Plagierad Motul-olja?

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Piratkopierad olja var något nytt för mig, men i sådana sammanhang är väl ingenting omöjligt. Generalagenten slår iaf på stora varningstrumman.

APRIL/MAJ 2011 – VARNING FÖR MÖJLIGT MOTUL PLAGIAT!
Vi vill uppmärksamma och varna våra MOTUL kunder på att det figurerar möjliga plagiat på marknaden. Det avser olja som inte är importerad av BOOVE AB, som är generalagent för MOTUL i Sverige, och vi vill upplysa samtliga kunder att vi inte tar något som helst ansvar för dessa produkters innehåll och inte hanterar eventuella reklamationer eller skadeärenden uppkomna genom användande av dessa.

Lättast identifieras de möjliga plagiaten på ett mycket lågt pris samt felaktig produktinformation.
BOOVE AB har tillsammans med MOTUL påbörjat och skall genomföra en undersökning för att spåra och identifiera såväl innehåll som ursprung och lägger ut information här på hemsidan.

24mx.se är iaf sjukt billiga på 4L 5100 10W40, men det kanske är 4L hårvax man får istället :banana

Last edited:
Nu vart man ju lite orolig här... 24mx står ju inte med på Boove:s hemsida över återförsäljare, men dom känns ju seriösa så det borde väl vara lugnt? :va

Mx24 är nog att betrakta som seriösa. Lite olyckligt att generalagenten inte ger några konkreta exempel på vad "felaktig produktbeskrivning" består av.

Det är generalagenternas dödsryckningar, och det har bara börjat.
Jag tror det är ren skrämselpropaganda för dom tappar MASSOR med kunder till andra importörer.
Må prispressen klämma ihjäl dom utsugarna :arsele

Håller så mycket med... :)

Det är snart dags att se våra "kära" generalagenters död, framför allt Duells. Jag vill kunna handla av svenska butiker utan att behöva betala sjuka överpriser.

Mx24 är nog att betrakta som seriösa. Lite olyckligt att generalagenten inte ger några konkreta exempel på vad "felaktig produktbeskrivning" består av.

Så det borde vara lugnt? :)
Jag köpte 5100 av 24mx och har det i hojen nu så man blev ju lite nojig där ett tag...

Någon som vet ungefär vilken färg det ska vara? Min var väldigt mörkgrön (vad jag kommer ihåg) och trodde den skulle vara ljusare då jag hällde i den.

När tom. läkemedel plagieras, så är det inte så konstigt att dyra märkesoljor oxå åker med.

Som sagt, kör med Biltemas olja. Den finns inte så stor ekonomisk vinning i att kopiera :D

Franska tullchefen lär ha sagt: Det enda som inte piratkopieras idag är pingviner på Nordpolen. Det skulle faktiskt upptäckas."

Olja torde vara otroligt tacksamt att piratkopiera. Kopiera en cool plastdunk typ Motul. Slå i billig 10W30 mineralolja, och 99,9 % av köparna kommer aldrig att märka skillnaden, någonsin.

Jag jobbar i en branch där piratkopiering är ett jätteproblem. Enkla elektronikkomponenter är väldigt tacksamt att kopiera. Man skyddar sig bäst genom att hålla koll på sin leverantörskedja. Att handla av "lowest bidder" har definitivt sina risker ner det gäller produkter som är svåra att äkthetskontrollera med blotta ögat.

Jag håller med om att det finns en "skära guld med täljkniv"- kultur i många svenska brancher. Jo, jag handlar på nätet, gärna från England där man kan fråga i internetforum om leverantören ifråga är seriös.

Mycket snack på mig här, men det är faktiskt viktigare än någonsin att se upp med sina leverantörer.

I min bransch är det otroligt vanligt med piratkopierade produkter. Har t.ex. råkat ut för handkontroller till WII som varit omöjliga att skilja från originalet om man bara tittar på förpackning eller skalet. Men när man försöker spela med dom så raspar den inbyggda högtalaren och dom fungerar inte speciellt bra...

När det gäller olja får man ju bedöma om priset är rimligt genom att t.ex. jämföra med tyska näthandlare som http://mapodo.de/motorrad-quad-scooter.html?___store=english&___from_store=english (har bra rykte i diverse bilforum)

Vill man vara mer säker så kan man skicka oljan på analys och jämföra distributörsimporterad olja med fulimporterad olja och se om man får samma värden på additiverna.

I min bransch är det otroligt vanligt med piratkopierade produkter. Har t.ex. råkat ut för handkontroller till WII som varit omöjliga att skilja från originalet om man bara tittar på förpackning eller skalet. Men när man försöker spela med dom så raspar den inbyggda högtalaren och dom fungerar inte speciellt bra...

När det gäller olja får man ju bedöma om priset är rimligt genom att t.ex. jämföra med tyska näthandlare som http://mapodo.de/motorrad-quad-scooter.html?___store=english&___from_store=english (har bra rykte i diverse bilforum)

Vill man vara mer säker så kan man skicka oljan på analys och jämföra distributörsimporterad olja med fulimporterad olja och se om man får samma värden på additiverna.

Var ifrån fick du citatet???

Menar du mitt citat? Jag jag så honom på ett på ett TV-program om piratkopiering för något år sedan. Frankrike är väl rätt utsatt med alla sina modefabrikat antar jag. Programmet tog också upp en allvarligare sida. Piratkopiering av mediciner i tredje världen. Folk dör tydligen folk p.g.a. av detta.

Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...