Pirelli diablo supercorsa 5000 sek för ett nytt set 24mx?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Superbike Pro finns i bara en hårdhet. Skulle misstänka en ganska hård blandning då dom ska hålla längre. Dom ska visst vara 2 sec långsammare än superbike slicksen enligt Pirelli.

Nån som är lite snabbare, och har testat lite kanske kan ge lite input på hur man bör resonera.

Ca 2 sec långsammare (än eliten räknar jag då) ger låga 59or på Sviestad. Jag har ett par sekunder och lite till kvar till minuten. Kan jag då lika gärna köra på dessa lite mer hållbara däcken och köpa mer bantid, eller blir det känsligt ändå för att jag sannolikt inte kör lika mjukt som de ekligaA-förarna?

Dvs, bra däck kan rädda misstag.. Men räddar de så mkt att jag är dum om jag köper t.ex PRO istället för SC2? Får jag ut mer av däcket ger det ju i slutändan mer bantid = mer träning = snabbare.

Eller tvärtom..


Ja ni förstår frågan :)
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Jag har alltid varit en sucker för Dunlop's NTEC 200-slicks så min åsikt är väl inte direkt opartisk. Men jag körde Supercorsa PRO 2½ dag på Gotland i år. Slitaget var obeskrivligt bra. 2½ dag på Gotland utan att vända på det är det väl få däck som klarar?
Sista dagen slog jag på ett Dunlop på slutet & de höll 2 pass :D Dock tycker jag att Pirelli't var lika kasst att åka med som det höll bra. Jämfört med Dunlop så vart cykeln trögstyrd & allmänt tråkig att köra. Ställde dock inte om fjädringen utan behöll "Dunlop-settingen" vilket säkert påverkade en del.
 

mojja83

Guest
Om någon får för sig att beställa från RodaMoto så hojta till jag gör gärna en beställning på några däck och kanske kan vi förhandla ner priset något :)

Som sagt 5K för 3 bakdäck + 1 framdäck är för mig väldigt prisvärt då Grevens vill ha nästan 4 k för ett set fram + bak.
Sedan blir det till B-tema och köpa på sig lite däckbytar utrustning så blir det helt plötsligt ganska billigt med däck ;)

Tack för en väldigt bra tråd rakt igenom med goda tips om VART man ska handla för att lägga 4-5 k på ett set däck som håller 4-7 bandagar känns ganska overkill för en noob som mig :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Billigt juh! Var fick du det priset? Hittar inga priser på hemsidan...:va

Lägg ett framdäck och 3 bakdäck i varukorgen, se priset i euro. Go in på Valuta.se och översätt till exakt 5020 SEK.

Men du får väl inte köra det? Har inte ni märkta däck fråN Greven?
 

mojja83

Guest
Billigt juh! Var fick du det priset? Hittar inga priser på hemsidan...:va


Priserna står i euro på hemsidan bara att klicka på det du är intresserad av och lägga det i kundvagnen och sedan omvandla eur till sek :) Frakt verkar ingå i det priset som visas o kundkorgen likaså moms :)

Sitter själv och knåpar på min beställning men lugnar mig tills efter Mantorp då jag fått fina erbjudanden på begagnade däck och vill ta en titt på det pkt innan jag bestämmer mig :)
 

mojja83

Guest
Lägg ett framdäck och 3 bakdäck i varukorgen, se priset i euro. Go in på Valuta.se och översätt till exakt 5020 SEK.

Men du får väl inte köra det? Har inte ni märkta däck fråN Greven?

Han kan ju träna på dem och köra allt annat än race,kval på däck levererade av någon annan än greven!!!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Han kan ju träna på dem och köra allt annat än race,kval på däck levererade av någon annan än greven!!!


Jag kan inte tala för herr Mzbrk.

Men många av elitisterna kör rätt lite träning, de påstår att det är dyrt ändå.
 

mojja83

Guest
Jag kan inte tala för herr Mzbrk.

Men många av elitisterna kör rätt lite träning, de påstår att det är dyrt ändå.

Hur fan kan dom vara så inihelvetet duktiga om dom inte tränar? Måste vara född med helt fel gener själv :fyllisar
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hur fan kan dom vara så inihelvetet duktiga om dom inte tränar? Måste vara född med helt fel gener själv :fyllisar

Den frågan ställde jag också.

