Pirelli Diablo VS. Michelin Pilot Power?

ski_extreme skrev:
Vilket har bäst livslängd?

Hur många mil får man ut på resp. ca?
fick ut 300 mil på mitt michelin... men då var det redigt slut..... corden framme runt om... :kocko så säg att du får ut kanske 200-250 mil på michelin iaf..! :näsblod

Pirelli Diablo Corsa är de bästa däcken jag någonsin har haft.
Hittils bara 150 mil men de är "som nya". Gryyyymt väggrepp alltså.
Rekomenderar starkt. :tummenupp

ape skrev:
Pirelli Diablo Corsa är de bästa däcken jag någonsin har haft.
Hittils bara 150 mil men de är "som nya". Gryyyymt väggrepp alltså.
Rekomenderar starkt. :tummenupp

Det är inte Diablo Corsa jag frågar på utan dom som bara heter Diablo (om det inte är samma)

ski_extreme skrev:
Det är inte Diablo Corsa jag frågar på utan dom som bara heter Diablo (om det inte är samma)
Nej, det är två olika, Diablo Corsa är värre än Diablo men torde slitas motsvarande mer också. Om du är intresserad av grepp bland vanliga däck så vann Diablo Performance Bike's test i vintras knappt före Metzeler Sportec M-1 och ytterligare en bit före Michelin Pilot Power. De körde bara torrt. Går dock säkert att hitta ett test som säger något helt annat. :tungan

Ninjaboy skrev:
Diablo Corsa är värre än Diablo men torde slitas motsvarande mer också.
Kan man ju tycka, men jag märkte ingen större skillnad (har kört på båda varianterna).

Livslängden suger generellt oavsett vilket sportdäck man väljer, om den är
prioriterad finns andra alternativ. Jag kanske kör mjukt men jag brukar komma
500-700 mil på en uppsättning, lite kortare med Sportec M1 som måste ha mjukare
gummiblandning.

Hur bär man sig förresten åt för att köra slut på nya däck på 200-250 mil,
utan att börna sönder dem alltså?

/A

Ninjaboy skrev:
Nej, det är två olika, Diablo Corsa är värre än Diablo men torde slitas motsvarande mer också. Om du är intresserad av grepp bland vanliga däck så vann Diablo Performance Bike's test i vintras knappt före Metzeler Sportec M-1 och ytterligare en bit före Michelin Pilot Power. De körde bara torrt. Går dock säkert att hitta ett test som säger något helt annat. :tungan

Jag är intresserad av hur många mil dom håller, jag vill inte köpa ett däck som håller 300mil... inte 500 för den delen heller, jag kör mkt fram och tillbaka till jobbet. Har blivit några hundra mil i år redan...

grepp kostar pengar dte kommer du aldrig undan..

jag kör diablos på min hoj och är supernöjd, får väl en 500 mil ur ett nytt bakdäck ungefär.. då åker den lite bana också..

JAg har kört 300 mil på mina power och det börjar bli dags att byta..
Snart nere på slitagevarningen... Dessa mil har varit hårda... med mycket slangningar mm.. Samt en högfartsrepa Södertälje-Norrtälje-Gävle. Då det gick bra mycket fortare än vad som var lagligt...
Körde över 500 mil på power förra säsongen.. Då med en 350 mils semesterresa. Med full packning och damen bakpå... Samt i värsta värmen under förra sommaren.
Men det är mycket som spelar in med,, Kör du mjukt och försiktigt.. tja då behöver du inte ett värstingsportdäck heller... Sen tänk på vilket lufttryck du kör på med.
Om du inte kör riktigt aktivt så kan du säkert klara dig på michelin Road. Vilket sägs vara ett bra däck.

Michelin pilot power är enligt mig det bästa gatdäcket. 100% silica ska enligt michelin klara 40 gradigt nedlägg i vått väglag.. Vilket är rätt ok :) Får ut reltivt många mil på det och finns att få tag på för 1900 kr.

PMa mig om ni vill veta var....

Last edited:
Rundningsmärke skrev:
Hur bär man sig förresten åt för att köra slut på nya däck på 200-250 mil,
utan att börna sönder dem alltså?

V-twin. Det är svaret på din fråga.

SENSEI skrev:
Michelin pilot power är enligt mig det bästa gatdäcket. 100% silica ska enligt michelin klara 40 gradigt nedlägg i vått väglag.. Vilket är rätt ok :) Får ut reltivt många mil på det och finns att få tag på för 1900 kr.

PMa mig om ni vill veta var....

Vet var man kan få tag på det för 1500:- ink frakt.... :7peta (dock inte i sverige förståss)

Men jag tackar för infon om slitaget.

Köra mycket fort länge, värmer mjuka däck så de slits fort.
Själv kör jag hellre kurvigt med dito anpassad fart än dundrar fram på E4:an.
V-twin och Dragon Corsa-däck i 200 mil lämnade inget större slitage.

Nackdelen med Corsa-däcken är att de inte är kul när de kyls ner av
ett svenska regn. I torrt var greppet suveränt.

