Placering av expansionskärl

Zoraxx

Rastlös och lyckligtvis galen
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Åre
Hoj
Yamaha R6 street/stunt, Yamaha R6 (såld), Yamaha WR 400F motard (såld)
Motorcykel: Yamaha R6 -01
Expansionskärlet till kylaren har jag lite problem att placera. Hojen har varit ombyggd till banhoj så det har suttit där framlyset ska sitta så nu när ja ska ha ut henne på gata så måste jag komma på någe bra.
Var sitter det orginal?
Hur har ni andra gjort?
Behövs det Lr går det bra att göra en avluftning o sen bara ha lite extra koll så att vattennivån är bra.

MVH//Z
 
Slangen som går från exp kärl till kylaren måste gå ut under vätskenivån. Gör den det så kan det sitta hur högt eller lågt som helst.

Så du kan om du vill, ha en vanlig vattenflaska till kärl.

Mats
 
Jag köpte en plunta från teknikmagasinet och placerade den där det gick och såg bra ut på mitt fighterbygge. Den är rätt smal och i rostfritt, riktig enkel att hitta nånstans att placera den.
 
Behövs verkligen kärlet under normal körning, det är väl ingen cirkulation genom kärlet, har själv byggt om min K-3a under vintern o vill gärna slänga skiten!! kokar den så får man väl fylla på mer... eller?
 
Behövs verkligen kärlet under normal körning, det är väl ingen cirkulation genom kärlet, har själv byggt om min K-3a under vintern o vill gärna slänga skiten!! kokar den så får man väl fylla på mer... eller?

Ja kärlet behövs!

Så fort motorn blir varm trycks vatt... förlåt vätska över till expantionskärlet, när motorn kallnar igen suger kylaren tillbaka vätska igen.
Har man inget kärl så minskar det lite gran hela tiden. Framför allt vid första varmkörningen.
Full kylare kyler bättre också. Det garanterar man med exp kärl.

Mats
 
Men om kärlet sitter lägre än anslutningen på kylaren så rinner vattnet inte tillbaks eller blir det tillräckligt sug för att det ska funka o rinna lite uppför? E säkert enkelt men ja kollade nog på brudar på min fysiklektion :-P
 
Men om kärlet sitter lägre än anslutningen på kylaren så rinner vattnet inte tillbaks eller blir det tillräckligt sug för att det ska funka o rinna lite uppför? E säkert enkelt men ja kollade nog på brudar på min fysiklektion :-P

Oavsett om du kollade på Brudar eller ej så fungerar det så att, när kylaren kallnar, så blir det undertryck i den. Slangen som går ner till exp kärlet fungerar då som ett sugrör och suger upp vätskan till kylaren.
Precis som med sugröret är det viktigt att slangen är hel, annar suger den inte upp. Lika självklar är att slangen måste ner under vätskenivån i exp kärlet.

Under perfekta förhållanden kan man suga upp till 8-10 meter. I det här fallet är det frågan om några få dm. Alltså, inga problem.

Mats
 
Låter bra det där. Blir en stund i garaget i eftermiddag så jag kan gnugga geniknölarna om en ny placering. Tack för hjälpen allihop.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top