Pipande ljud från motorcykeln

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Hoj
Yamaha R6 -07
Tja! vet inte om denna fråga ställts av någon annan på forumet, har sökt på de, men inte hittat.

Det är så här att jag köpte min hoj igår..fabriksny. Var och körde med den under dagen. Nu börjar jag höra att pipande ljud från främre delen av hojjen, under styret nånstans typ.
Alltså ett konstant pipande, ungefär som när man har tinnituss. Det hörs t.o.m. när man kör..med hjälmen på. Mycket märkligt och mycket irriterande faktist.

Någon som vet vad det beror på? Det kan väl inte vara så att det piper just för att den är ny..och man måste köra in den lite. låter inte så troligt. har haft en annan motorcykel innan..och den pep då inte :tungan

tacksam för all svar :)

Hade faktiskt en snarlik upplevelse. Ett pipande, vinande ljud som jag inte blev klok på och bara uppstod ibland. Visade sig efter ett tag att det var hjälmen som vid ett en viss vinkel mot vinden var skurken o inte cyckeln.. Jag är inte så rutinerad på två hjul så det kanske var nybörjar mistag.

Öppna tanklocket. Borta? Tankventilationen isåfall.

nejda..tanklocket är inte borta :tungan

jag hör pipandet även när jag står still..så det kan inte vara från hjälmen heller. men tack för svaren iaf. :)

någon annan som vet??

må bäst!

Kollat tempen? Fläkten som drar igång kanske.

jodå fläkten går på ibland..men pipandet hörs alltså konstant.
kan inte vara något med tempen tror jag inte, för det låter när motorn är kall eller varm.. =(

Last edited:
nejda..tanklocket är inte borta :tungan

jag hör pipandet även när jag står still..så det kan inte vara från hjälmen heller. men tack för svaren iaf. :)=(

Tror han menar med tanklocket att det blir någon form av sug i tanken, och att du ska prova öpna tanklocket då det börjar pipa för att se om det slutar..

eller börja köra några meter med öppet tanklocket...

Tror han menar med tanklocket att det blir någon form av sug i tanken, och att du ska prova öpna tanklocket då det börjar pipa för att se om det slutar..

eller börja köra några meter med öppet tanklocket...

ahaaa...oki. jag märkte faktist när ja tankade den att när jag öppnade tanklocket så var det som ett vakuum. kanske ska vara så? men ska prova o ha tanklocket öppet när hojjen är på nästa gång! fan va gott att man får svar så här dags! keep up the good work guys! :tummenupp

men sluta för all del inte med o hjälpa mig med detta "problem" :)

Hade ett jobbigt ljud på min förra hoj o de visa sig att en skruv till kåpglaset inte riktigt va fastspänd och kåpan antigen vibrerade väldigt fort eller så gjorde mellanrummet som var på några mm att den vissla lite. Men nu är visserligen din hoj ny så de borde inte va de...
Kanske din hjälm som nån annan skrivit. Testa att vinkla huvudet lite mer framåtlutat och testa lite mer upprätt o se om de händer nåt.

Ja kom på att de va mitt kåpglas tills ja la min hand på den i farten o ljudet försvann :) Testa dig fram lite...

Hade ett jobbigt ljud på min förra hoj o de visa sig att en skruv till kåpglaset inte riktigt va fastspänd och kåpan antigen vibrerade väldigt fort eller så gjorde mellanrummet som var på några mm att den vissla lite. Men nu är visserligen din hoj ny så de borde inte va de...
Kanske din hjälm som nån annan skrivit. Testa att vinkla huvudet lite mer framåtlutat och testa lite mer upprätt o se om de händer nåt.

Ja kom på att de va mitt kåpglas tills ja la min hand på den i farten o ljudet försvann :) Testa dig fram lite...

hjälmen är det inte. Jag tog av mig hjälmen, och då hörde jag ljudet bättre. då stod jag still med hojjen i garaget oxå..så kåpan kan det inte heller vara :)

ett fall för sherlock holmes kanske hehe

hjälmen är det inte. Jag tog av mig hjälmen, och då hörde jag ljudet bättre. då stod jag still med hojjen i garaget oxå..så kåpan kan det inte heller vara :)

ett fall för sherlock holmes kanske hehe

Du kör dessutom Kawasaki och då är det närmast nåt fel om de inte piper i tanklocket,(skrev så för tydligheten). Senaste im min ägo, rena speldosan. Kan pågå länge och värre ju varmare det är. Många har undrat. Klämde en tunn elkabel i tankhålt ett tag men tyckte precisionen i låset tog stryk, så jag övade mig i den raffinerade metoden som kallas "skita i vilket".

Inte svårt att testa iaf. Svårare att lokalisera utan test. Lite annorlunda om det bara hörs när den är igång, eller när du är i rörelse. Då går nog min teori bort.

Lycka till!

Du kör dessutom Kawasaki och då är det närmast nåt fel om de inte piper i tanklocket,(skrev så för tydligheten). Senaste im min ägo, rena speldosan. Kan pågå länge och värre ju varmare det är. Många har undrat. Klämde en tunn elkabel i tankhålt ett tag men tyckte precisionen i låset tog stryk, så jag övade mig i den raffinerade metoden som kallas "skita i vilket".

Inte svårt att testa iaf. Svårare att lokalisera utan test. Lite annorlunda om det bara hörs när den är igång, eller när du är i rörelse. Då går nog min teori bort.

Lycka till!

Någon som vet om man kan lösa Kawafenomenet med tanklocket? Jag har samma på min racehoj men har iofs slutat bry mig. Men finns det en enkel lösning så varför inte :tummenupp

Någon som vet om man kan lösa Kawafenomenet med tanklocket? Jag har samma på min racehoj men har iofs slutat bry mig. Men finns det en enkel lösning så varför inte :tummenupp

3 st 12-millimetershål uppe på tanken, lite jobbiga bieffekter bara. (Obs inte allvar, förtydligar det så som de får göra i amerikat).

Vet att man inte ska spekulera, men vi måste väl få älta frågan?

Allvarligare då.... det borde gå att lätta på fjädertrycket i locket, har bara inte orkat ta itu med det mer än med sladdtestet. Upplevde inga andra problem, men vet å andra sidan inte om det skvalpat ut ngt i avrinningen, fanns indikation vid nytankat men det är ju inte så konstigt.

Frågan är hur man vet när det släpper tillräckligt utan läck. Varför har de inte egen avluftning via slang som t ex gamla gsxr? Trodde mer fenomenet gällde plåttankar, men icke tydligen.

Tröst för tigerhjärtan, men jag har även hört det kallas Yamahasjuka/-fenomen.

Var är Dr Bike eller elwe när de behövs, grymt irriterande! (Mer borde verkligen kretsa runt mig, bedrövligt!).

Har samma problem med min fast jag kört 180 mil, dom kollade när den var på service men hittade ingenting, tydligen är det nåt med kylaren (vattenpumpen?) som låter men dom trodde det skulle försvinna när den var inkörd.

*/ ?>
Back