Jag funtade på Pilot Power nu när jag måste byta däck pga fälgbyte,
men safe:ade och valde Diablos (inte Corsa) för jag vet att de
funkar mycket bra på min hoj och är lite billigare än PP.

Nu har jag beställt ett par Pilot Road istället, känns som att dom ger tillräckligt bra grepp för mina behov. Sedan när det är dags att byta fram får det nog bli ett Pilot Power alt ett Pilot Sport där.

Order positions
Name Amount Price €
Sum €
07000000000000036943 180/55ZR17 (73W) TL PILOT ROAD REAR 1 143,84 143,84
Warenwert 139,00 €
Shipping costs 17,40 €

Total sum 161,24 €
Included value added tax of 16% 22,24 €

Gillar tyska priser bättre än svenska..... 1500:- ink frakt inte helt fel.

Pilot Road :gnissla Nåja, allt är efter sina behov.

Personligen skulle jag VARMT rekommendera just Pirelli Diablo, får snart skriva en sticky om dom så mycket som jag lovebombat på just dessa däck. Mycket bra klister.

Mkt nöjd! Bana, blött, touring, - funkar till allt och värmer upp snabbt. Får ut bra med mil på dom också, långt över 500 mil skulle jag nog vilja säga. Valt till bästa däck i tex Performence Bikes där dom skrev "...det är konstigt att dom säljs som gatdäck".

Här har dom iaf en kund för livet.

955i skrev:
Pilot Road :gnissla Nåja, allt är efter sina behov.

Personligen skulle jag VARMT rekommendera just Pirelli Diablo, får snart skriva en sticky om dom så mycket som jag lovebombat på just dessa däck. Mycket bra klister.

Mkt nöjd! Bana, blött, touring, - funkar till allt och värmer upp snabbt. Får ut bra med mil på dom också, långt över 500 mil skulle jag nog vilja säga. Valt till bästa däck i tex Performence Bikes där dom skrev "...det är konstigt att dom säljs som gatdäck".

Här har dom iaf en kund för livet.
Har Diablo bak nu och metzeler någontig fram. Kommer jag bli mycket besviken om jag väljer pilot road nu. (fram o bak är det tänkt isf). Eller finns det några andra däck med bra livslängd och bra grepp. Kör verkligen inte med maximalt nerlägg i kurvorna, men man börjar ju lära sig mer o mer. (har bara kört 180 mil hoj än så länge=)

Det finns ett nytt Pirelli-däck, Diablo Strada som ska vara för
sport-touring, dvs lite hårdare, lite hållbarare

Pirelli säger:
This latest introduction extends the Diablo family performance levels to the everyday rider, who enjoys travelling without compromising sports riding enjoyment along the way. Diablo Strada provides all the riding precision, control and high speed stability any rider needs, plus an injection of the all important X - factor - sheer riding pleasure.

New High Grip High Mileage Compound
Instant warm up even in low temperatures, together with exceptional feedback and feel, ensures the rider can react to unexpected changes in conditions immediately for more security and performance on every day roads. Throughout the tyre life Diablo Strada is dependable and consistent even when ridden hard and under load.

Aggressive Tread Pattern
Cuts through water, minimises dispersal and provides constant traction whatever the weather. Designed with an optimum ratio between tread blocks to minimise tyre wear, even with sporty riding.

Zero Degree Steel Belt
For less deformation even under full load with a passenger, ensuring the footprint is more regular and delivers more traction whatever the lean angle. Our racing and sports tyre developments have given Diablo Strada an improved geometry, making cornering more precise and stable, and every change of direction immediate.

de är helt nya, så jag hittar inga tester med google, tyvärr.

15100009_diablo_strada_r.jpg
15500008_diablo_strada_f.jpg

Vart var detta nånstans? Å hur lång tid tar de?

mvh Mar

ski_extreme skrev:
Nu har jag beställt ett par Pilot Road istället, känns som att dom ger tillräckligt bra grepp för mina behov. Sedan när det är dags att byta fram får det nog bli ett Pilot Power alt ett Pilot Sport där.

Order positions
Name Amount Price €
Sum €
07000000000000036943 180/55ZR17 (73W) TL PILOT ROAD REAR 1 143,84 143,84
Warenwert 139,00 €
Shipping costs 17,40 €

Total sum 161,24 €
Included value added tax of 16% 22,24 €

Gillar tyska priser bättre än svenska..... 1500:- ink frakt inte helt fel.

gthyni skrev:
Det finns ett nytt Pirelli-däck, Diablo Strada som ska vara för
sport-touring, dvs lite hårdare, lite hållbarare

Pirelli säger:

de är helt nya, så jag hittar inga tester med google, tyvärr.

15100009_diablo_strada_r.jpg
15500008_diablo_strada_f.jpg
Dom verkade intressanta också. Beslutsångest som fan!
Kan jag köra med 120/70 -17 på min R6:a eller måste det vara som original (120/60). Känner man av skillnaden mycket, för och nackdelar?

*/ ?>
Back