Pitting

Kizmiaz

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Fagersta
Hoj
GPZ900R
Tjena!
Kontrollerade ventilspelet häromdan inför säsongen, nöjd kunde jag konstatera att spelen var inom toleranserna, men till min fasa upptäckte jag att jag fått såriga ytor på två av insugsnockarna.
Nu är det inte så mycket, men hur ska jag stoppa ytterligare skador?
Vad jag har förstått så uppstår pitting bara vid låga varv, har jag då gjort fel som varmkört innan jag kört? Inte för att jag varmkör med speciellt låga varv men det kanske är bättre att bara starta motorn och sticka iväg, eller?
Jag vet att tidigare årsmodeller(84-86) av GPZ900R hade problem med kammarna, men min årsmodell(88) ska vara förskonad från detta :rolleyes: .
Har även av någon anledning använt 10w40 olja vid några tillfällen, är den för tunn?
Tar gärna emot tips, för kammar är svindyra!
 
När man väl fått skador är det tyvärr ofta försent. Är det pitting så finns troligtvis fler mikrosprickor i ytan vilket gör att förslitningen kommer att öka dramatiskt om du inte gör något åt saken. Kanske är den möjligt med omslipning men då bör man nog ta en funderare kring härdningen. Men det kanske är billigare att leta beggade kammar(?)

En 10W-40 är inte för tunn så orsaken ligger nog inte där. Försiktig varmkörning är ju inte heller fel...

Har du några bilder av tragiken?
 
Kallstarterna är nog inte boven i dramat utan mer troligt att du ibland låter den stå på tomgång efter en varmstart då hojen har stått still en halvtimme eller så. Nåt i stil med poser-sjukan. Kör kort sträcka, slå av. Starta, tomgång, varva skiten ur den, Kör kort sträcka, slå av... etc etc. :D

Så farligt är det inte att köra vidare med halvtaskiga kamaxlar. Pytsa i 15w50 syntetolja och låt blir att tomgånsköra den så håller de många tusen mil till.
 
Lyssna på andersbrink. Mina kamnockar var pittade (konstigt ord..) när jag kollade ventilspelen första gången efter jag köpte hojen. Nu har den rullat sisådär tvåtusen inte alltför snälla mil (totalt ca 8500) och de ser i princip likadana ut fortfarande. Men täta oljenbyten är nog att rekommendera.

(Mitt problem är istället krympande-ventilspelssjukan på ettans insugsventiler. Det är egentligen bara att skruva isär och byta ventiler men det känns som så mycket arbete och pengar så jag nöjer mig med att hålla efter ventilspelet sålänge..)
 
Vad som har hänt på din är att den ventilstyrningen börjar blir tvärslut. Det gör att ventilen vandrar på sätet och kan inte använda hela sin yta för att ta upp smällarna när det ska landa på sätet. Dvs ventilen först landar snett och får en känga på kanten och sen slits ännu lite mer då ventilfjädern drar den till sitt mittenläge. Byte av styrningar, ventiler och tätningar och den blir som ny igen. Fast enklast och snabbast är nog att hitta en hyffad topp på en skrot, iaf om den är otrimmad.

URRninja skrev:
(Mitt problem är istället krympande-ventilspelssjukan på ettans insugsventiler. Det är egentligen bara att skruva isär och byta ventiler men det känns som så mycket arbete och pengar så jag nöjer mig med att hålla efter ventilspelet sålänge..)
 
andersbrink skrev:
Vad som har hänt på din är att den ventilstyrningen börjar blir tvärslut. Det gör att ventilen vandrar på sätet och kan inte använda hela sin yta för att ta upp smällarna när det ska landa på sätet. Dvs ventilen först landar snett och får en känga på kanten och sen slits ännu lite mer då ventilfjädern drar den till sitt mittenläge. Byte av styrningar, ventiler och tätningar och den blir som ny igen. Fast enklast och snabbast är nog att hitta en hyffad topp på en skrot, iaf om den är otrimmad.
Aha, äntligen en chans att mästra mästaren.. :D :tungan

Det är inte ventilsätena utan själva ventilerna som nöts ner och till slut faktiskt försvinner in i sätet.

Sägs vara ett ganska vanligt fel på gamla GPZ:or och är väl dokumenterat. Tydligen klarar sig ventilsätena helt oskadda, hur märkligt det än låter.
 
Personligen gillar jag inte att åka med vetskapen att man har risiga grejor. Beror ju givetvis beror det på hur omfattande skadorna är i nuläget och huruvida man tänker sticka på någon längre tur eller bara åka runt knuten. Visst är det mentalt och jag är ingen psykolog ;-)
Skickar i alla fall med en bild på pittingskador där den vänstra ser "rätt ok" ut vid första anblicken men den kommer att se ut som den högra efter ytterligare en tid i drift. Nä, tacka vet jag normal nötning...
 

Bifogat

  • pitting.jpg
    pitting.jpg
    44.4 KB · Visningar: 245
Jag gillar inte heller att köra runt med halvrisiga grejer, jag har ju alltid gottat mej åt att min gamla hoj varit i perfekt skick mekaniskt, nu kommer jag att fundera över kammarna varje gång jag är ute och kör...
Angående pittingens uppkomst så kan jag direkt avskriva "poserstilen", använder aldrig hojen så.
Jag kommer att ta till mej Anders Brinks råd och köra vidare, lägga pengar på en ny kammaxel har jag inte råd med just nu. Täta kontroller av kammarna och täta oljebyten får bli modellen. Tiden får sen visa hur allvarligt det här var egentligen. Nu ser det ut som Tribomans bild "före", vill slippa "efter"-looken.Kan lägga upp en bild om det intresserar någon.
Jag får väl hålla utkik efter begagnade prylar eventuellt en reservdelsmotor, men bråttom verkar det ju inte vara.
Jag hoppas på det bästa och tack för alla svar.
 
Släng gärna upp en bild när du har tid. Och du vet alltså att det här har uppkommit nyligen? Hur många mil var det sen du kollade senast och nockarna var fina? Hur många mil har hojen rullat?
 
Ugluk skrev:
Aha, äntligen en chans att mästra mästaren.. :D :tungan

Det är inte ventilsätena utan själva ventilerna som nöts ner och till slut faktiskt försvinner in i sätet.

:D Ugluk, läs min text en gång till. Symptomen är att ventilen slits. Diagnosen är en sliten styrning. :fatta! :tungan
 
andersbrink skrev:
:D Ugluk, läs min text en gång till. Symptomen är att ventilen slits. Diagnosen är en sliten styrning. :fatta! :tungan
F*ck! Inte ens det kunde du bjuda på.. :D

Nåja, my bad. :rodnar
 
Fast vad jag förstår så är orsaken till att ventilerna slits (i det här fallet med gammelkawworna alltså) inte taskiga ventilstyrningar utan helt enkelt undermålig härdning av eller undermåligt material i själva ventilerna. Ugluk och brinken, what say you?
 
Triboman skrev:
Skickar i alla fall med en bild på pittingskador där den vänstra ser "rätt ok" ut vid första anblicken men den kommer att se ut som den högra efter ytterligare en tid i drift. Nä, tacka vet jag normal nötning...

Du håller på med tribologi va?
Vad beror pitting på?
Har det någonting gemensamt med fenomenet kavitation som kan skada fartygspropellrar?


andersbrink skrev:
Ugluk, läs min text en gång till. Symptomen är att ventilen slits. Diagnosen är en sliten styrning.
Är du säker på att det beror på att det är så?

Ventilerna och kamaxlarna på min GPZ är det inget fel på trots att det är en -84 som har gått ca. 7000 mil.
Jag hade hört en del gnäll från Suzukimaffian att allt var så dåligt med gamla Kawamotorer så jag plockade loss toppen för att kolla läget på ventilerna.
Kammarna var inte pittade (eller ollade:tungan) och ventilerna läckte inget alls när jag kollade dom med T-röd, dessutom ändrar sig inte ventilspelen.
Det är ju möjligt att dom har blivit utbytta men den förra ägaren sa inget om det och han hade haft den i sex år.
 
URRninja skrev:
Släng gärna upp en bild när du har tid. Och du vet alltså att det här har uppkommit nyligen? Hur många mil var det sen du kollade senast och nockarna var fina? Hur många mil har hojen rullat?


Bilderna jag tog blev så kassa så man såg inget av pittingen, det är de inre nockarna under ramen, lite svårt att komma åt med kameran där.
Senast jag kollade under ventilkåpan var för 800 mil sedan, då var kammarna fina. Hur långt hojen gått vet jag inte riktigt, det stod 27000 kilometer på mätarn när jag köpte den, men hur sanningsenligt det var vet jag inte, den var ju trots allt 9 år redan då. Nu står det 40000 (har knappt haft tid att köra, tyvärr). Har inte haft nåt annat problem med hojen, bara bytit några slitdetaljer.
 
Kizmiaz skrev:
Bilderna jag tog blev så kassa så man såg inget av pittingen, det är de inre nockarna under ramen, lite svårt att komma åt med kameran där.
Senast jag kollade under ventilkåpan var för 800 mil sedan, då var kammarna fina. Hur långt hojen gått vet jag inte riktigt, det stod 27000 kilometer på mätarn när jag köpte den, men hur sanningsenligt det var vet jag inte, den var ju trots allt 9 år redan då. Nu står det 40000 (har knappt haft tid att köra, tyvärr). Har inte haft nåt annat problem med hojen, bara bytit några slitdetaljer.

Ja, stämmer mätarställningen så låter det ju onekligen lite tidigt att få slitna kamaxlar. Trist. Men som sagt, kolla hur det ser ut om femhundra mil igen. Det kan mycket väl vara så att det inte händer så mycket mer nu på ett tag. Så är det för mig i alla fall.
 
Mig veterligen är det bara två stålkvaliteter som används. Den icke-magnetiska (21-4N / SAE EV8) för avgassidan och den "sämre" magnetiska på insugssidan (21-2N). Suzuki däremot kör ofta med den bättre icke-magnetiska på både in och ut. Ventilerna är inte härdade i sig själv, däremot kan skaftet vara förkromat eller belagt med en annan slitstark beläggning samt att skaftändan har en dutt HSS (hårdmetall) inmojsat i sig.

Lite info: http://yarchive.net/car/valve_steels.html

Är styrningen okej och anliggningsytan bra så kommer anslagsytan att hålla mycket längre på ventilen än om ventilen får vandra och gnugga sig mot sätet. I vilket fall som helst krävs det en diamantslipskiva (eller stenslipskiva) för att överhuvudtaget kunna bearbeta båda typerna. De går helt enkelt inte att svarva med vettigt resultat, man kröker ventilen innan man får till någon avverkning. Jag fixar till 45-gradersvinkeln (och 30 graders) på ventiltratten med hjälp av en liten diamantskiva när jag sätter upp den i mina lilla Claes-I-Sjön-svarv.

Gamla Triumph'ar t.ex. har f.ö. inga ventiltätningar alls, då håller ventilerna och styrningarna mycket längre - fast den drar lite extra olja istället.

URRninja skrev:
Fast vad jag förstår så är orsaken till att ventilerna slits (i det här fallet med gammelkawworna alltså) inte taskiga ventilstyrningar utan helt enkelt undermålig härdning av eller undermåligt material i själva ventilerna. Ugluk och brinken, what say you?
 
Micke_Lindstrom skrev:
Du håller på med tribologi va?
Vad beror pitting på?
Har det någonting gemensamt med fenomenet kavitation som kan skada fartygspropellrar?

Mjoo... Pitting är egentligen utmattningskador som först uppträder som små sprickor strax under ytan. Allt eftersom letar sig dessa upp till ytan vilket gör att hela bitar kan åka i ett svep. Oljan kan också leta sig ner i dessa sprickor och nästa gång delen trycksätts (i storleksordningen GPa!) vidgas och förlängs sprickan. Egentligen krävs det inte ens direktkontakt mellan ytorna för att pitting ska uppstå. Lasten tillsammans med traktionskrafterna gör att spänningsmaxima hamnar strax under ytan där också sprickan kommer att starta.

På rak arm kan jag inte se något direkt samband mellan kavitation och pitting. Däremot så kan man ju påstå att grundorsaken i vissa fall kan vara densamma. Kontaktgeometrin skapar i princip trycksänkningen som ger kavitation, men den gör också att maxtrycket inne i kontakten lokalt kan öka före kavitationsområdet vilket direkt påverkar risken på pitting.
 
En anledning till att köpa nya vipparmar när man installerar en ny kamaxel.

Man är iaf dumsnål om man inte gör det. Däremot verkar originalkammar bra mycket mer djuphärdade än eftermarknadskammar. Kan mycket väl förstå det eftersom härdningsprocessen tar lång tid och upptar kostsamt utrymme när man väteutdriver godset under (dyrbar) skyddsgas. Då är det enklare att skylla på kundens taskiga vipparmar istället. :D

Triboman skrev:
På rak arm kan jag inte se något direkt samband mellan kavitation och pitting. Däremot så kan man ju påstå att grundorsaken i vissa fall kan vara densamma. Kontaktgeometrin skapar i princip trycksänkningen som ger kavitation, men den gör också att maxtrycket inne i kontakten lokalt kan öka före kavitationsområdet vilket direkt påverkar risken på pitting.
 
Omslipning av kammar? Någon som vet något om det?
Det enda jag har hört är folkrace killar som snackar om att dom låter slipa om sina originalkammar för att få vildare profiler på dem, men livslängd är ju knappast så intressant i en folkrace-saab.
Kan det funka, och i så fall vara hyffsat billigt också? Låter ju dyrt.
Vem utför slipning? :confused:
Jag är väl mest nyfiken, kommer väl satsa på att hitta nåt begagnat, men när det är så dags att göra nåt åt det här så är det ju bra att känna till alternativen.
 
Jag vet en privatperson som gör sådant. Dom klarar även av att ythärda kammarna genom utdrivning av vissa ämnen genom värme samtidigt som en skyddsgas tillsätts under hela processen. Verkliga proffsjobb. Jag vet dock inte om han vill bli publikt känd men om du PM'ar mig så kan du få hans kompis epostadress - som då får agera som ett filter mellan dig och den "hemlige" kamaxelsliparen.

Kizmiaz skrev:
Omslipning av kammar? Någon som vet något om det?
Det enda jag har hört är folkrace killar som snackar om att dom låter slipa om sina originalkammar för att få vildare profiler på dem, men livslängd är ju knappast så intressant i en folkrace-saab.
Kan det funka, och i så fall vara hyffsat billigt också? Låter ju dyrt.
Vem utför slipning? :confused:
Jag är väl mest nyfiken, kommer väl satsa på att hitta nåt begagnat, men när det är så dags att göra nåt åt det här så är det ju bra att känna till alternativen.
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top