Annchua skrev:
Ni gör mig alla väldigt förvirrad här ju
Har jag skrivit att det är en 91a och att den gått i backen 2 ggr? och att tamefan allt annat har behövt bytas.. det kan väl aldrig vara fel att byta topplockspackningen jag märker väl rätt snart om det är vattenpumpstjosan som stuckit. Första gången hojen snodde allt vatten (dagen innan) blev oljan inte vit, vilket då verkstäderna jag snackade med sa att kullagret i vattenpumpen och axeln kunde gått. men eftersom oljan blev vit efter påfyllning så sa de sen att det med säkerhet är topplockspackningen som gått sönder. Slitage samt att när jag bytt andra packningar så hamnar det en större belastning på de som ej är bytta och lite skrangliga.
ventilkåpspackningen kommer jag nog få byta för när jag ska ta bort "locket" som tändhattarna sitter på så kommer den säkert sitta som berg. Vet bara hur förgasarbryggan satt fast..
Jag bör väl märka vid första starten och varmkörningen om jag lyckats reparera och inte lyckats med ventilsallad
/AC
Ta't lugnt, det är bara svårt att ge råd över weben...
Topplockspackningar kan gå sönder, kanske inte för att du bytt andra packningar, låter lite hokuspokus. Topplockspackningar är ganska stabila saker jmf med andra packningar, men som sagt de kan gå sönder ändå.
Dock, lyfta toppen är inte lektion 1a i mekandets konst (men det är inte så svårt heller), det är i alla fall inget man gör bara för att kolla, om du fattar hur jag menar. Du bör alltså vara rätt "säker" på att det är det som är galet.
Nu vet jag inte så mycket om din hoj, och kan inte säga med säkerhet, men en vattenpump som skär brukar ge oväsen från sig, gnissla och bli varm. Jag vet inte var och hur den sitter, eller hur "erfaren" du är att höra såna ev. missljud. Det borde dock vara lättare att kolla pumpen än att lyfta toppen?
Jag har lite svårt att köpa att oljan inte skulle bli vit om vattnet gått igenom pumpen i stället för via en trasig topppackning, men har de en bra förklaring till det är det säkert så? Någon annan här som kanske kan bekräfta/förneka?
Ang. ventilkåpspackning, är du bara lite försiktig när du lyfter ventilkåpan, och pillar loss packningen sakta med mindre vass kniv eller liknande (så att du inte skär sönder packningen, så ska du nog klara dig. Jag lyfte ventilkåpan på min för inte så länge sen utan några som helst problem. Ett tips kan vara att ha lite packningsklister hemma, det hjälper dels till att täta, och när du sätter tillbaka ventilkåpan kan du "limma" fast packningen rätt, så minskar du risken för att den ska hamna snett. (Men inget packningsklister till topplockspackningen!!!)
Ventilsallad lär du inte råka ut för, det är om ventilstyrningarna är slitna som ventilerna inte sitter centrerade som gör det, har inte något med om du lyckats reparera eller inte. Det känsliga är om du får kamkedjan fel, alternativt får till fel ventilspel om du måste ställa om ventilerna (efter ev. planing), och som sagt att du drar alla bultar i den ordning som står i rephandboken, samt med det moment som står angivet.
Ta det bara kallt så går det bra! Men, det är ett relativt stort ingrepp att lyfta toppen, så var beredd på att det tar tid och är bängligt (och hör med någon om det inte kan vara vattenpumpen ändå, i mina ögon så är oljan vit för att det kommit vatten i den, inte för att det kommit dit via topppackningen, men ta en "second opinion" på det)
/Hasse