Placering på mc:n vid kurvtagning.

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Tjena.
Känner mig lite osäker när jag ska lägga ner ordentligt i kurvorna. :huvet
Vet inte riktigt vad jag ska sträva efter, mest vikt på framdäcket eller bakdäcket? vart hålla knäna? ska man sitta så nära tanken som möjligt?
Har försökt att kopiera Rossi och grabbarna men lyckas inget vidare :rolleyes:

Kan ingen av er rejsare berätta eller ge några golden rules, skulle vara mycket tacksam isf. :Bugar

M.v.h/Johnsen

Ytterknät mot tanken, flytta röven innanför hojen, ut med innerknät så långt du kan, huvudet ska du hålla upprätt, blicken ska följa kurvan, dvs dit du ska. Sen är det bara att gasa sig mjukt ut ur kurvan! :tummenupp

knurra skrev:
2193948 lägg inte ner för mycke bara :4skrika :hihi
Hur menar du nu? :va Har du dåliga erfarenheter? :hihi

Hoztic skrev:
2193949 Ytterknät mot tanken, flytta röven innanför hojen, ut med innerknät så långt du kan, huvudet ska du hålla upprätt, blicken ska följa kurvan, dvs dit du ska. Sen är det bara att gasa sig mjukt ut ur kurvan! :tummenupp

Ahaa.. ska tänka på det nästa gång. Ska man sträva efter att vara så långt fram som möjligt? d.v.s så nära tanken som möjligt.
Ska man kunna ha fötterna på reglagen när man svänger som mest?
Hmm det är väl omöjligt om man ska ha innerknät så långt ut som möjligt väl.

Jaja tackför svar iaf :tummenupp

Johnsen skrev:
2193973 Ahaa.. ska tänka på det nästa gång. Ska man sträva efter att vara så långt fram som möjligt? d.v.s så nära tanken som möjligt.
Ska man kunna ha fötterna på reglagen när man svänger som mest?
Hmm det är väl omöjligt om man ska ha innerknät så långt ut som möjligt väl.

Jaja tackför svar iaf :tummenupp
Mnja, överkroppen hamnar ju automatiskt framåt.
Om du med reglagen menar växelspak å fotbroms så är det inget man använder i kurvan iaf. Växlandet ska vara klart innan kurvan börjar, bromsningen också, måste man bromsa i kurvan så bromsar man med frambromsen.

Jag sitter nära tanken, känns som man får mer kontroll då.

Upp med tårna på fotpinnarna så inget fastnar mellan fotpinne och asfalt, som Hoztic skrev så ska växling vara klar då man går in i kurvan man har rätt växel när man kommer ut.

"Innerknät" skickar man bara ut för att möta asfalten och på så vis känna hur mycket mer man kan luta. Har man kontakt med backen kan värstingarna (allså inte jag) dessutom parera med knät om det behövs.

Kör du gata får du antingen hänga över utav h-vete för att få ner knät i backen eller så skiter du i det. Då kan man klämma bägge benen mot tanken för att få mer känsla mot cykeln.

Mina åsikter, finns säkert de med mer kunskaper och insikt i ämnet. Det mesta är väl att öva och hitta det som känns bäst för en själv. (lämpligast att göra just på bana)

Palmas skrev:
2194002 Jag sitter nära tanken, känns som man får mer kontroll då.

Upp med tårna på fotpinnarna så inget fastnar mellan fotpinne och asfalt, som Hoztic skrev så ska växling vara klar då man går in i kurvan man har rätt växel när man kommer ut...

QUOTE]

Aha tårna på fotpinnarna.. det ska jag lägga på minnet. :tummenupp
Om jag vurpar när jag provar detta så skyller jag allt på er.. hehe

Johnsen skrev:
2194025
Aha tårna på fotpinnarna.. det ska jag lägga på minnet. :tummenupp
Om jag vurpar när jag provar detta så skyller jag allt på er.. hehe
Skyll på oss du det går bra det :tummenupp

Nu ska jag gå och kolla Superbike på Eurosport2 en stund :yoparty

Johnsen skrev:
2193935 Tjena.
Vet inte riktigt vad jag ska sträva efter, mest vikt på framdäcket eller bakdäcket? vart hålla knäna? ska man sitta så nära tanken som möjligt?

