Johnsen skrev:
2193935 Tjena.
Känner mig lite osäker när jag ska lägga ner ordentligt i kurvorna.
Vet inte riktigt vad jag ska sträva efter, mest vikt på framdäcket eller bakdäcket? vart hålla knäna? ska man sitta så nära tanken som möjligt?
Har försökt att kopiera Rossi och grabbarna men lyckas inget vidare
Kan ingen av er rejsare berätta eller ge några golden rules, skulle vara mycket tacksam isf.
M.v.h/Johnsen
I början satt jag också så nära tanken jag kunde.
Dock såg jag detta på bild ett par träningar senare och insåg att det såg ut som att jag hade ett spett upp i Mumindalen. Det var en på tok för stel körstil.
Så jag flyttade bak i sadeln, detta ledde till att bröstet kom ner närmare tanken och att tyngdpunkten kom ner en liten bit till.
Inför kurvan kan du hasa ut häcken så att du endast sitter kvar med ena skinkan/baksidan på låret på sadeln.
Knävecket på "utsidan" av hojen brukar hamna mot hojen (svårt att förklara).
Knäet på insidan är ganska avslappnat, detta mest för att veta hur mycket det är kvar att lägga ner.
Du behöver inte sträva efter att få ner ett knä i backen, det kommer endast att sänka din hastighet. Knäet tar i backen till sist i alla fall. Sitter du ungefär på detta sätt bahöver du inte vara rädd för att lägga ner för mycket.
Ditt knä kommer ta i backen lååååångt före fotpinnar/ljuddämpare.
Vidare så hamnar/vilar underarmen på "utsidan" mot/längs hela tanken samt mot ovansidan på "utsidans" lår/knä.
Hoppas det ger dig en liten vink om
min körstil.
Det finns säkert 1000-tals olika sätt att sitta på en hoj...
EDIT: Detta är
INTE det optimala sättet att köra på på allmän väg, utan gäller för mig på bana.