Plagierad Motul-olja?

Piratkopior

I min bransch är det otroligt vanligt med piratkopierade produkter. Har t.ex. råkat ut för handkontroller till WII som varit omöjliga att skilja från originalet om man bara tittar på förpackning eller skalet. Men när man försöker spela med dom så raspar den inbyggda högtalaren och dom fungerar inte speciellt bra...

När det gäller olja får man ju bedöma om priset är rimligt genom att t.ex. jämföra med tyska näthandlare som http://mapodo.de/motorrad-quad-scooter.html?___store=english&___from_store=english (har bra rykte i diverse bilforum)

Vill man vara mer säker så kan man skicka oljan på analys och jämföra distributörsimporterad olja med fulimporterad olja och se om man får samma värden på additiverna.

Se där,nu blev t.o.m.ditt inlägg piratkopierat:huvet

Nu vart man ju lite orolig här... 24mx står ju inte med på Boove:s hemsida över återförsäljare, men dom känns ju seriösa så det borde väl vara lugnt? :va

om dem inte är med på listan så är det inte lugnt skulle jag tycka...

Har varit i kontakt med 24mx och dom har ingen skitolja.
Så dom som har köpt oljan där kan va lugna.

om dem inte är med på listan så är det inte lugnt skulle jag tycka...

så om jag får tag på ett parti från säg tyskland , tar in det och säljer det då är det inte lugnt och skall betraktas som piratkopia eftersom jag inte står med på booves sida som ÅF, bara en stilla undran ifall jag tolkade dig rätt, tolkade jag dig fel så ber jag om ursäkt.

det behövs sidoimport i sverige för att få generalagenterna att förstå att man måste hålla vettiga priser.

ett bra exempel är fc-moto där vääääldigt många handlar ifrån .dom har butik , och kan således inte betraktas som renodlat internetföretag eftersom dom har lokaler och lager att betala för. men dom klarar ändå att ha väldigt mycket bättre priser än svenska ÅF's . Är det plagiat dom säljer ? snarare handlar det om konkurans som gynnar konsumenten .

Tycker boovers plagiatvarning är något för difus för att vara något annat än skrämsel .

så om jag får tag på ett parti från säg tyskland , tar in det och säljer det då är det inte lugnt och skall betraktas som piratkopia eftersom jag inte står med på booves sida som ÅF, bara en stilla undran ifall jag tolkade dig rätt, tolkade jag dig fel så ber jag om ursäkt.

det behövs sidoimport i sverige för att få generalagenterna att förstå att man måste hålla vettiga priser.

ett bra exempel är fc-moto där vääääldigt många handlar ifrån .dom har butik , och kan således inte betraktas som renodlat internetföretag eftersom dom har lokaler och lager att betala för. men dom klarar ändå att ha väldigt mycket bättre priser än svenska ÅF's . Är det plagiat dom säljer ? snarare handlar det om konkurans som gynnar konsumenten .

Tycker boovers plagiatvarning är något för difus för att vara något annat än skrämsel .

Får nog säga att ditt inlägg blir lite bättre för var gång jag läser det. Det är ju min högst subjektiva synpunkt.....:D

1. Det behövs sidoimport i sverige för att få generalagenterna att förstå att man måste hålla vettiga priser.

2. Ett bra exempel är fc-moto där vääääldigt många handlar ifrån .dom har butik , och kan således inte betraktas som renodlat internetföretag eftersom dom har lokaler och lager att betala för. men dom klarar ändå att ha väldigt mycket bättre priser än svenska ÅF's . Är det plagiat dom säljer ? snarare handlar det om konkurans som gynnar konsumenten .

3. Tycker boovers plagiatvarning är något för difus för att vara något annat än skrämsel .

1. Håller helt med. Tråkigt nog har väl EU försökt motverka detta vill jag minnas.

2. Jag håller med om att det är mycket skitsnack på svenska leverantörer om höga svenska kostnader. Jag brukar hänvisa till radio/tv- branchen. Där har vi i stor sett samma priser som i resten av världen, när momsen är avräknad. "Hur förklarar du det?" brukar jag fråga. Då brukar det bli tyst.

3. En poäng har i alla fall generalagenten. En parallellimportör borde även han vara skyldig att redovisa sin leveranskedja. Det är det enda skyddet man som konsument har mot piratkopierade produkter. Restparti är väl ett typiskt sätt att prongla ut piratkopior

Parallellimport och plagiat är för mig två helt olika saker. Ett plagiat har ju en annan producent än originalet. Booves varning lämnar onekligen väldigt mycket öppet för spekulation. Det regnar ju idag så låt oss fortsätta spekulera vilt och utan belägg, det är sporthoj.com´s specialitet.

Vilket/vilka företag utför den typen av analyser åt konsumenter?

Som konsument är det inte ekonomiskt försvarbart men misstänkte jag att min konkurrent sålde plagiat så skulle jag köpa en flaska och skicka på analys. Det går med någon slags belysning så att man via färgspektrat från oljan kan avgöra vilka ämnen den innehåller. Vet ingen firma som gör det på beställning men det går nog hitta och jag skulle gissa att priset inte landar högre än någon tusing.

Sedan är det bara en anmälan som fattas så är den konkurenten borta från marknaden.

Så varför gör inte generalagenten det? Tja, jag ser två alternativ det ena är att dom ljuger och det andra är att dom är dumma i huve nå djävulskt

Som konsument är det inte ekonomiskt försvarbart men misstänkte jag att min konkurrent sålde plagiat så skulle jag köpa en flaska och skicka på analys. Det går med någon slags belysning så att man via färgspektrat från oljan kan avgöra vilka ämnen den innehåller. Vet ingen firma som gör det på beställning men det går nog hitta och jag skulle gissa att priset inte landar högre än någon tusing.

Sedan är det bara en anmälan som fattas så är den konkurenten borta från marknaden.

Så varför gör inte generalagenten det? Tja, jag ser två alternativ det ena är att dom ljuger och det andra är att dom är dumma i huve nå djävulskt

Eller för att anmälan möts av en motanmälan, med argumentet att du bara hittar på med fabricerade bevis. Sen får du bekosta en lång process, alltmedan plagiaten försvunnit från konkurrentens hylla.

När det framkommit att inga bevis stod att finna, blir du stämd av konkurrenten och helt plötsligt var det inte så kul längre...

Hela den japanska hojindustrin bygger ju på stöld och kopiering och de flesta sitter rätt nöjda med sina japsar va? :tungan

Så du menar alltså att kopiorna är bättre än originalen i det här fallet? :tummenupp

Ska jag vara seriös, så ja.
Japansk MC-industri och framförallt bilindustri bygger på stöld och kopiering. Om jappsarna gjorde det bättre? Svar: ja! Även om det fortfarande är/var stöld. (Sen att de inte någonsin har byggt ett roligt fordon är MIN åsikt). Men att japan drog upp kvalitén på MC-industrin kan man knappast behöva diskutera.

Dock, om vi ska återgå till topic, vill jag se bevis i detta fallet med Motuloja. Inte bara en skrämd generalagents lösa påståenden. När det gäller valätarna/hajfenssuplarna/"de-som-tror-att deras-snoppar-blir- större-av-det-mesta" plagiat finns bevis på mina tidigare anklagelser i historiska fotoorgier på alla motormässor. Vill se samma bevis gällande piratkopior på denna olja.

Innan jag ser detta köper jag hellre biltemaolja eller OKQ8-olja i 20literdunk än att behöva tvivla på en annan tillverkare som säljer dyrare. :)

Jag fattar inte,man köper en dunk Motul 5100 för ca 300 sek på
ebay så de är väl det den skall kosta eller är all olja på ebay också
plagiat ?:confused:

Eller för att anmälan möts av en motanmälan, med argumentet att du bara hittar på med fabricerade bevis. Sen får du bekosta en lång process, alltmedan plagiaten försvunnit från konkurrentens hylla.

När det framkommit att inga bevis stod att finna, blir du stämd av konkurrenten och helt plötsligt var det inte så kul längre...

Eller så beslagtar polisen några kubikmeter bevismaterial som sedan åklagaren kan skicka på analys.

Eller så beslagtar polisen några kubikmeter bevismaterial som sedan åklagaren kan skicka på analys.

Ärligt talat tror jag polisen drar sig för att "rycka ut" pga en misstanke om plagierad motorolja då de inte verkar vilja göra mycket annat än att bättre på statistik/inkomst medelst fartkontoller...

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!