Kan ingen av er rejsare berätta eller ge några golden rules, skulle vara mycket tacksam isf. :Bugar

M.v.h/Johnsen

Se till att ha bra däck på hojen som dessutom inte är kalla när du prövar mer nedlägg och att hojen är schysst i övrigt. Det kan också vara så att skallen säger ifrån, som den ska, om hojen inte känns trygg och stabil när du ökar tempot. Se till att det är fritt runt omkring när du kör med mer nedlägg och att ha bra skyddsutrustning. Det som ger mest och är säkrast är om du utveckar färdigheterna på bana.

Last edited:
Varför inte ta och gå en broms&kurvteknik kurs med SMC? Då får du lära dig allt som har med kroppsställning och kurvteknik rätt ifrån början :tummenupp

Johnsen skrev:
2193935 Tjena.

M.v.h/Johnsen

I början satt jag också så nära tanken jag kunde.
Dock såg jag detta på bild ett par träningar senare och insåg att det såg ut som att jag hade ett spett upp i Mumindalen. Det var en på tok för stel körstil.
Så jag flyttade bak i sadeln, detta ledde till att bröstet kom ner närmare tanken och att tyngdpunkten kom ner en liten bit till.
Inför kurvan kan du hasa ut häcken så att du endast sitter kvar med ena skinkan/baksidan på låret på sadeln.
Knävecket på "utsidan" av hojen brukar hamna mot hojen (svårt att förklara).
Knäet på insidan är ganska avslappnat, detta mest för att veta hur mycket det är kvar att lägga ner.

Du behöver inte sträva efter att få ner ett knä i backen, det kommer endast att sänka din hastighet. Knäet tar i backen till sist i alla fall. Sitter du ungefär på detta sätt bahöver du inte vara rädd för att lägga ner för mycket.
Ditt knä kommer ta i backen lååååångt före fotpinnar/ljuddämpare.

Vidare så hamnar/vilar underarmen på "utsidan" mot/längs hela tanken samt mot ovansidan på "utsidans" lår/knä.

Hoppas det ger dig en liten vink om min körstil.
Det finns säkert 1000-tals olika sätt att sitta på en hoj...

EDIT: Detta är INTE det optimala sättet att köra på på allmän väg, utan gäller för mig på bana.

Sydney skrev:
2194038 Se till att ha bra däck på hojen som dessutom inte är kalla när du prövar mer nedlägg och att hojen är schysst i övrigt. Det kan också vara så att skallen säger ifrån, som den ska, om hojen inte känns trygg och stabil när du ökar tempot. Se till att det är fritt runt omkring när du kör med mer nedlägg och att ha bra skyddsutrustning. Det som ger mest och är säkrast är om du utveckar färdigheterna på bana.
Självklart ska jag bara träna detta på bana.. :rolleyes:

Tack till er alla som svarat! :banana

bissmark skrev:
2194064

Du behöver inte sträva efter att få ner ett knä i backen, det kommer endast att sänka din hastighet. Knäet tar i backen till sist i alla fall. Sitter du ungefär på detta sätt bahöver du inte vara rädd för att lägga ner för mycket.
Ditt knä kommer ta i backen lååååångt före fotpinnar/ljuddämpare.

Det här är ett av de största felen knäskrapsaspiranter gör, så också jag. Sitter du för nära tanken så har du ingen rörelsefrihet. Testa att sätta dig fel väg på en vanlig köksstol. Ju närmare du sitter, destår svårare får du att flytta dig i sidled på stolen.

Nu lite fysik.

Du ska så vinkelrätt ut från hojen som möjligt. Om du försöker pressa ner knät så minskar du "vridmomentet" i din hägning och hänger alltså mindre effektivt.

Detta finns väldigt bra beskrivet i "bibeln" "A twist och the wrist" och även i den lilla pdf om körteknik som finns på SMC's hemsida (fast den var nere nu noterade jag, lördag kväll).

Edit: Filen heter Full_kontroll_sveno.pdf. Jag har den lokalt så vill du ha den på skicka ett pm till mig så fixar jag det till dig på något sätt.

Last edited:
Hur är det med markfrigången mellan "racer"-cyklarna o andra ?
Sjävklart skiljer det sig från modell till modell, men jag kan inte med mitt liv få ner knät i backen med min FZ6..
fotpinnarna skrapar i långt före knät, även om ja hänger kraftigt..

Är det i regel sämre markfrigång, eller är det jag som inte gör rätt ?
Förövrigt tränar jag på en gokartbana, med en kurvhastighet runt 50-60km/h.
Kan den låga hastigheten ha ngt att göra med det ?

