bra kondition då får man räkna med sånt här. att det händer 1 dag efter att man satt ut hojen på annons det är en annan sak :(

Jag e lite orolig över momentdragningarna, men har med mig Verkstadsskisserna ut i garaget och momentnycklar finns. Får nog även be killen ha på sig sin integralhjälm så han inte får en momentnyckel i skallen om han tycker det är roligt. :arsele

Plana topplock

Annchua skrev:
Låter som en svår operation att byta pumpsaken. :(
Jag har iofs haft missljud ifrån hojen ett tag ett tjutande ljud men detta har man bara hört vid varvning på tvåans växel, samt att man inte hör det själv när man kör. De verkstäder som jag pratat med sa som så att vattnet håller sig kvar om pumpen pajar, dock så cirkulerar det inte. Går topplockspackningen sönder eller om man har en spricka i motorn så sticker vattnet in i motorn och blandas med oljan = oljan blir vit. :(

Jag ska slå en pling till en kille idag och höra hans idé. Topplockspackningen är beställd nu och kommer på fredag. Om det är den som gått sönder ser man det då på den gamla? så jag inte byter i onödan.

Att det inte är ett kapitel i mekhandbok 1 det har jag förstått. Men det absolut första jag mekade med på min hoj var i förgasarna med insugsgummin och inställningar och när jag gjorde det visste jag inte ens hur man böt tändstift, drivpaket eller ens böt oljan..

Har man köpt en gammal skiten hoj som tyskarna säger är i bra kondition då får man räkna med sånt här. att det händer 1 dag efter att man satt ut hojen på annons det är en annan sak :(

Jag e lite orolig över momentdragningarna, men har med mig Verkstadsskisserna ut i garaget och momentnycklar finns. Får nog även be killen ha på sig sin integralhjälm så han inte får en momentnyckel i skallen om han tycker det är roligt. :arsele

Tjena!
Jag planar topplock om du behöver hjälp
MVh
Roffe
www.vrm.se

Du ser direkt på den gammla var den är trasig, men du bör byta den i vilket fall när du väl rivit isär det hela, massor av rester från packningen kommer sitta på de båda ytorna, gör dem rent före bytet.
Momentdragningen är en lätt bit när du väl kommit så långt, du har ju anvisningar i vilken ordning du drar och hur mycket per gång (antar jag).
Se upp ordentligt så du ställer motorn rätt innan du tar av toppen, det är livsviktigt att vevaxel och kamaxel står i rätt läge och att de är kvar i det läget när du sätter ihop, annars kommer ventilerna öppna vid fel tillfällen och troligen krocka med kolvarna.
Ta reda på om det finns märken eller liknade du kan gå efter, annars får du nogrant måla dit egna märken, som regel är det då 1ans cylinder som ska stå i topp när du börjar riva..

Poacher skrev:
Du ser direkt på den gammla var den är trasig, men du bör byta den i vilket fall när du väl rivit isär det hela, massor av rester från packningen kommer sitta på de båda ytorna, gör dem rent före bytet.
Momentdragningen är en lätt bit när du väl kommit så långt, du har ju anvisningar i vilken ordning du drar och hur mycket per gång (antar jag).
Se upp ordentligt så du ställer motorn rätt innan du tar av toppen, det är livsviktigt att vevaxel och kamaxel står i rätt läge och att de är kvar i det läget när du sätter ihop, annars kommer ventilerna öppna vid fel tillfällen och troligen krocka med kolvarna.
Ta reda på om det finns märken eller liknade du kan gå efter, annars får du nogrant måla dit egna märken, som regel är det då 1ans cylinder som ska stå i topp när du börjar riva..

Det ska finnas istansade märken om jag fattat det hela rätt. Däremot står det ingenting om i vilken ordning skruvarna ska dras men momenten finns med.

Börjar ju bli lite rädd nu ju :-(

Man brukar korsdra dem med början i från de 4a innersta och sedan flytta ut mot sidorna så att säga, man drar i omgångar, har du inte exakt hur mycket du ska dra vid varje omgång så ta det åtminstonde lungt i början, det är inte bra om du drar en bult tokhårt direkt.
Dra kanske 3 omgångar eller nåt inanan du till sist drar till det moment det ska vara.

Pebl skrev:
Är du säker på att det är topplockspackningen som är kass för den delen?

Om symtomen är vatten i oljan kan det ju lika gärna vara vattenpumpsaxeln som läcker?

lr så har det gått hål i toppen som det gjorde på min, :huvet an por i toppen gick.. :mad: köpte ny motor...

Poacher skrev:
Man brukar korsdra dem med början i från de 4a innersta och sedan flytta ut mot sidorna så att säga, man drar i omgångar, har du inte exakt hur mycket du ska dra vid varje omgång så ta det åtminstonde lungt i början, det är inte bra om du drar en bult tokhårt direkt.
Dra kanske 3 omgångar eller nåt inanan du till sist drar till det moment det ska vara.

Du verkar ha riktigt bra koll? Du vill inte komma och bistå med hjälp och frustration över att tjejer inte kan meka? Vänta.. jag ska iofs visa att tjejer KAN meka :D

Funderar på att dra en mek kurs för tjejer som vill lära sig skruva...basic med verktygsval och hantering i början sen en hel del mekning....intresse ??

Om topplockpackningen går så kommer det väl bensin i vattnet i första hand.

Mina erfarenheter av trasiga topplockspackningar är att det börjar spruta vatten från där man fyller på.

/ Hannes

Det är klart att toppen kan vara trasig eller liknade, men vi behöver ju inte dra till med det värsta innan det ens är isär taget, vi snackar sen när grejorna har kollats upp.
Vanligt om toppackningen är trasig är ju avgaser i expansionskärlet.
Det räcker ju som sagt med att det läcker det måste ju inte stå som en fontän ur alla hål.

Annchua skrev:
1. Låter som en svår operation att byta pumpsaken. :(
2. Jag har iofs haft missljud ifrån hojen ett tag ett tjutande ljud men detta har man bara hört vid varvning på tvåans växel, samt att man inte hör det själv när man kör. De verkstäder som jag pratat med sa som så att vattnet håller sig kvar om pumpen pajar, dock så cirkulerar det inte. Går topplockspackningen sönder eller om man har en spricka i motorn så sticker vattnet in i motorn och blandas med oljan = oljan blir vit. :(

3. Jag ska slå en pling till en kille idag och höra hans idé. Topplockspackningen är beställd nu och kommer på fredag. Om det är den som gått sönder ser man det då på den gamla? så jag inte byter i onödan.

4. Jag e lite orolig över momentdragningarna, men har med mig Verkstadsskisserna ut i garaget och momentnycklar finns. Får nog även be killen ha på sig sin integralhjälm så han inte får en momentnyckel i skallen om han tycker det är roligt. :arsele
1. Jag tycker det är svårare att byta topplockspackningen ;)
2. OK, normalt sett (bilvärlden ;)) så är vattenpumpen helt skild från oljesystemet, har du haft förlust av kylarvatten så rinner det ju antingen ut och blir en pöl på gatan, förångas eller blandas med oljan (och sedan förångas..). Låter rimligt mao
3. Det bör gå att se på anläggningsytorna om det varit läckage.
4. Liten bit av en kaka med en momentnyckel och ordningen finns ju beskriven i rephandboken, inte något att oroa sig för alls. Det lär komma helt andra saker att bekymra sig om...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT