Pirelli Superbike PRO - Alternativ?

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Då var det dags att ladda för bandagarna igen.
Jag kör just nu på ovanstående sulor men undrar om de har utgått ur Pirellis sortiment? Kan i alla fall inte hitta dem där jag tänkt handla däck.
Vet att Metzeler KompK är systerdäcket men finns det andra bra alternativ?

Vad kan Bridgestone, Michelin och Dunlop erbjuda i samma segment? Jag har sovit ett år och inte hängt med i däckdiskussionerna.
Slicks med bra livslängd för medelsnabbt tempo alltså. Skall tåla svala så väl som ljumma till varma dagar.

Hojen som skall skos är en CBR1000RR från 2010.

Hjälp från rejsputtar, bandagsrävar och instruktörer önskas, jag skall inte tävla så rena tävlingsdäck är inte aktuella.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Bridgestone R10.

Funkar bra att puttra runt på och duger till tävling vilket väl inte Pro och CompK gör riktigt.

Lite hårdare stomme, bra hållbarhet och allroundegenskaper på Typ3.
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Bridgestone R10.

Funkar bra att puttra runt på och duger till tävling vilket väl inte Pro och CompK gör riktigt.

Lite hårdare stomme, bra hållbarhet och allroundegenskaper på Typ3.

Men dom håller väl rätt mycket sämre kan jag tycka.

Jag bytte själv från R10 till Superbike Pro då jag ville ha bättre hållbarhet.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ja, inte får man ut några 6 dagar inte. Alternativ är slicks i Endurance-blandning, vilket i princip är vad Pro/CompK är. Conti är billiga och påminner om ovan däck. Upplevt bättre fäste, kan vara mitt minne som inte är pålitligt.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Bridgestone R10.

Funkar bra att puttra runt på och duger till tävling vilket väl inte Pro och CompK gör riktigt.

Lite hårdare stomme, bra hållbarhet och allroundegenskaper på Typ3.
Tävla skall jag inte göra

"Slicks med bra livslängd för medelsnabbt tempo alltså. Skall tåla svala så väl som ljumma till varma dagar.

Hojen som skall skos är en CBR1000RR från 2010.

"Hjälp från rejsputtar, bandagsrävar och instruktörer önskas, jag skall inte tävla så rena tävlingsdäck är inte aktuella. "


- - - Updated - - -

Men dom håller väl rätt mycket sämre kan jag tycka.

Jag bytte själv från R10 till Superbike Pro då jag ville ha bättre hållbarhet.
Var köper du dem?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Tävla skall jag inte göra

"Slicks med bra livslängd för medelsnabbt tempo alltså. Skall tåla svala så väl som ljumma till varma dagar.

Hojen som skall skos är en CBR1000RR från 2010.

"Hjälp från rejsputtar, bandagsrävar och instruktörer önskas, jag skall inte tävla så rena tävlingsdäck är inte aktuella. "


- - - Updated - - -


Var köper du dem?

Minns inte var jag köpte, men dom fanns här:
http://mynetmoto.com/motorradreifen...elli_180/55_r17_nhs_diablo_superbike_pro.html
 

ptp39

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2015
Ort
Leksand
Hoj
GSX-R 1000
Superbike PRO har inte utgått, går fortfarande att köpa. Jag har ett set hemma liggandes, men vet inte om jag vågar åka med dem efter vad jag hört om det. :va Hur snabb är du och vad är ditt omdöme? :)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Superbike PRO har inte utgått, går fortfarande att köpa. Jag har ett set hemma liggandes, men vet inte om jag vågar åka med dem efter vad jag hört om det. :va Hur snabb är du och vad är ditt omdöme? :)

Han kör ungefär lika snabbt som jag om jag minns rätt. Typ 1.07-1.10 på Knutstorp. Det funkar dom bra till.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Tycker Pirelli Superbike PRO funkar hur bra som helst! Kört med det däcket och det är tåligt och bra! Vet att de snabbare förarna kört stadiga 1,07-tider under ett Endurance race i Karlskoga.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Superbike PRO har inte utgått, går fortfarande att köpa. Jag har ett set hemma liggandes, men vet inte om jag vågar åka med dem efter vad jag hört om det. :va Hur snabb är du och vad är ditt omdöme? :)
För mig funkar de kanon, som Loy säger, ner till under 1:10 på Knudan räcker de lätt.
Har fått till ett vettigt slitage också så för mig är det ekonomi att köra PRO.
Skulle jag tävlat hade det nog legat SC1 fram och SC2 bak.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Är Diablo Rosso samma typ av däck som Sportsmart och Pilot Sport?
Så skulle jag vilja beskriva dem i alla fall. Har kört Sportsmart och det är ett trevligt däck men har inte samma kapacitet som slicks. Nu var det ett tag sen men gatdäck (hur sportiga de än beskrivs vara) trivs bra upp till 80 grader, efter det börjar de bli hala och överhettade. Slicks börjar må bra vid 80 grader och då greppar det hej o hå.

Vi har en hel del däckgurus här som säkert kan gå ännu djupare i detta ämne. Jag är nyfiken om det finns alternativ till Superbike PRO och Metzler KompK.
Bridgestone V02 har nämnts. Vad är erfarenheten av detta?
 

ptp39

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2015
Ort
Leksand
Hoj
GSX-R 1000
Så skulle jag vilja beskriva dem i alla fall. Har kört Sportsmart och det är ett trevligt däck men har inte samma kapacitet som slicks. Nu var det ett tag sen men gatdäck (hur sportiga de än beskrivs vara) trivs bra upp till 80 grader, efter det börjar de bli hala och överhettade. Slicks börjar må bra vid 80 grader och då greppar det hej o hå.

Vi har en hel del däckgurus här som säkert kan gå ännu djupare i detta ämne. Jag är nyfiken om det finns alternativ till Superbike PRO och Metzler KompK.
Bridgestone V02 har nämnts. Vad är erfarenheten av detta?

Jag åker på V02 och är väldigt nöjd. Kommer dubbelt så långt med dom mot vad jag gör på SC slicksen så valet blir väldigt enkelt. Har provat både Pirelli och Bridgestone och märker ingen större skillnad. Det är ett klart steg upp mot Superbike Pro törs jag lova.:)
 

Furious F

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Bra tråd! Sitter oxå och letar alternativa däck till mina Michelin Pilot Power 3 som jag nästan uteslutande körde på bana ifjol. Då det är en gathoj (Gsxr1000-03) är jag inte så intresserad av rena racedäck/slicks. Men jag funderar på Michelin Power Cup Evo alt Metzler Racetec rr k3 som är mer lämpade för bana och kräver ej däckvärmare. Finns det någon som har erfarenheter av dessa och kan kommentera grepp/livslängd osv? Eller motsvarande för bättre varvtider med hyffsat bibehållen hållbarhet..
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top