Placering av expansionskärl

Zoraxx

Rastlös och lyckligtvis galen
Gick med
2 Mar 2010
Hoj
Yamaha R6 street/stunt, Yamaha R6 (såld), Yamaha WR 400F motard (såld)
Motorcykel: Yamaha R6 -01
Expansionskärlet till kylaren har jag lite problem att placera. Hojen har varit ombyggd till banhoj så det har suttit där framlyset ska sitta så nu när ja ska ha ut henne på gata så måste jag komma på någe bra.
Var sitter det orginal?
Hur har ni andra gjort?
Behövs det Lr går det bra att göra en avluftning o sen bara ha lite extra koll så att vattennivån är bra.

MVH//Z

Slangen som går från exp kärl till kylaren måste gå ut under vätskenivån. Gör den det så kan det sitta hur högt eller lågt som helst.

Så du kan om du vill, ha en vanlig vattenflaska till kärl.

Mats

Jag köpte en plunta från teknikmagasinet och placerade den där det gick och såg bra ut på mitt fighterbygge. Den är rätt smal och i rostfritt, riktig enkel att hitta nånstans att placera den.

Behövs verkligen kärlet under normal körning, det är väl ingen cirkulation genom kärlet, har själv byggt om min K-3a under vintern o vill gärna slänga skiten!! kokar den så får man väl fylla på mer... eller?

Behövs verkligen kärlet under normal körning, det är väl ingen cirkulation genom kärlet, har själv byggt om min K-3a under vintern o vill gärna slänga skiten!! kokar den så får man väl fylla på mer... eller?

Ja kärlet behövs!

Så fort motorn blir varm trycks vatt... förlåt vätska över till expantionskärlet, när motorn kallnar igen suger kylaren tillbaka vätska igen.
Har man inget kärl så minskar det lite gran hela tiden. Framför allt vid första varmkörningen.
Full kylare kyler bättre också. Det garanterar man med exp kärl.

Mats

Men om kärlet sitter lägre än anslutningen på kylaren så rinner vattnet inte tillbaks eller blir det tillräckligt sug för att det ska funka o rinna lite uppför? E säkert enkelt men ja kollade nog på brudar på min fysiklektion :-P

Men om kärlet sitter lägre än anslutningen på kylaren så rinner vattnet inte tillbaks eller blir det tillräckligt sug för att det ska funka o rinna lite uppför? E säkert enkelt men ja kollade nog på brudar på min fysiklektion :-P

Oavsett om du kollade på Brudar eller ej så fungerar det så att, när kylaren kallnar, så blir det undertryck i den. Slangen som går ner till exp kärlet fungerar då som ett sugrör och suger upp vätskan till kylaren.
Precis som med sugröret är det viktigt att slangen är hel, annar suger den inte upp. Lika självklar är att slangen måste ner under vätskenivån i exp kärlet.

Under perfekta förhållanden kan man suga upp till 8-10 meter. I det här fallet är det frågan om några få dm. Alltså, inga problem.

Mats

Låter bra det där. Blir en stund i garaget i eftermiddag så jag kan gnugga geniknölarna om en ny placering. Tack för hjälpen allihop.

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år