Jag tycker inte man ska fundera så mycket på placering på hojjen för viktbalansering. Viktbalanseringen gör du till största del med gasen. Har man rätt timing och gaspådrag så får du mer markfrigång också.

Det som är viktigt är att man håller i hojjen ordentligt med HELA KROPPEN och inte bara med armarna som de flesta gör. Eller rättare sagt så ska man sträva efter att inte hålla i styret mer än för att ha kontroll över kontrollerna (gas broms koppling styrning).

Sen går det typ inte sitta fel på en sporthoj, det är ju som att sätta sig på en avgjutning ;) Eller lägga sig kanske man ska säga...

Hoztic skrev:
2193981 . Växlandet ska vara klart innan kurvan börjar, bromsningen också, måste man bromsa i kurvan så bromsar man med frambromsen.
Tror nog att de flesta hyfsat snabba förare bromsar en bra bit in i kurvor......... :)
Det gör jag iallafall...... :D
Påstår inte att jag är supersnabb men det blir automatiskt så ju mer man kör bana :confused:

Tycker själv att en viktig sak med banåkning är att använda ögonen på rätt sätt, se en bit in i kurvan redan INNAN du påbörjar inbromsningen istället för att fastna med blicken rakt famför hojen.........Gör att det känns som om man har längre bromssträcka och därför vågar bromsa senare :tummenupp

Ha så kul på banan Johnsen/ Är bland det roligaste på denna jord :yoparty

RR_Jonas skrev:
2194048 Varför inte ta och gå en broms&kurvteknik kurs med SMC? Då får du lära dig allt som har med kroppsställning och kurvteknik rätt ifrån början :tummenupp

Det gjorde jag i helgen och jag tycker man fick med sig mycket :tummenupp

Själv hade jag problem med min klossar till föter men då tempot höjdes och jag trodde jag hade tårna mot fotpinnen fick jag istället förklarat att jag hade hålfoten mot och däför tog det i (i) kurvorna så jag flyttade upp foten som flera skrev och då gick ju allt bättre.

Man ska ha allt klart innan man börjar lägga ned så som position på cykeln växling, bromsning. Så innan man lägger ned möter man upp med lite gas igen, sen ska man försöka hålla en konstan acceleration genom hela kurvan (sista biten kan man ju vrida om desto mer)

När man har kommit upp till en viss kurvhastighet så får man flytta ut kroppen för att kunna räta upp cykeln då man alltså har nått kanten av däcket. Det är då man ska försöka att få ut (överkroppen) utanför cykeln för att kunna resa upp cykeln igen.

Blicken ska vara dit man ska och inte fastna på små saker utan den ska vara långt framför i kurvan dit man vill ta sig.

Jag undrade mycket om detta med positonen på cykeln med instruktören tyckte att det är ganska personligt hur man vill sitta men i stora dra ska man sitta långt fram på sadeln och flytta kroppsvikten med överkroppen (röven kan man sätta på sidan av sadeln) sedan hänga ut. Då kommer det sedan naturligt med knäskrap som du säkert är ute efter:)

Om det är höger kurva kramar man om tanken med vänter ben (där tycker jag det känns bäst att behålla hålfoten på fotpinnen) högra foten flyttar man upp på fotpinnen (tårna mot fotpinnen för att inte ta i)

Ett försök att vidareförmedla det jag fick lära mig (kan ju rätta mig om jag har fel)

Gå en BKK kurs, det var skit kul och man fick lära sig massa bra saker :tummenupp

Last edited:
Danielsson_ skrev:
2212944 Hur är det med markfrigången mellan "racer"-cyklarna o andra ?
Sjävklart skiljer det sig från modell till modell, men jag kan inte med mitt liv få ner knät i backen med min FZ6..
fotpinnarna skrapar i långt före knät, även om ja hänger kraftigt..

Är det i regel sämre markfrigång, eller är det jag som inte gör rätt ?
Förövrigt tränar jag på en gokartbana, med en kurvhastighet runt 50-60km/h.
Kan den låga hastigheten ha ngt att göra med det ?

Kan vara så att din fjädring är för mjukt inställd.
Lite hårdare fjädring kan leda till bättre markfrigång. MEN skriv upp utgångsläget på fjädringen innan du börjar ändra något. Lätt att skruva bort sig.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!