"Jag körde så jäävla mkt träningar under åren i Rookie, nu hittar man liksom överallt och det enda som räknas är att vinna race. /STK600-pilot"


Lite försäsongsträning och sånt i början körde de väl, sen har nog alla en gräns för hur mkt tiden och pengarna räcker till. Bättre att ha nya däck till varje race/kval än att snurra runt på en träning och fjösa. Åka gamla däck (vilket de tydligen :eek: är efter 20 minuter) och inte kunna köra sitt max ger väl inget direkt för nån. En träning då blir väldans mkt dyrare än för mig som kan åka massa kvällsträningar på samma gummi utan att få problem.

Lägga 10-12 tusen på en tisdagsträning??? njaa

Verkar som att de finns 3 katekogorier ekligaAförare. Rika, duktiga på att jobba med sponsorer och de som slutar efter första säsongen när de inser vad det kostar och vad de kan göra istället för samma pengar.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Lägg ett framdäck och 3 bakdäck i varukorgen, se priset i euro. Go in på Valuta.se och översätt till exakt 5020 SEK.

Varför kostar mina däck 726 euro? 610 för däcken och 116 i VAT= 726 euro = 6026 kr.:va
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Eller så lär man sig köra helt enkelt.

Helt ärligt så tror jag inte gummit är problemet.

Ta det fel om du vill, men det var inte så det var menat faktiskt.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hur fan kan dom vara så inihelvetet duktiga om dom inte tränar? Måste vara född med helt fel gener själv :fyllisar

Jag har kört många varv. Men nu är det liksom kraft/mojo/mod som behövs för att hitta den sista sekunden. Och jag har inte den varan i tillräckligt stor mängd för att "slösa" bort den på träning. Antar det beror på åldern...
Dessutom kostar ju varje minut 100 spänn bara i däck när man kör så jag har inte råd att lägga på nya däck på varje pass OCH träna ofta. OM man hade det så...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Varför kostar mina däck 726 euro? 610 för däcken och 116 i VAT= 726 euro = 6026 kr.:va

Jag gjorde det igen nyss, fick samma som tidigare idag.

Vad tar du för däck då? Är det jag som gör fel? (Litar mer på att du vet vilka däck du kör på än att jag gör det :D)


120/75 SC1
180/55 SC2 x3

Typ 600 euro :va
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Den frågan ställde jag också.

Lite försäsongsträning och sånt i början körde de väl, sen har nog alla en gräns för hur mkt tiden och pengarna räcker till. Bättre att ha nya däck till varje race/kval än att snurra runt på en träning och fjösa. Åka gamla däck (vilket de tydligen :eek: är efter 20 minuter) och inte kunna köra sitt max ger väl inget direkt för nån. En träning då blir väldans mkt dyrare än för mig som kan åka massa kvällsträningar på samma gummi utan att få problem.

Lägga 10-12 tusen på en tisdagsträning??? naja

Stämmer ganska bra!:tummenupp JAG kör ingen försäsongsträning, brist på tid (har familj/3 barn) och pengar gör att jag hellre lägger en förmögenhet på däck till race än att köra i Spanien i februari och snåla på däck i säsongen.

Gamla däck (äldre än 30 min) kör jag aldrig på. Kanske tiiiidigt på våren när man ska vänja kroppen med racing efter 6 månader i ide.
 

mojja83

Guest
Ta hem däck..

däck.jpg

Hamnar runt 700 eur för 3 bakdäck + 1 framdäck ink moms och frakt.
Känns ändå prisvärt jämnfört med priserna här hemma..
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag gjorde det igen nyss, fick samma som tidigare idag.

Vad tar du för däck då? Är det jag som gör fel? (Litar mer på att du vet vilka däck du kör på än att jag gör det :D)


120/75 SC1
180/55 SC2 x3

Typ 600 euro :va

Jaha... kör du 120/75??????? Vilket däck är det? :va... jag kör på
120/70 SC1
180/60 SC1
och beställer jag 1 st 120 och 3 st 180 av dessa så blir det 720 euro! "Subtotal 610 ? VAT 110 = 720 euro Hmmm....
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hur lär man sig köra :rolleyes:

Jag säger som Nicky Hayden sa när han var grön i MotoGP

- I have three good pieces of advice to all rookies out there. They are
1. Track time
2. Track time
3. Track time

Och så är det nog....
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jaha... kör du 120/75??????? Vilket däck är det? :va... jag kör på
120/70 SC1
180/60 SC1
och beställer jag 1 st 120 och 3 st 180 av dessa så blir det 720 euro! "Subtotal 610 ? VAT 110 = 720 euro Hmmm....

Kanske läste fel, tyckte det stod det förut och reagerade också..

Däckpriser.JPG


Såg att jag tog 16,5" däck också, men tror inte det skiljde i pris där
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top